Gå til innhold

England (ikke storby)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker å tilbringe tre, fire dager i England i juni/juli, og lurer på om noen har tips til fine steder å dra til for en slik kort tur? Er ikke interessert i storbyferie, vil helst se landsbygda, natur, osv.

Anonym poster: f1d140d8b86d1e0451989842ac9877e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale Canterbury i Kent. Grunnet størrelsen kan den beskrives som en slags småby, nesten litt "village" aktig med trange brosteinsgater, gågater, steinhus, uteboder også selvsagt: Canterbury Cathedral. Til å være så liten er Canterbury ganske kjent for blandt annet katedralen, Canterbury Tales, The Marlowe Theatre, fødested til en liten håndfull britiske kjendiser, historien som ligger i bebyggelsen osv. Eneste negative er at byen er bygd ut litt, og jeg synes den ene shopping-gågaten ødelegger inntrykket litt. Men ellers den nydeligste småbyen jeg har vært i i england, omgitt av idyll.

Sjarmen er at byen har bevart mye av sitt middelalder-preg.

Søk på bilder og andre fakta for å finne ut av naturen - det er jo en by, men området er veldig grønt og fint, slik som på bildet.

800px-River_Stour_in_Canterbury_England_-_May_08.jpg

Nydelig, nydelig by - jeg passer på å alltid ta en tur innom hver gang jeg er i england.

Ellers kan jeg også anbefale Dover, en liten kystlandsby i Kent hvor du blant annet får oppleve diverse festivaler om sommeren og det white cliffs of Dover. Kjempefint, men er plassert på et litt "ekstremt" sted på kysten med mye sjøluft og vind. Likevel, kjempeidyllisk.

800px-Dover_from_air.jpg

Skal du enda mer på landet, er jo Ramsgate i Kent et valg, som også er en kystlandsby. Men du må huske: jo mindre tettsted, jo fattigere er de, og Ramsgate er en av de byene som er preget av denne fattigdommen. Veldig.

Alt i alt er Kent et idyllisk fylke å reise til for ditt formål.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble inspirert av Memoria over til å legge inn bilder, jeg også:

Jeg har vært på tur i Dartmoor i noen dager, det var helt fantastisk. Man er avhengig av leiebil. Vi gikk mye rundt i naturen og så på gamle stensirkler fra stenalderen. Har vært bosetninger der for leeeenge siden.

whereAreWeMap.png

Var innom Avebury som også er veldig interessant, hvis man liker Stonehenge og denslags.

event_47342971.jpeg

Vi kjørte også innom White horse of Uffington (stooor, forhistorisk hest i bakken som kan være laget for opp til 3000 år siden!)

Uffington-White-Horse-sat.jpg

Det er mange bittesmå pensjonater i små avkroker her og der, sjarmerende murbygninger med masse blomster og vekster. Om kvelden blir det fullt av folk på disse stedene (i vår erfaring, da), da kommer folk for å spise og drikke og hygge seg. Selv om man ikke skulle tro det bodde folk i området, kommer de fram på puben om kvelden.

Rugglestone_Inn__N_1941694c.jpg

Anonym poster: 9cb8da122e08644930533fe5c46d5159

• Liker 1
Skrevet

Tenker å tilbringe tre, fire dager i England i juni/juli, og lurer på om noen har tips til fine steder å dra til for en slik kort tur? Er ikke interessert i storbyferie, vil helst se landsbygda, natur, osv.

Vil annbefale Penzanse på sydspissen av Cornvall. Utolig koslig liten by, i vakre omgivelser. Med muligheter for å besøke Lands End, Lizzard Point, Scilly Island og St Michaels Mount. Et stykke og reise dog, toget tar 6 timer fra Paddington.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :) Ser nydelig ut alt sammen! Sliter med å velge merker jeg, det er for mange fine steder der..

Forøvrig, hvor mye koster det å leie bil der, sånn ca? Klarte ikke å finne noe konkret da jeg søkte etter det

Skrevet (endret)

Takk for svar! :) Ser nydelig ut alt sammen! Sliter med å velge merker jeg, det er for mange fine steder der..

Forøvrig, hvor mye koster det å leie bil der, sånn ca? Klarte ikke å finne noe konkret da jeg søkte etter det

Jeg søkte på Gatwick, og derfra koster det 400-700 kr for 4 dager. Kommer an på hva slags bil - disse prisene er fra mini og økonomi til vanlig kompaktbil. Skal du ha veldig stor bil må du nok regne med en tusenlapp og oppover.

EDIT: Keep in mind at ting er litt... speilvendte der borte, haha. Så dersom du er en nervøs sjåfør fra før av er ikke bilferie akkurat å anbefale. Husker tanta mi skulle skjøre leiebilen vår en gang, det var nervepirrende. Vi overlot kjøringen til min engelske onkel etter det.

Husk også at kollektivsystemet er annerledes enn i Norge. Store deler av kollektiv transport (tog o.l) er privateid i England, mens mange taxiselskaper er statlig eiendom. Dersom dere er mange (3 stk eller mer) kan det derfor lønne seg å velge taxi framfor tog, økonomisk sett. Ganske fascinerende, egentlig.

Endret av Memoria
  • Liker 1
Gjest Snyltefluen
Skrevet

Å, så koselig! Nå vet jeg i hvert fall hvor jeg vil på ferie neste år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...