Gå til innhold

Apper fra norske banker krever tilgang til ting du ikke ønsker.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Apper fra norske banker krever tilgang til mye mer enn hva den faktisk trenger.

Interessant artikkel om dette i Aftenposten.

Utdrag fra artikkelen:

"Av unødvendige tillatelser bankene krever, er Storebrand den banken som i høyest grad respekterer ditt privatliv, mens DnB helt klart er verstingen. Så hva slags ting er det bankene vil vite om deg?"

"Kamera: Hvis du har DnB, Fokus eller Gjensidige vil banken ha tilgang til å bruke kameraet på telefonen din. Det vil si at de kan ta bilder og video av både deg og omgivelsene dine «når som helst, og uten bekreftelse fra deg.» (Alle sitater er fra appenes oversikt over tillatelser, og finnes på play.google.com). For å gjøre en sammenligning de fleste kan forstå, også uten teknisk kunnskap: ville du tillatt banken din å installere et kamera i stuen din?"

Anonym poster: 293b0eb463f66a73a5297b0a1e9d3aac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler for en gangs skyld å lese kommentarfeltet, kommentaren fra Carl-Christian Salvesen er bra for å ta ned skummelhetsnivået:

Nå kjenner jeg ikke andre apper enn DNB sin men så vidt jeg kan se er alle rettighetene den ber om er direkte gjenspeilet i appens funksjoner.

En liten gjennomgang:

- NØYAKTIG POSISJON (GPS- OG NETTVERKSBASERT)

Fra beskrivelsen: «Veihjelp - Få prioritet hos Viking om uhellet skulle være ute. Tar i bruk GPS-funksjonen i telefonen slik at Viking finner deg.»

- KOBLE TIL OG FRA WI-FI

- FULL NETTVERKSADGANG

Appen snakker med banken over internet. Denne er "no-brainer".

- RINGE TELEFONNUMRE DIREKTE

Fra i beskrivelsen står det at du i appen kan ta direkte kontakt med banken, jeg regner med det betyr at du enkelt kan ringe.

- TA BILDER OG VIDEOER

- ENDRE ELLER SLETTE INNHOLDET I USB-LAGRINGEN

Appen har en funksjon for å arkivere kvitteringer. For å få tatt bilder, trenger man tilgang til et kamera. Og et sted å lagre dem.

- LESE KONTAKTENE DINE

Igjen, fra beskrivelsen: «Del utgiftene – Løsningen hjelper deg med fordeling av utgifter etter en tur eller et arrangement. Her registrerer du hvem som var med og hvem som har hatt utlegg, så regner kalkulatoren ut hvem som skal betale hva til hvem.»

Jeg sier ikke at banken ikke kan misbruke dataene appen har tilgang til, jeg prøver bare å forklare at alle rettighetene appen ber om faktisk er berettiget i forhold til funksjonene i appen.

• Liker 1
Skrevet

Og dersom man tror at bankene sitter og tyvlytter på telefonen din, tar bilder av stua di og deg, og følger med på hvor du går, ja, da kan man ha det så godt.

Alle disse punktene er ganske logiske. De må ha tilgang til å ringe dersom de har en "kontakt oss"-link i appen sin. Problemet er at enkelte folk lager storm i et vannglass på dette området. Og får det til å høres ut som om du blir overvåket døgnet rundt. Blir du paranoid av dette foreslår jeg at du knuser telefonen, sier opp avtalen på bredbåndet og lever på den gamle måten.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler for en gangs skyld å lese kommentarfeltet, kommentaren fra Carl-Christian Salvesen er bra for å ta ned skummelhetsnivået:

De har selvsagt en grunn til å be om dem, annet enn å spionere. Det betyr ikke at de ikke også kan brukes til å spionere med. Spioneringen vil selvsagt ikke gå ut på å se på deg når du sitter på do, men å finne data som kan brukes i markedsføring, vurdere hvordan du skal klassifiseres som kunde, eller bare "ha noe på deg" i tilfelle du gjør en tabbe som koster penger. Det er heller ikke uvanlig at programmer som installeres under dekke av å være noe ufarlig bruker sikkerhetsfeil i programmer med høyere rettigheter for å kunne spionere, drive utpressing eller melke abonnementet ditt for penger.

Anonym poster: b2e1c9c41ce8a856f9b1194a13dcf959

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere ganger per dag kommer et "øye" øverst på mobilen min (galaxy 2), og noen ganger er det samtidig den lyden man hører når man tar bilder. Har slettet alle applikasjonene mine, men den forble. Kunne jo ikke slette dem som var i systemet som you tube og alle google.

Så jeg så jo at alle tilgang dnb krevde var begrunnet, men dnb eller andre, det er sansynligvis noen som tar bilder med min telefon uten min tillatelse. For det er det som står på flere apper : kan ha tillatelser til å bruke kamera og video uten din tillatelse"

Og det synes jeg er i strid med friheten vår...

Anonym poster: 6e27d1d8223ac64dcccb11fc40b6aa5f

Skrevet

Flere ganger per dag kommer et "øye" øverst på mobilen min (galaxy 2), og noen ganger er det samtidig den lyden man hører når man tar bilder. Har slettet alle applikasjonene mine, men den forble. Kunne jo ikke slette dem som var i systemet som you tube og alle google.

Så jeg så jo at alle tilgang dnb krevde var begrunnet, men dnb eller andre, det er sansynligvis noen som tar bilder med min telefon uten min tillatelse. For det er det som står på flere apper : kan ha tillatelser til å bruke kamera og video uten din tillatelse"

Og det synes jeg er i strid med friheten vår...

Da får du kvitte deg med smarttelefonen, evt kun bruke den til å ringe og sende sms/mms, altså ikke laste ned noen apper i det hele tatt.

Mener du galaxy s2? Nå husker jeg ikke helt, men kan det være at den har samme funksjon som s3/4 at skjermen forblir på så lenge du ser på den? For da dukker det øyet opp. Den bruker frontkameraet for å sjekke om du ser på skjermen.

AnonymBruker
Skrevet

Da får du kvitte deg med smarttelefonen, evt kun bruke den til å ringe og sende sms/mms, altså ikke laste ned noen apper i det hele tatt.

Mener du galaxy s2? Nå husker jeg ikke helt, men kan det være at den har samme funksjon som s3/4 at skjermen forblir på så lenge du ser på den? For da dukker det øyet opp. Den bruker frontkameraet for å sjekke om du ser på skjermen.

Haha, ja, det kunne være det, og jeg ble bare paranoid! Men det øyet dukker opp når mobilen er i nærheten, men uten at jeg ser på den. Jegt merker det fordi sjermen blir lysere noen sekunder når den gjør det...

Ja det er en S2, tenker at du sikkert er rett! :laugh:

Skrevet

Kvinneguiden er opplagt et idiotisk sted å diskutere seriøse personverprinsipper. Det synes godt på de flåsete svarene fra alle de naive og godtroende mobil- og databrukerne her inne. Tro gjerne at du kan la husdøra være ulåst hele livet og legg ut all datainfo åpen for hele verden, inkludert passord og bilder osv.

Det er ingen sjanse for at noen kan finne på å misbruke det...

Skrevet

Kvinneguiden er opplagt et idiotisk sted å diskutere seriøse personverprinsipper. Det synes godt på de flåsete svarene fra alle de naive og godtroende mobil- og databrukerne her inne. Tro gjerne at du kan la husdøra være ulåst hele livet og legg ut all datainfo åpen for hele verden, inkludert passord og bilder osv.

Det er ingen sjanse for at noen kan finne på å misbruke det...

Nå begynner du å tøye strikken litt vel langt her... Det er forskjell på å installere en app fra et kjent firma og legge ut brukernavn og passord og la døra stå ulåst hele livet.

Jeg er verken naiv eller godtroende, jeg har selv opplevd at noen har skimmet bankkortet mitt, og tar selvfølgelig ikke alt for god fisk. Men jeg synes det blir litt drøyt å være mistenksom til absolutt alt, og jeg synes akkurat dette temaet som tråden tar opp (altså bank-appene og tilgang) blir å dra det for langt. Disse appene trenger tilgang til et par spesifikke operasjoner, men det legges inn under et større område (feks "tilgang til å ringe" pga et telefonnummer i appen).

Og tror du virkelig at bankene tar sjansen på å misbruke appen på den måten som vedkommende beskriver i linken? Det er uansett ikke den måten de tjener penger på.

Tør du forresten å svare på hva slags apper du har installert på telefonen din? Noen eksempler?

AnonymBruker
Skrevet

Er enig med Slask at vi kan være for naive noen ganger, men det kunne ha blitt sagt på en mer repsektfull måte.

Når det gjelder FB for å ta et kjent eksempel, eier alle bildene man legger ut på FB, så man eier ikke lenger sine egne bilder, noe som er skremmende og bare ett av flere eksempler.

Når det gjleder det øyet jeg snakket om, jeg prøvde det og det kommer aldri når jeg ser på skjermen, så det er vel noe galt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...