Gå til innhold

Saarloos Wolfhond/Tamaskan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er utrolig fascinert av disse vakre hundene, og fulgt med på en lang diskusjon og lært mye om rasens psyke og har forstått at dette ikke er noe hund man får seg uten å kunne en god del! Likevel er jeg på jakt etter en oppdretter, for nysgjerrighetens skyld. Noen som har erfaringer med oppdrettere, eller generelt rasen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er vel ikke lovlige i Norge?

Anonym poster: bef8bf5fa047d60e413a421b38fdc06d

Skrevet

Jo, det er dem :) Tjekkoslovakisk ulvehund er ikke lov.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunder med iblandet ulv er ikke lovlig i Norge(her er man jo LIVREDD for ulver........... ).

Så om det står at de har ulv i seg, så vet du svaret. Er helt enig i at de er fantastisk flotte hunder :)

Drev lenge å siklet på Northern Inuit Dog, men fant ut at de er litt for krevende, selv om det står at de er rolige og vennlige... Så jeg ville tenkt meg godt om i alle fall :)

Anonym poster: 7e7a7e6dc6bed4d7cc5c5b81e0778811

Skrevet

Tatt fra politi.no : "Hunderaser med opprinnelig blanding av ulv som er registrert i Norge av Norsk Kennel Klub 1. januar 2003 er likevel tillatt. Dette gjelder særlig rasen saarloos wolfhond. Det kan heller ikke utelukkes at shäferhund, alaskan malamute, siberian husky og belgiske fårehundtyper har delvis opphav som ulv. Disse fungerer normalt i samfunnet og brukes i stor grad som nyttehund."

Ja, det er det at de er nok noen krevende skapninger... Men som sagt foreløpig er det kun for nysgjerrighetens skyld :)

• Liker 1
Skrevet

Saarloos er lovlig.

Kennel Ulveblikk avlet Saarloos tidligere, men det ser dessverre ut til de har lagt opp..

Det er ikke mange oppdrettere av rasen, så jeg ville nok lett etter oppdretter i hele verden. Har inntrykk av at rasen er mer utbredt i land som Finland, Nederland og Frankrike, så ville sett etter oppdrettere her.

Skrevet

Saarlos og Tamaskan er to forskjellige raser. Saarlos har ulveblod i seg (lang tilbake) og er en meget spesiell rase som man absolutt bør sette seg nøye inn i før man vurderer å skaffe seg en slik.

Tamaskan (som er så nydelilge at jeg får vondt i magen) er laget for å ligne på ulv, men uten å bruke ulveblod. Det er altså 100% hund, og er nok ikke fullt så krevende som en Saarlos. :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har brukt mye tid på å undersøke rundt Saarloos, og har (dessverre) kommet frem til at jeg antakelig aldri kommer til å ha kapasitet til å ha den nydelige skapningen.

Slik jeg har forstått så er de svært egenrådige. De er svært like ulven i atferd, med unntak av jaktinstinkt osv.

Det vil si at de er lite mottakelige til å lære atferd i forskjellige situasjoner, noe som ikke vil passe inn med jobb, leilighet/byggefelt.

Det medfølger altså et stort ansvar å ha en slik hund. En må forstå ulvenaturen for å forstå atferden, og det er lite som skal til for at det skal gå galt. Ulveblikk sluttet jo med rasen, og det var pga nettop den faktoren slik jeg har forstått det underveis i mine undersøkelser.

Jeg har nå sett på Tamaskan, og den er visstnok mer hund enn ulv. Det er kun utseendet som er ulveaktig, noe som vil gjøre den til et tryggere valg. Men om du finner en oppdretter av en såpass sjelden rase er jo no annet.

Tenk deg godt om, ikke bare se på utseendet er det eneste rådet jeg kan gi om disse to :)

Skrevet

Saarools er vel neppe lov å ha i norge? Dette er også en rase som ikke trives alene, det vil si at man bør ha to eller gjerne flere. De har instinkter som krever mye, og det holder ikke kun å ha den som en enmanns- eller familiehund og tro at den kan sosialiseres som andre hunder.

Skrevet

Saarloos er lovlig jo. Det var det første jeg sjekket når jeg hørte om rasen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...