marielle171 Skrevet 31. mai 2013 #1 Skrevet 31. mai 2013 Jeg vet ikke om dette er plassert i riktig kategori, men spørsmålet mitt handler tross alt om kosthold.. Jeg lurer på om gud (hvis han finnes) har skapt dyr for å gi mat til mennesker. Og en måte jeg hadde tenkt å finne svaret på er å finne ut om naturen (dvs. grønnsaker, frukt, bær, nøtter, frø etc men ikke dyr eller produkter laget av melk f.eks)) kan gi mennesket alle næringsstoffer kroppen trenger. Men siden jeg vet veldig lite om de forskjellige næringsstoffene lurte jeg på om dere kunne hjelpe meg
Platitude Skrevet 31. mai 2013 #2 Skrevet 31. mai 2013 (endret) Jeg er ateist og tror ikke noe er "ment" for noe som helst med mindre det ligger mennesklig intensjon til grunn. Det er vanskeligere å holde seg vel ernært som veganer (ingen animalske produkter), men et lakto-ovo-vegetarisk kosthold (egg og melk, men ingen typer kjøtt) er ikke vanskelig å følge - jeg har i alle fall klart det fint i seks år (hittil). Endret 31. mai 2013 av Platitude 2
Gjest Faerunpedia Skrevet 31. mai 2013 #3 Skrevet 31. mai 2013 Jeg tror heller ikke det fins noen mening med noe. Det er fullt mulig å leve som veganer og få alle næringsstoffene du trenger, men det krever mye. Unntaket er imidlertid B12 som kun fins i animalske produkter. Det må man tilføre i form av vitamintilskudd.
Løvetanten Skrevet 31. mai 2013 #4 Skrevet 31. mai 2013 Gud har ikke skapt noe, men naturen sørger for at alt går ihop. Store fisker spiser små fisker, mennesker spiser dyr. Vi finner alt vi trenger for å leve ute i naturen (hvis man kan overhodet si at noe er naturlig lengre...) 2
Gjest WendyClear Skrevet 31. mai 2013 #5 Skrevet 31. mai 2013 Man kan fint få i seg alle stoffer uten animalske produkter. B12 kan man også få i seg på naturlig vis ved å spise grønnsaker som ikke er vasket helt rene for jord og skitt, derfor velger de aller fleste heller å ta vitamintilskudd. Menneskers lange tarmer gjør også at vi fint kan leve på plantekost som er lettere fordøyelig, den lange veien maten skal reise gjør at vi skal kunne nytte av den lenger. Derfor kan ikke for eksempel en katt leve på plantekost, da dens korte tarmsystem trenger tyngre fordøyelig mat (kjøtt). 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #6 Skrevet 31. mai 2013 Økosystemet er ikke laget for masseproduksjon av kjøtt, slik det er per dags dato. Det beste for økosystemet og for egen helse, er å begrense kjøttinntaket og spise mer frukt, grønt, nøtter, røtter osv osv. Men litt kjøtt har vi godt av. Liker tanken på lakto-ovo-vegetarisk kosthold. Anonym poster: def420fa55a19107d53074d43b3f1d95 2
Guybrush Skrevet 31. mai 2013 #7 Skrevet 31. mai 2013 Om våre forfedre ikke hadde spist kjøtt hadde vi gresset rundt med en hjerne på størrelse av en nøtt mens vi gryntet og feis. Ironisk nok er kjøtt årsaken til at vegetarianere kan velge å la være å spise det. Det har gitt oss vår hjerne og evne til å rasjonalisere og tenke. 4
skreppamedleppa Skrevet 31. mai 2013 #8 Skrevet 31. mai 2013 (endret) Vi mennesker er omnivore som vil si en blanding mellom kjøtteter og planteeter, vi er tilpasset til å ha et variert kosthold. Vi har vært rovdyr i to millioner år så jeg synes det kanskje er litt ekstremt å pådra seg mangelsykdommer bare for å finne ut om det går an. Misforstå meg rett, at noen blir vegetarianere har jeg full respekt for, men vi er nå en gang skapt for å spise annet enn salatblader , løvetann og gress. Naturen har sin evige rundgang dens livssirkel involverer at noen er middag for andre. Endret 31. mai 2013 av skreppamedleppa
Gjest BettyBoop Skrevet 31. mai 2013 #9 Skrevet 31. mai 2013 Jeg vet ikke om dette er plassert i riktig kategori, men spørsmålet mitt handler tross alt om kosthold.. Jeg lurer på om gud (hvis han finnes) har skapt dyr for å gi mat til mennesker. Og en måte jeg hadde tenkt å finne svaret på er å finne ut om naturen (dvs. grønnsaker, frukt, bær, nøtter, frø etc men ikke dyr eller produkter laget av melk f.eks)) kan gi mennesket alle næringsstoffer kroppen trenger. Men siden jeg vet veldig lite om de forskjellige næringsstoffene lurte jeg på om dere kunne hjelpe meg mennesker er altetende så ja det er nok meningen at man skal jakte på og spise dyr.
Gjest Faerunpedia Skrevet 31. mai 2013 #10 Skrevet 31. mai 2013 Vi mennesker er omnivore som vil si en blanding mellom kjøtteter og planteeter, vi er tilpasset til å ha et variert kosthold. Vi har vært rovdyr i to millioner år så jeg synes det kanskje er litt ekstremt å pådra seg mangelsykdommer bare for å finne ut om det går an. Misforstå meg rett, at noen blir vegetarianere har jeg full respekt for, men vi er nå en gang skapt for å spise annet enn salatblader , løvetann og gress. Naturen har sin evige rundgang dens livssirkel involverer at noen er middag for andre. Man pådrar seg ikke mangelsykdommer så lenge man er bevisst på hva man spiser.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #11 Skrevet 31. mai 2013 Jeg lurer på om gud (hvis han finnes) har skapt dyr for å gi mat til mennesker. Jeg har forstått det sånn at alle dyr opprinnelig var vegetarianere i Edens hage, og at dyra først begynte å ete hverandre etter syndefallet. Er det Jehovas Vitner som deler ut disse bladene hvor en lykkelig familie er avbildet i en bugnende hage, men løver og lam avbilldet ved siden av hverandre i fred og harmoni? Mener at det står et eller annet sted at det atter en gang skal bli sånn at løver eter gress. Anonym poster: 9f03d8d8b58226e9b19c7d90d7033609
Gjest Faerunpedia Skrevet 31. mai 2013 #12 Skrevet 31. mai 2013 Jeg har forstått det sånn at alle dyr opprinnelig var vegetarianere i Edens hage, og at dyra først begynte å ete hverandre etter syndefallet. Er det Jehovas Vitner som deler ut disse bladene hvor en lykkelig familie er avbildet i en bugnende hage, men løver og lam avbilldet ved siden av hverandre i fred og harmoni? Mener at det står et eller annet sted at det atter en gang skal bli sånn at løver eter gress. Anonym poster: 9f03d8d8b58226e9b19c7d90d7033609 Nei, løver kan ikke spise gress, de har er helt annet forddøyelsesapparat enn planteetende dyr, og har ikke engang tenner som er egnet til å tygge gress med. Tror nok det fins mer fornuftige kilder til kunnskap enn jehovas vitner.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #13 Skrevet 31. mai 2013 Nei, løver kan ikke spise gress, de har er helt annet forddøyelsesapparat enn planteetende dyr, og har ikke engang tenner som er egnet til å tygge gress med. Tror nok det fins mer fornuftige kilder til kunnskap enn jehovas vitner. Om Gud har klart å skape dyra, så klarer han nok å endre fordøyelsessystemet deres, tror du ikke? Det spørsmålet jeg svarte på var om Gud (om han eksisterer) hadde laget dyra som mat til menneskene, og svaret på det er nei. Her er hva Bibelen har å si om den saken: And God said, “Behold, I have given you every plant yielding seed that is on the face of all the earth, and every tree with seed in its fruit. You shall have them for food. 30 And to every beast of the earth and to every bird of the heavens and to everything that creeps on the earth, everything that has the breath of life, I have given every green plant for food. Anonym poster: 9f03d8d8b58226e9b19c7d90d7033609
skreppamedleppa Skrevet 31. mai 2013 #14 Skrevet 31. mai 2013 (endret) Man pådrar seg ikke mangelsykdommer så lenge man er bevisst på hva man spiser. Men likevel er det beste for oss etter naturens side å spise variert kost. Man kan sikkert overleve på frukt og grønt på samme måte som det finnes folkeslag som nesten utelukkende lever på kun kjøtt og de sier de samme, en skal vite hva en driver med, (hvalkjøtt er rik på c vitamin så en ikke får sjøbuk f.eks,) Men jeg har mine mistanker om at det er rimelig langt mellom de som kun har et rent vegetabilsk kosthold uten kosttilskudd som ikke har feilernæring eller som lever et sundt liv når kroppen vår er tillaget for å ha et variert kosthold ser jeg ikke poenget med å drive å klusse med det! Endret 31. mai 2013 av skreppamedleppa 1
Løvetanten Skrevet 31. mai 2013 #15 Skrevet 31. mai 2013 Økosystemet er ikke laget for masseproduksjon av kjøtt... Anonym poster: def420fa55a19107d53074d43b3f1d95 Økosystemet er overbelastet. Hadde naturen vært i balanse så hadde det vært nok ressurser til alle. 1
Gjest Faerunpedia Skrevet 31. mai 2013 #16 Skrevet 31. mai 2013 Men likevel er det beste for oss etter naturens side å spise variert kost. Man kan sikkert overleve på frukt og grønt på samme måte som det finnes folkeslag som nesten utelukkende lever på kun kjøtt og de sier de samme, en skal vite hva en driver med. Men jeg har mine mistanker om at det er rimelig langt mellom de som kun har et rent vegetabilsk kosthold uten kosttilskudd som ikke har feilernæring eller som lever et sundt liv når kroppen vår er tillaget for å ha et variert kosthold ser jeg ikke poenget med å drive å klusse med det! Å spise vegetabilsk innebærer ikke bare frukt og grønt, man spiser mye nøtter, frø, linser, bønner osv. Jeg var veganer i 8 år og vegetarianer siden, og har aldri hatt mangel på noe. Har sjekket meg regelmessig hos legen. Forøvrig er det for meg et etisk spørsmål og ikke hva som er meningen.
Platitude Skrevet 31. mai 2013 #17 Skrevet 31. mai 2013 (endret) Men jeg har mine mistanker om at det er rimelig langt mellom de som kun har et rent vegetabilsk kosthold uten kosttilskudd som ikke har feilernæring eller som lever et sundt liv når kroppen vår er tillaget for å ha et variert kosthold ser jeg ikke poenget med å drive å klusse med det! Det er nok også mange kjøttetende nordmenn som har mangelsykdommer - vitamin D, for eksempel, er det antakelig mange som ikke får nok av, og det er trist i og med at vi trenger vitamin D for å ta opp kalsium. Uansett så er det altså fullstendig mulig å ha et vegetarisk kosthold som dekker kroppens behov. Endret 31. mai 2013 av Platitude
Gjest Faerunpedia Skrevet 31. mai 2013 #18 Skrevet 31. mai 2013 Om Gud har klart å skape dyra, så klarer han nok å endre fordøyelsessystemet deres, tror du ikke? Det spørsmålet jeg svarte på var om Gud (om han eksisterer) hadde laget dyra som mat til menneskene, og svaret på det er nei. Her er hva Bibelen har å si om den saken: Anonym poster: 9f03d8d8b58226e9b19c7d90d7033609 Nei det tror jeg ikke, men så er jeg ateist også.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #19 Skrevet 31. mai 2013 Nei det tror jeg ikke, men så er jeg ateist også. Nå spurte ikke TS etter verken mitt eller ditt religiøse syn heller, så det ser jeg ingen grunn til å blande inn i denne debatten. Anonym poster: 9f03d8d8b58226e9b19c7d90d7033609
skreppamedleppa Skrevet 31. mai 2013 #20 Skrevet 31. mai 2013 Å spise vegetabilsk innebærer ikke bare frukt og grønt, man spiser mye nøtter, frø, linser, bønner osv. Jeg var veganer i 8 år og vegetarianer siden, og har aldri hatt mangel på noe. Har sjekket meg regelmessig hos legen. Forøvrig er det for meg et etisk spørsmål og ikke hva som er meningen. Som sagt jeg har full respekt for vegetarianere men når det her er snakk om hva vi mennesker er ment til, ut i fra naturen eller Gud som ts nevner så sier det seg selv at hva som er meningen at vi mennesker spiser blir tatt opp. Og som sagt at man kan bare leve på kjøtt, joda. At man kan bare leve på frukt joda, men at det er slik det er meningen at vi mennesker skal spise: tvilsomt.... Menneske er som sagt av natur ment til å spise både kjøtt og frukt, hvordan kroppen vår ser ut, og hvordan den fungerer i praksis forteller oss dette så selv om noen velger å ta et etisk standpunkt så forandrer ikke det det faktum av at dyr er ment til å bli noens middag. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå