AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #1 Skrevet 30. mai 2013 Nå har nordlendingene og østlendingene en slik tråd, så da kan jo vi hive oss på vi også? Jeg begynner jeg. - Når du ikke eier støvler, og nesten alle du møter på i støvler er østlendinger. - Du får dårlig samvittighet om du sitter inne og ser solen ute, selvom det er -10 grader. - Du kan garantere en reaksjon om du sier du er fra Fana eller Fyllingsdalen - Når du har enten et sterkt hat mot Bybanen, eller synes den er magisk. Anonym poster: 707c9f8dff2124b46a4f8af05ec7562f 2
altflyter Skrevet 30. mai 2013 #2 Skrevet 30. mai 2013 (endret) - Når du vet hva en sydvest er - Når du eier eller har eid en sydvest - Når den mest brukte setningen i barnommen var "du må belite deg" (ingen andre som vet hva DET betyr) - Du forstår hva noen mener når de sier "slitan" - Når du blir oppriktig sint når fløibanen blir tagget ned - Når du må bytte mobil på nytt og på nytt, pga fuktskader - Når du blir forbanna på folk som påstår at Bergensk er det samme som nynorsk - Når du eier en oljebukse og en stormsikker paraply - Når du tar på deg sommersko fordi det "bare regner litt..." - Når du blir sint på østlendingene som tror at de er bedre enn oss... (Skulle likt å sett hva de hadde sagt når de innså at det meste av strømmen som blir produsert i landet, produseres på vestlandet) - Når du irriterer deg over av at østlendinger tror de "snakker bokmål" (DET GÅR IKKE AN Å SNAKKE ET SKRIFTSPRÅK!) - Når du rister på hodet når en østlending sier "hvilken dialekt snakker du", da svarer du "bergensk,,, du da? " "Jeg snakker ikke dialekt" Puh. Der fikk jeg utløp for både fordommer og innser at jeg er veldig glad i Bergen Edit. Skrivefeil Endret 30. mai 2013 av altflyter 12
Gamerfrue Skrevet 30. mai 2013 #3 Skrevet 30. mai 2013 Når det eneste som er stjålet fra deg på festen er paraplyen din. 18
oreokake Skrevet 30. mai 2013 #4 Skrevet 30. mai 2013 (endret) - Når den mest brukte setningen i barnommen var "du må belite deg" (ingen andre som vet hva DET betyr) Haha, åååh <3 Belite seg! Gode minner. Den og pippi være først! Men den er vel sikkert "universal". - Når du senest igår fikk "bergensere ass.." fordi du sier boss, og ikke anser søppel som et ord man faktisk sier høyt, bare skriver. - Når begynner å lure på om bergenske journalister får lov å skrive "jenten" i andre aviser enn BA og BT. - Når selv Nygårdsparken er stappet så fort solen skinner. Edit: Kom på en til! - Når det som står igjen etter et vors er 7(!) paraplyer. Endret 30. mai 2013 av oreokake 7
altflyter Skrevet 30. mai 2013 #5 Skrevet 30. mai 2013 (endret) åhh. Alle de fine ordene som ingen andre skjønner <3 : - Bekkalokk - slitan - belite seg - månebedotten - boss - "no regnar det trollkjerringar" - Snop - Paraploks - Ikkje vær ANI meg - Luddi -Tidi -Løvang - Rævadilter - Tijommi - Strømpikk - Undikk -Tyte - Naien - Brelonge - I hurtn og sturtn - Stompe kompen - Gnitalus - På høgg å belegg Noen som tør å prøve å oversette dem? Edit: Kom på flere Endret 31. mai 2013 av altflyter 6
JustLittleMe Skrevet 31. mai 2013 #6 Skrevet 31. mai 2013 Når resten av Norge ikke forstår hva du sier. Bergen har sitt eget språk og egnede navn på ting. Det er litt artig. 1
altflyter Skrevet 31. mai 2013 #7 Skrevet 31. mai 2013 (endret) Når resten av Norge ikke forstår hva du sier. Bergen har sitt eget språk og egnede navn på ting. Det er litt artig. Helt enig... Og så er vi kanskje litt i overkant patriotiske, men det er egentlig bare ganske morsomt. Dessuten syntes jeg det er fint at vi setter så stor pris på byen vår som vi gjør. Det er ikke mange andre byer som kan skryte på seg at de har egne sanger om og for bergensere (jentar fra bergen, eg å laien, nystemten, fjellveivisa, dar kjem dampen... de jeg kom på i farten ) Endret 31. mai 2013 av altflyter 2
JustLittleMe Skrevet 31. mai 2013 #8 Skrevet 31. mai 2013 Helt enig... Og så er vi kanskje litt i overkant patriotiske, men det er egentlig bare ganske morsomt. Dessuten syntes jeg det er fint at vi setter så stor pris på byen vår som vi gjør. Det er ikke mange andre byer som kan skryte på seg at de har egne sanger om og for bergensere (jentar fra bergen, eg å laien, nystemten, fjellveivisa, dar kjem dampen... de jeg kom på i farten ) Det artigst er det at nasjonal sangen har en liten betydning i Bergen i forhold til nystemten. Da er det opp å stå med luen av og hånden på hjertet. er du brann fan?
altflyter Skrevet 31. mai 2013 #9 Skrevet 31. mai 2013 Det artigst er det at nasjonal sangen har en liten betydning i Bergen i forhold til nystemten. Da er det opp å stå med luen av og hånden på hjertet. er du brann fan? Man kan ikke tillate seg å kalle seg bergenser om man ikke heier på brann... Men jeg er vell en meget passiv brann fan ser ikke kamper, men blir glad når de vinner 1
JustLittleMe Skrevet 31. mai 2013 #10 Skrevet 31. mai 2013 Man kan ikke tillate seg å kalle seg bergenser om man ikke heier på brann... Men jeg er vell en meget passiv brann fan ser ikke kamper, men blir glad når de vinner Er en ekte brann supporter, men hvis du kun er glad for at de vinner, så er du ikke ofte glad (med hensyn til brann kampene altså). ikke noe annet 1
altflyter Skrevet 31. mai 2013 #11 Skrevet 31. mai 2013 Er en ekte brann supporter, men hvis du kun er glad for at de vinner, så er du ikke ofte glad (med hensyn til brann kampene altså). ikke noe annet Hehe. Jeg er nok ikke helt i den kategorien, men kan jo nesten ikke si noe annet enn at jeg heier på brann. Å være på stadion på en brannkamp er virkelig noe helt for seg selv 1
JustLittleMe Skrevet 31. mai 2013 #12 Skrevet 31. mai 2013 Hehe. Jeg er nok ikke helt i den kategorien, men kan jo nesten ikke si noe annet enn at jeg heier på brann. Å være på stadion på en brannkamp er virkelig noe helt for seg selv erhem... Har faktisk bare hvert på "staddaen" som det blir kalt, 2 ganger. Er ikke helt komfortabel med så mage folk rundt meg. Men har hvert uberskivelig mange ganger på fotballpuben. Ellers, så er ikke fotball så nøye
altflyter Skrevet 31. mai 2013 #13 Skrevet 31. mai 2013 erhem... Har faktisk bare hvert på "staddaen" som det blir kalt, 2 ganger. Er ikke helt komfortabel med så mage folk rundt meg. Men har hvert uberskivelig mange ganger på fotballpuben. Ellers, så er ikke fotball så nøye Hehe. Er et par år siden jeg var der. Jeg var på siste kampen før de rev "store stå", men etter det, har ikke jeg beveget meg i nærheten av folkemengder...
Meridian Skrevet 31. mai 2013 #14 Skrevet 31. mai 2013 (endret) Når regner øser ned, og du tar på seg alt fra støvler, regnbukse til paraply, og du syns du ser fisk i øyenhøyde når du "svømmer" til skole eller jobb. Derfor bor jeg i Oslo etter 2-3 år i Bergen. Endret 31. mai 2013 av Bølle
Sophia. Skrevet 1. juni 2013 #15 Skrevet 1. juni 2013 Jeg er student og har bodd et par år i en annen by på vestlandet. Det som irriterer meg aller mest er at hver gang det regner sier folk ting som "Nå føler du deg vel hjemmme HÆHÆHÆ!!!". De fleste tror jo det regner i Bergen hele tiden. Det regner kanskje betraktelig mindre på Østlandet, men her på Vestlandet syns jeg ikke det er mye forskjell. Så er det overraskende mange som ikke forstår hva jeg sier. Jeg jobber i butikk, og det er SÅ mange kunder som har sagt "Jeg forstår ikke hva du sier." Jeg snakker HELT klart og tydelig (syns nå de fleste bergensere gjør det?), og unngår jo å bruke spesielle ord når jeg er på jobb. Forstår ikke hvordan noen IKKE kan forstå en bergenser. Så går det nesten ikke en dag uten at jeg hører "Å! E du fra Bææærgææææææææn?". 7
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 1. juni 2013 #16 Skrevet 1. juni 2013 når du tek deg i å tenke:" no hadde det vore godt med litt regn", etter ei veke utan.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #17 Skrevet 1. juni 2013 åhh. Alle de fine ordene som ingen andre skjønner <3 : - Bekkalokk - slitan: "gratulere" med nytt innkjøp. En slags måte å markere at man har sett venninnen sin jakke er ny? - belite seg: innrømme feil - månebedotten - boss: søppel. HELT vanlig i Stavanger, Haugesund, Jæren, og nord for Bergen i deler av Sogn og Fjordane - "no regnar det trollkjerringar": store regndråper? - Snop: godteri. HELT vanlig i Stavanger + områdene jeg nevnte ovenfor. - Paraploks - Ikkje vær ANI meg: ani -> borti - Luddi -Tidi: Morsomt -Løvang - Rævadilter: En som slikker rumpe, smisker..? - Tijommi - Strømpikk - Undikk: Underbukse. Også HELT vanlig i Stavnager-området i hvert fall. -Tyte - Naien - Brelonge - I hurtn og sturtn: fort og gale? - Stompe kompen - Gnitalus - På høgg å belegg Noen som tør å prøve å oversette dem? Edit: Kom på flere Flere av ordene, som boss, snop og undikk, brukes faktisk av andre enn bergensere. Noen av de uthevede gjetter jeg bare, noen av dem vet jeg ganske sikkert. Er fra Stavanger selv. Anonym poster: 87a785257b47a1394c96790c512fa8b0 2
Chloe- Skrevet 1. juni 2013 #18 Skrevet 1. juni 2013 åhh. Alle de fine ordene som ingen andre skjønner <3 : - Bekkalokk: Kumlokk? - slitan: Sliten? - belite seg: Forte seg? - månebedotten: Tupé???? - boss: Søppel! Yes, ett poeng!! - "no regnar det trollkjerringar": Nå regner det enormt mye. - Snop: Godteri. - Paraploks: En fancy paraply? - Ikkje vær ANI meg: Ikke vær inni meg? Nei, det er for lett. Hva med ikke vær sur på meg? - Luddi: Pledd?? Tenker bare Ludde-fella fra IKEA. -Tidi: Enten ryddig eller tidlig? -Løvang: En plass i skogen eller noe?? - Rævadilter: Innpåsliten person. Kanskje også smiskende? - Tijommi: Trommel, som i tørketrommel?? - Strømpikk: Når noen tisser på strømgjerdet? Neida! Strømpebukse? - Undikk: Underbukse. -Tyte: Når noe renner over/presser seg ut? - Naien: Åh, dette har jeg hørt før. Hmm. Kosten? - Brelonge: Grinerunge? - I hurtn og sturtn: I hytt og vær? - Stompe kompen: Sparke noen i rompa?? Eller lage potetstappe?? - Gnitalus: En gnien person? - På høgg å belegg: På vondt og belegg? Makes no sense! Noen som tør å prøve å oversette dem? Edit: Kom på flere Hahahahahhahahaahaha!!! Jeg var visst elendig.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2013 #19 Skrevet 1. juni 2013 Når regner øser ned, og du tar på seg alt fra støvler, regnbukse til paraply, og du syns du ser fisk i øyenhøyde når du "svømmer" til skole eller jobb. Derfor bor jeg i Oslo etter 2-3 år i Bergen. Hele dette innlegget viser at du ikke er bergenser. "Fisk i øyenhøyde"
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2013 #20 Skrevet 1. juni 2013 Hahahahahhahahaahaha!!! Jeg var visst elendig. "Ruller rundt på gulvet av latter ... " Spesielt av månebedotten (overrasket, overrumplet)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå