skreppamedleppa Skrevet 31. mai 2013 #21 Skrevet 31. mai 2013 Det er nok også mange kjøttetende nordmenn som har mangelsykdommer - vitamin D, for eksempel, er det antakelig mange som ikke får nok av, og det er trist i og med at vi trenger vitamin D for å ta opp kalsium. Uansett så er det altså fullstendig mulig å ha et vegetarisk kosthold som dekker kroppens behov. Folk som har et ensporet kosthold får ofte mangelsykdommer ja stemmer det, jeg har da ikke sagt noe annet har jeg?
Platitude Skrevet 31. mai 2013 #22 Skrevet 31. mai 2013 Folk som har et ensporet kosthold får ofte mangelsykdommer ja stemmer det, jeg har da ikke sagt noe annet har jeg? Neida, det er bare at mange kjøttetere har en tendens til å tro at/fremstille det som om vegetarianer = mangelsykdommer og kjøtteter = alle behov automatisk dekket. Jeg skjønner godt at du satt det litt på spissen, men med formuleringer som "litt ekstremt å pådra seg mangelsykdommer bare for å finne ut om det går an" og "salatblader, løvetann og gress" kunne det virke som om du hører til en av disse kjøtteterne.
skreppamedleppa Skrevet 31. mai 2013 #23 Skrevet 31. mai 2013 (endret) Neida, det er bare at mange kjøttetere har en tendens til å tro at/fremstille det som om vegetarianer = mangelsykdommer og kjøtteter = alle behov automatisk dekket. Jeg skjønner godt at du satt det litt på spissen, men med formuleringer som "litt ekstremt å pådra seg mangelsykdommer bare for å finne ut om det går an" og "salatblader, løvetann og gress" kunne det virke som om du hører til en av disse kjøtteterne. Jeg har på ingen måte sagt i mine innlegg her inne i denne tråden at jeg tror på et ensporet kosthold verken på den ene eller andre siden av gjerdet, tvert derimot så sa jeg også i samme innlegget som du nå siterer meg fra at vi er omnivore, at vi kommer best ut av det ved å spise variert. Jeg spiser kjøtt fordi det er godt, har ingen problemer med det, og kroppen min trenger det, jeg spiser også frukt og grønt fordi det er godt, jeg har ingen problemer med det og kroppen min trenger det. At noen mennesker kan med stor bevissthet og mye kunnskap bare spiser kjøtt og kommer godt ut av det, ja det finnes de menneskene som gjør det, at det på samme måte finnes folk som bare spiser vegetariansk og kommer godt ut av det ja, men det betyr ikke verken at det er noe naturlig ved det eller at det er det beste for mennesker. Edit: jeg ser også nå at du sier du er vegetarianer, men at du spiser egg og melk, når jeg skriver vegetariansk kost her i denne tråden så mener jeg mennesker som verken spiser fisk eller noe som kommer fra dyr som egg og melkeprodukter, bare slik at folk skal forstå at jeg snakker om eksempelet som ts gir seg i kast med. Endret 31. mai 2013 av skreppamedleppa
Kira-delta Skrevet 31. mai 2013 #24 Skrevet 31. mai 2013 Da mennesket ikke hadde redskaper og våpen spiste mennesket det han kom over, enten det var frukt og bær eller et fint elgkadaver. Det er jo også folk som spiser folk.
Gjest Snyltefluen Skrevet 31. mai 2013 #25 Skrevet 31. mai 2013 Jeg tror ikke på noen Gud, ergo tror jeg ikke det er en høyere "mening" bak det å spise kjøtt, men mennesket hadde neppe overlevd helt hit som vegetarianere med sultperioder og alt. Før jeg får råtne tomater slengt etter meg av sinte veggiser, får jeg presisere at jeg selv er vegetarianer, og aldri kommer til å spise hverken fugl eller fisk før en alvorlig sultkatastrofe inntreffer. 1
Platitude Skrevet 31. mai 2013 #26 Skrevet 31. mai 2013 Jeg tror ikke på noen Gud, ergo tror jeg ikke det er en høyere "mening" bak det å spise kjøtt, men mennesket hadde neppe overlevd helt hit som vegetarianere med sultperioder og alt. Jeg håper da virkelig ingen blir sinte over at andre påpeker at kjøtt har spilt en viktig rolle i menneskets evolusjon.
Gamerfrue Skrevet 31. mai 2013 #27 Skrevet 31. mai 2013 haha - for en problemstilling! Jeg er går vel under kategorien kristen - dog en veldig liberal en - og jeg tror ikke at hvis nå det skulle ha seg slik at Gud en gang skapte jorda (tror nå ikke på skapelsen i bibelsk forstand) så skapte han ikke alle de andre dyrene fordi de skulle være menneskets store matfat. Det er jo en utrolig hoven og ignorant tankegang som forhøyer mennesket opp i skyene og får Tellus til å virke som vår store lekeplass. Men nå tror jeg jo en gang på Darwins teori, så vi var jo i (den) teorien det som i dag går under kategorien "dyr" for en del millioner år tilbake. Man spiste hverandre, det sterkeste instinktet til et dyr - enten det er et menneske eller noe annet - er tross alt overlevelse (selv om mennesket har utviklet evnene til å ta valg som faktisk kan overstyre instinkter, slik som selvmord). Og for å overleve må man ete. Tror ikke det er så mye mer innviklet enn det. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #28 Skrevet 31. mai 2013 Er det noen andre primater som spiser kjøtt, eller er mennesket alene om det? Anonym poster: 9de0f55acba47180f50fefd048f5b00b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #29 Skrevet 31. mai 2013 Er det noen andre primater som spiser kjøtt, eller er mennesket alene om det? Anonym poster: 9de0f55acba47180f50fefd048f5b00b Har hørt at sjimpanser kan ete kjøtt, og at de av og til gjør det i vill tilstand. Anonym poster: 9f03d8d8b58226e9b19c7d90d7033609
skreppamedleppa Skrevet 31. mai 2013 #30 Skrevet 31. mai 2013 Er det noen andre primater som spiser kjøtt, eller er mennesket alene om det? Anonym poster: 9de0f55acba47180f50fefd048f5b00b Av rene kjøttspisere har du f.eks spøkelseapen, men det er mange primater som er altetende slik som mennesker..
studerende Skrevet 31. mai 2013 #31 Skrevet 31. mai 2013 De fleste dyr er dumme, lite samarbeidsvillige, treige og velsmakende. De får det de fortjener. Om dagens masseproduksjon av kjøtt er bra for miljøet er en annen debatt da. Jeg tror også de fleste hadde hatt godt av å erstatte noe kjøtt med bønner og grønnsaker
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #32 Skrevet 31. mai 2013 De fleste dyr er dumme, lite samarbeidsvillige, treige og velsmakende. De får det de fortjener. Om dagens masseproduksjon av kjøtt er bra for miljøet er en annen debatt da. Jeg tror også de fleste hadde hatt godt av å erstatte noe kjøtt med bønner og grønnsaker Gratulerer. Du får herved prisen for dagens dypeste innlegg - Har dere reflektert over hvem som spiser hva? At kjøttetere spiser gressetere f.eks? Det er kun unntak som sier at kjøttetere spiser andre kjøttetere. Det er også derfor vi kvier oss for å spise hund og katt også. Ikke bare fordi de er kjæledyr, men fordi de er kjøttetere. Joda vi kan spise bjørn, men bjørnen er primært en vegeterianer, men spiser kjøtt sekundært. Sjimpansene spiser innimellom kjøtt, men det er snakk om en gang i året eller noe sånt. Og da er de kanibalister. Vi mennesker er omnivore og daglig kost som vi er laget for, er røtter, frukt, grønt osv og innimellom kjøtt om fangsten har gått bra. Men vi er ikke skapt for å spise kjøtt hver dag. Noe en del mennesker tror per dags dato, fordi man blir mett på en annen måte av kjøtt. Folk spiser i hovedvekt kjøtt og dropper grønt. DET er ikke bra. Hovedvekten av måltidene våre skal bestå av korn, grønt, frukt osv, og innimellom kan vi unne oss kjøtt. Her bommer en del per dags dato. Anonym poster: def420fa55a19107d53074d43b3f1d95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå