Gå til innhold

Overtakelse, oppgjør og arv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Overtakelse av boet til et familiemedlem jeg arver skjer i juli. Når kan jeg regne med å motta min del av arven?

Anonym poster: 1927f1f7c64b687271723d61949be3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt umulig for oss å si når vi ikke vet hva du arver...

Er det en eiendom som skal selges er det alt fra umiddelbar til tre mnd overtagelsestid, så kommer pengene når papirer er tinglyst på ny eier 2-3 uker etter, så kan det begynne og fordeles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et arveoppgjør skal normalt være ferdig 6 måneder etter dødsfall, men det er mye som skal ordnes av papirarbeid så ting kan ta tid. (man kan søke utsettelse pga salg av bolig mm)

Anonym poster: 23e7a230841b4355036a8f04ceeac139

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk skal dere ha.

Det er helt umulig for oss å si når vi ikke vet hva du arver...

Er det en eiendom som skal selges er det alt fra umiddelbar til tre mnd overtagelsestid, så kommer pengene når papirer er tinglyst på ny eier 2-3 uker etter, så kan det begynne og fordeles...

Ja, det er en eiendom som er solgt, overtakelse i juli. Eiendommen ble solgt i april.

Jeg vet ikke hva det betyr at papirer blir tinglyst på ny eier, men betyr det at dette vil skje etter eiendommen er overtatt i juli, eller kan dette allerede ha blitt gjort i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tinglysning skjer ikke før etter at eiendommen er overtatt, og pengene kan ikke utbetales før eiendommen er tinglyst.

Anonym poster: 1bffd8759dd8fc51269d1ba5ee414b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, takk igjen. Så da er dette muligens ikke ferdig oppgjort før i august?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer. Penger overføres klientkonto hos megler, så sender megler inn overtagelsesdokument etter overtagelse og så når tinglysing har blitt bekreftet ok i ny eiers navn så kan penger utbetales til bostyrer. Så fordeles på arvinger etter det så regn hvertfall med en mnd.

Endret av Governorswife
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtakelse av boet til et familiemedlem jeg arver skjer i juli. Når kan jeg regne med å motta min del av arven?

Hva mener du med "overtakelse av boet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "overtakelse av boet"?

Det betyr at familien eller andre arvinger tar da over alle eiendeler og eiendommer som den personen eide.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at familien eller andre arvinger tar da over alle eiendeler og eiendommer som den personen eide.

Hva mener du med at de tar over eiendelene? Trådstarter lurer på når hun får arven sin. Hvis hun har tatt over eiendelene, så har hun vel fått arven sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, hva er vitsen med å kverulere når du ikke vet hva du snakker om, og hvorfor gidder du å bry deg når du ikke kan gi nyttige råd.

Med overtakelse av boet i juli mente hun at en eiendom som hun er en av arvingene til har overtagelse i juli, men hvis du hadde kunnet litt om dette og giddet å lese over så ser du at når man selger et hus/leilighet så få du ikke pengene med en gang overtagelse har skjedd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, hva er vitsen med å kverulere når du ikke vet hva du snakker om, og hvorfor gidder du å bry deg når du ikke kan gi nyttige råd.

Med overtakelse av boet i juli mente hun at en eiendom som hun er en av arvingene til har overtagelse i juli, men hvis du hadde kunnet litt om dette og giddet å lese over så ser du at når man selger et hus/leilighet så få du ikke pengene med en gang overtagelse har skjedd.

Jeg kverulerer ikke. Jeg bare spør hva som menes med uklare uttrykk. I motsetning til deg uttaler jeg meg nemlig ikke skråsikkert når et spørsmål er uklart. I så fall kan svaret bli feil. Da er det bedre å først få rede på hva trådstarter mente.

Hvor har du det fra at et "bo" er det samme som "fast eiendom" Det er ikke det i juridisk fagterminologi. Et "bo" er nemlig "summen av alle rettighetene og forpliktelsene som avdøde hadde", f.eks. eiendomsretten til en fast eiendom.

"Å ta over boet" kan bety at arvingene har tatt på seg gjeldsansvaret og dermed har fått disposisjonsrett over avdødes eiendeler, noe som ikke er det samme som at arven er blitt utbetalt. Først må jo gjelden gjøres opp, og arvingene må bestemme seg for hva som skal skje med ikke likvide midler, som f.eks. fast eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde du giddet å lese over før du begynte å blande deg så hadde du sett at TS for lenge siden har sagt at det er en eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...