AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #1 Skrevet 30. mai 2013 Jeg er overvektig og har nå tatt tak for å gå ned i vekt. Jeg har meldt meg inn i vektklubb.no og fått anbefalinger om kaloriinntak osv. Jeg har ikke problemer med å holde meg unna godteri og den type usunn mat, men jeg sliter med en mer generell sultfølelse. Jeg er sulten "hele tida" selv om jeg ligger på et ganske høyt inntak av kalorier (1700 pr dag). Jeg har tidligere prøvd lavkarbo og da var jeg nesten aldri sulten. Jeg måtte faktisk iblant ha alarm på mobilen for å minne meg selv om å spise jevnlig. Jeg gikk ned i vekt på den måten, men etter et par måneder stoppet det helt opp og vekta rikket seg ikke på flere måneder uansett hva jeg gjorde. Så jeg ga opp til slutt. Jeg opplever at karbohydrater gjør meg sulten og proteiner gjør meg mett, men jeg kan ikke spise nok proteiner til å bevare metthetsfølelsen når jeg ikke går på lavkarbo. Nå prøver jeg igjen lavkalori i stedet, og sliter som sagt med sultfølelse. Har jo lyst på mat hele tida nesten. Hvor lang tid tar det før kroppen venner seg til mindre matmengder og jeg slutter å være så sulten? Anonym poster: 2dd7fd13addbcbdc6076da8aa18b2362
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #2 Skrevet 31. mai 2013 Hvorfor kan du ikke spise nok protein til å gjøre deg mett? Det er normalt at raske karbohydrater gjør deg sulten, sats på langsomme karbohydrater i form av fullkornprodukter, dropp vanlig pasta etc. Anonym poster: 1a25e70e6a93c54f162f8d0644eb6653 1
Løvetanten Skrevet 31. mai 2013 #3 Skrevet 31. mai 2013 Lavkarbo virker jo absolutt som veien å gå for deg. Å nå et vektplatå er helt vanlig, så om det skjer på nytt så undersøker du litt rundt og ser hva du kan gjøre med det. Masse info på forskjellige lavkarboforum og -sider, og dette er en av de bedre: http://www.kostdoktorn.se/
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #4 Skrevet 31. mai 2013 En annen ting som også kan hjelpe på er å drikke mye vann. Vann kan føles veldig mettende og det er jo bare sunt for kroppen i tillegg At vekten stopper opp er helt vanlig, har selv stått på stedet hvil en god stund nå, men da er det viktig å ikke gi opp, å gå ned i vekt på en ordentlig måte tar tid...kjedelig, men man må bare holde ut, plutselig går det veien Anonym poster: ef321ed504c7b05a5fe69cc039ce303f
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 31. mai 2013 #5 Skrevet 31. mai 2013 Grønnsaker kan du spise kilovis av uten at det påvirker kcal-inntaket ditt betydelig. Hva med å ha store salater/grønnsakssmoothier ved siden av måltidet? 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #6 Skrevet 31. mai 2013 TS her. Takk for svarene dere! Jeg skal svare hver enkelt, men først: Ingen har sagt noe om hvor lang tid det tar å venne seg til mindre mat. Betyr det at man egentlig aldri venner seg til det og at man må fortsette å gå sulten? I så fall må jeg belage meg på å være sulten resten av livet, og det høres ikke lovende ut. :omg: Hvorfor kan du ikke spise nok protein til å gjøre deg mett? Det er normalt at raske karbohydrater gjør deg sulten, sats på langsomme karbohydrater i form av fullkornprodukter, dropp vanlig pasta etc. Anonym poster: 1a25e70e6a93c54f162f8d0644eb6653 Jeg får ikke regnestykket til å gå opp med proteiner og kalorier. Når jeg øker proteininntaket går også kaloriinntaket opp, med mindre proteinene skal være ovnsbakt kyllingfilet eller seifilet, og det har jeg ikke råd til å spise flere ganger om dagen. Jeg spiser kun grovbrød og grove knekkebrød, og spiser ikke pasta eller hvitt brød. Sukker er så godt som ikke-eksisterende i mitt kosthold. Så jeg tror jeg klarer å holde meg ganske greit unna de raske karbohydratene. Lavkarbo virker jo absolutt som veien å gå for deg. Å nå et vektplatå er helt vanlig, så om det skjer på nytt så undersøker du litt rundt og ser hva du kan gjøre med det. Masse info på forskjellige lavkarboforum og -sider, og dette er en av de bedre: http://www.kostdoktorn.se/ Ja, lavkarbo passet egentlig fint for meg, men så ble jeg etter hvert så lei av at det var håpløst å kunne spise hos venner eller på restaurant fordi sånne "karbosprekker" ødela vektnedgangen for et par uker framover. På lavkalori kan jeg fortsatt bli med vennene ut og spise pizza så lenge jeg begrenser mengdene og passer på hva jeg spiser ellers på dagen. Og lavkarbo krevde mye planlegging, noe jeg ikke er så flink på. På den måten føler jeg det er lettere å få lavkalori til å passe inn i hverdagen min. Men kanskje jeg gir lavkarbo et nytt forsøk om jeg ikke får lavkalori til å funke. En annen ting som også kan hjelpe på er å drikke mye vann. Vann kan føles veldig mettende og det er jo bare sunt for kroppen i tillegg At vekten stopper opp er helt vanlig, har selv stått på stedet hvil en god stund nå, men da er det viktig å ikke gi opp, å gå ned i vekt på en ordentlig måte tar tid...kjedelig, men man må bare holde ut, plutselig går det veien Anonym poster: ef321ed504c7b05a5fe69cc039ce303f Ja, vann er bra. Jeg drikker mye vann, og som du sier så metter det. Men kun der og da. Så hvis jeg f.eks. drikker et stort glass vann før jeg spiser frokost så er jeg god og mett etter frokosten. Men en time etterpå er jeg "halvdød" av sult igjen. Grønnsaker kan du spise kilovis av uten at det påvirker kcal-inntaket ditt betydelig. Hva med å ha store salater/grønnsakssmoothier ved siden av måltidet? Jeg spiser en del gulrot som mellommåltid, for det er jeg veldig glad i. Men litt variasjon hadde gjort seg! Nå er jeg ikke veldig begeistret for grønn salat (må ha på et tonn dressing for å like det, og da er jo vitsen borte), men jeg prøver å være flink med andre grønnsaker. Grønnsakssmoothie hørtes spennende ut. Det skal jeg prøve! Anonym poster: 2dd7fd13addbcbdc6076da8aa18b2362
Gjest BettyBoop Skrevet 31. mai 2013 #7 Skrevet 31. mai 2013 Jeg er overvektig og har nå tatt tak for å gå ned i vekt. Jeg har meldt meg inn i vektklubb.no og fått anbefalinger om kaloriinntak osv. Jeg har ikke problemer med å holde meg unna godteri og den type usunn mat, men jeg sliter med en mer generell sultfølelse. Jeg er sulten "hele tida" selv om jeg ligger på et ganske høyt inntak av kalorier (1700 pr dag). Jeg har tidligere prøvd lavkarbo og da var jeg nesten aldri sulten. Jeg måtte faktisk iblant ha alarm på mobilen for å minne meg selv om å spise jevnlig. Jeg gikk ned i vekt på den måten, men etter et par måneder stoppet det helt opp og vekta rikket seg ikke på flere måneder uansett hva jeg gjorde. Så jeg ga opp til slutt. Jeg opplever at karbohydrater gjør meg sulten og proteiner gjør meg mett, men jeg kan ikke spise nok proteiner til å bevare metthetsfølelsen når jeg ikke går på lavkarbo. Nå prøver jeg igjen lavkalori i stedet, og sliter som sagt med sultfølelse. Har jo lyst på mat hele tida nesten. Hvor lang tid tar det før kroppen venner seg til mindre matmengder og jeg slutter å være så sulten? Anonym poster: 2dd7fd13addbcbdc6076da8aa18b2362 hva med å spise hyppige men små måltider?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #8 Skrevet 31. mai 2013 hva med å spise hyppige men små måltider? Det gjør jeg. Men det er ikke så enkelt å få til å spise en gang i timen, så av praktiske årsaker bør det gå tre timer mellom hvert måltid. Og når jeg da har en gnagende sultfølelse og føler meg kvalm i to av de timene så er det litt vanskelig. TS Anonym poster: 2dd7fd13addbcbdc6076da8aa18b2362
Gjest BettyBoop Skrevet 31. mai 2013 #9 Skrevet 31. mai 2013 Det gjør jeg. Men det er ikke så enkelt å få til å spise en gang i timen, så av praktiske årsaker bør det gå tre timer mellom hvert måltid. Og når jeg da har en gnagende sultfølelse og føler meg kvalm i to av de timene så er det litt vanskelig. TS Anonym poster: 2dd7fd13addbcbdc6076da8aa18b2362 men med denne sultfølelsen kan man vel ta seg et eple eller en yoghurt eller noe?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #10 Skrevet 31. mai 2013 men med denne sultfølelsen kan man vel ta seg et eple eller en yoghurt eller noe? Joda, men for det første er ikke et eple eller en yoghurt nok til å stille sulten, og for det andre så må jeg jo da spise mindre til de andre måltidene for å få dagens kaloriinntak til å gå opp. Hm, føler meg litt teit nå. Er det kun jeg som sliter sånn med sultfølelse? Og da melder neste spørsmål seg: Hvorfor sliter folk med å gå ned i vekt dersom det ikke er vanlig å være sulten? TS Anonym poster: 2dd7fd13addbcbdc6076da8aa18b2362
Gjest BettyBoop Skrevet 31. mai 2013 #11 Skrevet 31. mai 2013 Joda, men for det første er ikke et eple eller en yoghurt nok til å stille sulten, og for det andre så må jeg jo da spise mindre til de andre måltidene for å få dagens kaloriinntak til å gå opp. Hm, føler meg litt teit nå. Er det kun jeg som sliter sånn med sultfølelse? Og da melder neste spørsmål seg: Hvorfor sliter folk med å gå ned i vekt dersom det ikke er vanlig å være sulten? TS Anonym poster: 2dd7fd13addbcbdc6076da8aa18b2362 jeg vet ikke.. Du trenger ikke føle deg teit.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #12 Skrevet 31. mai 2013 Jeg er overvektig og har nå tatt tak for å gå ned i vekt. Jeg har meldt meg inn i vektklubb.no og fått anbefalinger om kaloriinntak osv. Jeg har ikke problemer med å holde meg unna godteri og den type usunn mat, men jeg sliter med en mer generell sultfølelse. Jeg er sulten "hele tida" selv om jeg ligger på et ganske høyt inntak av kalorier (1700 pr dag). Jeg har tidligere prøvd lavkarbo og da var jeg nesten aldri sulten. Jeg måtte faktisk iblant ha alarm på mobilen for å minne meg selv om å spise jevnlig. Jeg gikk ned i vekt på den måten, men etter et par måneder stoppet det helt opp og vekta rikket seg ikke på flere måneder uansett hva jeg gjorde. Så jeg ga opp til slutt. Jeg opplever at karbohydrater gjør meg sulten og proteiner gjør meg mett, men jeg kan ikke spise nok proteiner til å bevare metthetsfølelsen når jeg ikke går på lavkarbo. Nå prøver jeg igjen lavkalori i stedet, og sliter som sagt med sultfølelse. Har jo lyst på mat hele tida nesten. Hvor lang tid tar det før kroppen venner seg til mindre matmengder og jeg slutter å være så sulten? Anonym poster: 2dd7fd13addbcbdc6076da8aa18b2362 For å svare på det du lurer på angående matmengde å tilpassing, det varierer nok, men for min del har det gått over innen ett par uker. Alltid de første ukene som er værst, imo. Anonym poster: 0edf9f110093e7b4043c7a6a539bdaf6
Sugerøret Skrevet 31. mai 2013 #13 Skrevet 31. mai 2013 men med denne sultfølelsen kan man vel ta seg et eple eller en yoghurt eller noe? Personlig synes jeg eple gir null metthet og kun øker appetitten. Yogert spiser jeg skjeldent pga sukker. Neida TS du er ikke alene! Jeg forsøkte kcal dietten,som jeg kaller den. KONSTANT SULTEN! Arrrgh. Som deg,skulle jeg ligge på ca 1700 kcal for å "overleve" og 2100 kcal mens en sliter på sofaen. Det nytta jo ikke i lengden.Sulten gav seg ikke og jeg sprakk.Opp til flere ganger. Stappet inn med grønt,men jeg ble skrubbsulten etter 2 timer. Nå spiser jeg mer lavkarbostil. Ikke helt rent ,men veldig redusert karb.inntak og ikke minst , Jeg holder meg mett mye lengre. Har gått ned litt over 10kg. og skal ned "litt" til. Kan bli sulten på lavkarbo også.Spesielt når jeg har spist for lite fett. Men slikt justerer jeg etterhvert
Pysa Skrevet 31. mai 2013 #14 Skrevet 31. mai 2013 For meg tar det noen uker. Det hjelper å drikke noe varmt, eks te eller option kakao (med en melkeskvett blir den mye bedre og likevel ikke mange kcal). 1
Elanore Skrevet 31. mai 2013 #15 Skrevet 31. mai 2013 Jeg bruker cirka to uker på å venne meg til kaloriunderskudd så lenge dette er over 1000 kcal. Har hatt dette som øvre grense i forbindelse med spiseforstyrrelser, og da ble jeg aldri vandt til det.
Mulancholy Skrevet 31. mai 2013 #16 Skrevet 31. mai 2013 For ein del år siden fekk eg matforgiftning, og kunne ikkje holde noko nede. Det varte i tre dagar. Dei dagane åt eg kanskje eit halvt rundstykke til dagen. Dei første dagane var eg uutholdelig sulten, men så blei eg vant til det. Dagen etter eg var blitt frisk igjen åt eg veldig lite. Var fortsatt mett dagen etterpå av ett halvt pitabrød... Dette var jo ett ekstremt tilfelle, men det gjekk iallfall ganske raskt for meg. Eit annet tilfelle var når eg gjekk på ein sånn milkshake diett, gjekk nok ikkje meir enn ei veke trur eg før eg ikkje hadde den samme sultfølelsen.
Kira-delta Skrevet 31. mai 2013 #17 Skrevet 31. mai 2013 Du er ikke nødt til å spise lite selv om du spiser få kalorier... 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 31. mai 2013 #18 Skrevet 31. mai 2013 For meg tok det ca 2 uker før jeg ble vandt til det..
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #19 Skrevet 31. mai 2013 TS her. Jeg spiser en del gulrot som mellommåltid, for det er jeg veldig glad i. Men litt variasjon hadde gjort seg! Nå er jeg ikke veldig begeistret for grønn salat (må ha på et tonn dressing for å like det, og da er jo vitsen borte), men jeg prøver å være flink med andre grønnsaker. Grønnsakssmoothie hørtes spennende ut. Det skal jeg prøve! Anonym poster: 2dd7fd13addbcbdc6076da8aa18b2362 Har du prøvd dressingerstatninger basert på f.eks. kesam, yogurt eller minst kaloririkt skummet kulturmelk? Du kan tilsette dressingmiks-pose, eller bedre krydre til selv (sitron, eddik, krydder, etc.) Prøv også lettkokt brokkoli kjørt gjennom foodprosessor. Det er kjempegodt! Anonym poster: 628fea91ffe2b1a5680c04e68c203766
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #20 Skrevet 31. mai 2013 Hos meg tar det ikke mer enn ca 3-4 dager. Jeg spiser variert, ingen begrensninger på sukker (eller fett, for den saks skyld) - men jeg spiser lite og stort sett sunt. Spiser sånn ca etter periodisk faste-opplegget, med tre måltider hver dag hvor jeg spiser meg skikkelig mett. Har det såkalte spisevinduet mellom kl 07 og 17, etter det drikker jeg kun kaffe og vann. Etter de første dagene er dette veldig enkelt og greit å forholde seg til (for meg), for det er på kveldene jeg tidligere har spist både mye mat og godteri/snaks/usunn mat. Nå vet jeg at jeg ikke skal spise noe på kvelden, og etter noen dager er jeg som sagt ikke sulten heller - så da går jeg fint ned i vekt Hvis du kan spise så mye som 1700 kcal er det jo ganske mye mat, i hvertfall hvis du spiser litt kalorifattig og fyller på med mye grønnsaker! Anonym poster: 05a73ceb83513dd701cab4f1f6970d33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå