Gå til innhold

Leier ut, men leier selv. Lurt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ut min leilighet, da den er for liten til oss og det ikke lønner seg å selge ennå. Jeg får inn ganske mye på leiligheten og det jeg får inn går til husleie her, mens lånet dekker jeg selv.

Er dette helt idiotisk :(

Anonym poster: 19c9e35147cb28fec93276eb62a9d022

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden du betaler ned på lånet så vil jeg ikke tru at det er idiotisk. Siden dere får dekt husleien deres så har dere vel neppe så mage ekstra utgifter som dere ikke ville hatt om dere selv bodde i leiligheten dere eier? Men har dere mulighet så kan dere jo vurdere å selge den og kjøpe noe større?

Anonym poster: c29af0a869989d215ff2fe4a4c0e0b41

Skrevet

Jeg lurer litt på hva du mener med at det ikke lønner seg å selge riktig enda? Det er ingen garantier for at boligprisene vokser som de har gjort og at vi ikke opplever et "krakk" snart. Ellers virker det da greit :)

Skrevet

Det må du jo regne på selv. Det finnes ingen regel for dette.

Aller først må du regne ut hva det netto koster å leie ut. Altså se på cash flow av den gamle leiligheten separat. Hva du taper i rentekostnader nå, kontra gevinst av et eventuelt salg. Hensyntatt skattefradrag dersom du har bodd der selv siste året, samt netto leieinntekt etter skatt.

Deretter hva du netto taper på å leie kontra å eie egen leilighet. Du kjøper sannsynligvis i et annet segment enn du nå eier, om det er generell prisvekst i området du bor i og du sannsynligvis vil kunne kjøpe dersom du har tilstrekkelig egenkapital ved salg av gammel leilighet, vil det lønne seg å selge og kjøpe nytt uavhengig av at du selger den gamle leiligheten med netto tap.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på hva du mener med at det ikke lønner seg å selge riktig enda? Det er ingen garantier for at boligprisene vokser som de har gjort og at vi ikke opplever et "krakk" snart. Ellers virker det da greit :)

Jeg kjøpte leiligheten for 1,5 år siden og jobber ikke for øyeblikket. Vil derfor ikke få lån om jeg selger nå. boligprisene er også mye høyre nå enn når jeg kjøpte. Leiligheten har vel økt 100.000 siden jeg kjøpte den.

Vi har ikke ekstrautgifter pga leien og det er jo egentlig som om jeg betaler mitt eget lån å leietaker betaler husleien min, bare at vi bor bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at det er idiotisk. Du må betale skatt av leieinntektene, mens du ikke får noe fradrag for leien du betaler. Da hadde det vært bedre at leien du betaler, hadde gått til å betale ned et lån eller renter for å betjene dette lånet, noe som er fradragsberittiget.

I tillegg må du huske på reglen om skatt ved salg om bolig. Jeg mener å huske at du må ha bodd i boligen i ett av de to siste årene før du selger den, hvis gevinsten (dvs. prisstigningen på boligen) skal være skattefri.

Anonym poster: c161e0e658fce9ad84a489ea146a0712

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at det er idiotisk. Du må betale skatt av leieinntektene, mens du ikke får noe fradrag for leien du betaler. Da hadde det vært bedre at leien du betaler, hadde gått til å betale ned et lån eller renter for å betjene dette lånet, noe som er fradragsberittiget.

I tillegg må du huske på reglen om skatt ved salg om bolig. Jeg mener å huske at du må ha bodd i boligen i ett av de to siste årene før du selger den, hvis gevinsten (dvs. prisstigningen på boligen) skal være skattefri.

Du må bo i boligen 1 år før du selger hvis ikke må du skatte 35%.

Jeg er folkeregistrert der så skatter ikke. Litt sleipt men...

AnonymBruker
Skrevet

Lag meg fullføre den der for deg:

Jeg er folkeregistrert der så skatter ikke. Litt sleipt men også ulovlig.

Forresten kan du jo tenke deg hva som skjer om du blir tatt for dette. Regner med at du har postadresse et annet sted...? Kanskje litt dumt om du får futen begynner å snuse...?

Anonym poster: 2c6e061be2c92839112295c2c09b7559

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

35%? Nei, 28%.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag meg fullføre den der for deg:

Jeg er folkeregistrert der så skatter ikke. Litt sleipt men også ulovlig.

Forresten kan du jo tenke deg hva som skjer om du blir tatt for dette. Regner med at du har postadresse et annet sted...? Kanskje litt dumt om du får futen begynner å snuse...?

Anonym poster: 2c6e061be2c92839112295c2c09b7559

Ja, det er ikke bare "litt sleipt". Det er skatteundragelse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ikke bare "litt sleipt". Det er skatteundragelse.

Fysjameg...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er dette helt idiotisk :(

Idiotisk eller ikke idiotisk, det avhenger av alternativene. Det er skattemessig lurest å bo der selv, men hvis leiligheten er for liten nytter jo ikke det. Og når det ikke er aktuelt å selge for å kjøpe noe mer passende kan jeg ikke se at du har noe bedre alternativ.

Men å ta sjansen på å oppgi leiligheten som din adresse mens du leier den ut og forsøke å unndra skatt ved et senere salg høres ikke spesielt smart ut. Og da antar jeg at du heller ikke skatter for leieinntektene. Håper du går på en smell...

Endret av nojac
Skrevet

Det eneste idiotiske her er skatteunndragelsen.

• Liker 1
Skrevet

Håper du selger med god profitt når du engang skal selge OG at du får en skattesmell typ 100-200 000 klassen året etterpå :) eller at du blir buret inne for skatteunndragelse :)

Ellers så får du ha en fin dag videre som kriminell :)

AnonymBruker
Skrevet

Den regelen er jo helt på trynet. Spesielt hvis man har bodd i leiligheten i åresvis før man faktisk kjøper den...

Anonym poster: 0f60f43712df48e7e2848bf33bf805f0

• Liker 1
Skrevet

Den regelen er jo helt på trynet. Spesielt hvis man har bodd i leiligheten i åresvis før man faktisk kjøper den...

Hvilken regel er på trynet?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken regel er på trynet?

Den om at man må bo i leiligheten i et år før man kan selge den uten å skatte av evt overskudd.

Gjest Lypcha
Skrevet (endret)

Jeg må nesten slenge meg på de som sier at det eneste idiotiske er skatteundragelse.

Jeg skjønner ikke at du tør og sette livet til barna dine på spill. Du vet du kan havne i fengsel om dette kommer frem?

Men til det du hovedsakelig lurte på. Det ser ikke ut til at du har noe alternativ mtp at du er uten arbeid og ikke kan ta lån til å kjøpe nytt.

Endret av Lypcha
Skrevet (endret)

Den om at man må bo i leiligheten i et år før man kan selge den uten å skatte av evt overskudd.

Fjern den regelen så får du et helt syyykt leiemarked der stoore eiendomsspekulanter kjøper opp alle norges boliger forså å leie ut og få en massiv fortjeneste ved et salg i tilegg

Endret av Bjørn88
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...