ikkemeg Skrevet 31. mai 2013 #1 Skrevet 31. mai 2013 Hei, Jeg har i en god del år hatt bechterews, som er en betennelse, som i mitt tilfelle holdes under god kontroll. Eller.. Det vil si at sykdommen er veldig avhengig av mengden trening/bevegelighet og maten man spiser. Siden i fjor høst har jeg begynt å teste ut om jeg har en intoleranse for gluten. I flere år har egentlig tarmene ikke fungert veldig godt. Da jeg kuttet ut gluten, ble det veldig bra, men i glutenfrie brød er det endeløst med stivelse. Jeg bør spise så lite som mulig av stivelse, ettersom det øker betennelsesnivået. Jeg spiser for så vidt havregrøt til frokost, ikke den glutenfrie varianten, og kan gjerne spise noen knekkebrød i løpet av en dag uten at det virker å ha for mye innvirkning på min mistenkte glutenintoleranse.. Om jeg er et sted og det serveres noe hvetebakst kan jeg spise litt, uten at jeg legger merke til noe, men ikke flere dager på rad. Det jeg lurer på er hvordan en kan legge opp et kosthold med disse begrensningene? Jeg fortsetter med havregrøten min, og middag er jo greit, men noen dager blir det ikke middag, og heller noen matbiter før/etter trening. Så er det jo lunch da.. Jeg kunne tenke meg et brød eller erstatning for brød som ikke har mye stivelse, og lite gluten. feks en type knekkebrød/brød eller lignende. Om det finnes andre gode tips på lunch og mellommåltider som kan passe meg så tar jeg i mot det. Når en søker på google kommer alltid kvinneguiden opp, så da holder jeg min lit til dere
Løvetanten Skrevet 31. mai 2013 #2 Skrevet 31. mai 2013 (endret) Jeg holder meg også helt unna gluten (korn) for helsas skyld, og jeg følger en paleo-diett med fisk, kjøtt, fugl, nøtter, grønnsaker, frukt, bær og fete melkeprodukter. Holder meg 100% unna korn, belgfrukter og sukker. Jeg bakte litt nøttebrød i starten, men det enkleste på sikt er å skape nye matvaner. Dette er jo tross alt noe du følger livet ut, for Bechterews er så vidt jeg vet en kronisk lidelse? I stedet for brødmat spiser jeg omelett, salater med middagsrester, ost og skinke, frukt, nøtter, grønnsaker eller yoghurt. Svært sjelden spiser jeg glutenfritt brød/knekkebrød, og primært fordi det er rasende mye stivelse i det. Det går rett på magen. Gode sider for paleo: http://www.marksdailyapple.com/ http://paleoliv.wordpress.com/ http://nomnompaleo.com/ Paleo er ikke lavkarbo, men det er naturlig lavt på karbohydrater likevel. Men det er rom for både poteter, ris og frukt om du ønsker det. Eks på matplan for en dag: Frokost: omelett av 2 egg med fløte og ost. Lunch: Rikelig grønn salat, fiske- eller kjøttrester, oljedressing, feta Mellommål (om jeg vil): Gresk yoghurt med sukrin og bær Middag: Kjøtt, fisk, fugl med rikelig grønnsaker (rosenkål, brokkoli, gulrot, brekkbønner, grønne erter, blomkål etc etc) + en fet og god saus av kraft og fløte, evt seterrømme Fysemat: Ostestaver, mandler, spekeskinke, kakao med sukrin, fløte og kokosfett, eggedosis med sukrin, baconsvor, middagsrester Endret 31. mai 2013 av Løvetanten 1
ikkemeg Skrevet 31. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 31. mai 2013 Takk for raskt svar. Vi spiser veldig sunt egentlig. All mat lages fra bunnen. Problemet mitt er at jeg ønsker noe som er like lett som like lett å spise og ta med som brødmat, men som ikke har alt det negative. Så forresten http://www.veganmisjonen.com/2011/10/oppskrift-glutenfritt-quinoa-brd.html nå i dag. Spiser gjerne salater, omeletter og annet, men ofte er man ikke hjemme, eller på et kontor hver dag. Jeg har arbeid der jeg kjører mye rundt til kunder, og kan ikke basere meg på "vanskelige" løsninger. Skal sjekke ut linkene dine i løpet av dagen
Løvetanten Skrevet 31. mai 2013 #4 Skrevet 31. mai 2013 (endret) Jeg har også en hverdag som gjør at jeg ikke alltid kan spise lettvindt, så jeg skjønner hva du mener. Derfor tok det litt tid før jeg vente meg til å tenke nytt, for brødskiva er så utrolig enkel. Men etter en tid på kostholdet vil andre løsninger dukke opp. Det handler mye om å bryte vanen. Jeg reagerer forresten på quinoa også pga såpestoffene... Du må nesten prøve deg frem og se hva som fungerer for deg Jeg baker innomellom et lignende brød som det du linket til med linfrømel og mandelmel. Blir som en flat pizzabunn. Har prøvd endel brødoppskrifter med mye egg, og de synes jeg generelt smaker ekkelt. Eggesmaken blir veldig fremtredende. Her er forresten en dame som lager mat uten "alt": www.lovelyliller.com Endret 31. mai 2013 av Løvetanten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå