AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #1 Skrevet 30. mai 2013 Er det noen her som har hatt en baby som har vært til overvåkning det første døgnet etter fødsel? Min baby må antakeligvis det når han kommer ut. Kan jeg være sammen med ham da, eller må han ligge alene på barneavdelingen? Kan pappaen også være der selvom det er natt? Blir glad for å høre andres erfaringer! Anonym poster: 3ca493c917251f307948fa726c425a7e
Kassiopeia Skrevet 31. mai 2013 #2 Skrevet 31. mai 2013 Lillegutt ble kjørt rett på nyfødtintensiv da han ble født, og pappan dro sammen med legene umiddelbart. Jeg fikk dusje først, så dro jeg og ned. Vi kunne bli værende så lenge vi ville, og besøkstiden gjaldt ikke for oss foreldre. Men vi fikk bare to forferdelige vonde krakker å sitte på, så ble ikke værende så alt for lenge den første natta.
Teriyaki Skrevet 31. mai 2013 #3 Skrevet 31. mai 2013 Husker ikke om de kom med restriksjoner på hvor lenge vi kunne bli der, men jeg hadde mistet mye blod, så klarte ikke å være der så veldig lenge av gangen. Vondt å sitte var det også. Om natten dro faren hjem, men babyen fikk permisjon fra intensiven slik at han kunne være hos meg slik at jeg fikk ammet han.
Silfen Skrevet 31. mai 2013 #4 Skrevet 31. mai 2013 Midi ble overført til nyfødtintensiven noen timer etter fødsel. Det var da natt. Jeg sov til morgenen og gikk bort da.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #5 Skrevet 31. mai 2013 Vet ikke hvor du skal, men på Ullevål fikk jeg være med babyen når jeg ville så lenge det ikke var legevisitt. Anonym poster: 1886e97b012558aa7ed403f71f25e5ae 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #6 Skrevet 31. mai 2013 Sønnen min ble kjørt rett til nyfødtintensiv etter keisersnittet fordi han hadde vann i lungene og pustet derfor dårlig. Mannen ble med han, jeg ble kjørt inn dit med seng og var der en liten stund så måtte jeg på barsel. Jeg orket ikke å være der noe særlig neste dag, og da bare i kort tid for jeg hadde så vondt. Men vi kunne være der så mye vi ville. Han fikk etterhvert permisjon fra nyfødtintensiven og kunne være hos meg på barsel. Foreldrene fikk være så mye de ville hos babyen her. Anonym poster: 0844d921f2bd5127ab0691b459d2211a
Arkana Skrevet 31. mai 2013 #7 Skrevet 31. mai 2013 På Riksen får man være med barnet så mye man vil, utenom ved legevisitt.
enogto Skrevet 31. mai 2013 #8 Skrevet 31. mai 2013 Var stort sett bare ved legevisitt og vaktskifte vi opplevde å ikke få være til stede. Dette var intensivene til Ullevål og Riksen.
SmallTalk Skrevet 31. mai 2013 #9 Skrevet 31. mai 2013 Er det noen her som har hatt en baby som har vært til overvåkning det første døgnet etter fødsel? Min baby må antakeligvis det når han kommer ut. Kan jeg være sammen med ham da, eller må han ligge alene på barneavdelingen? Kan pappaen også være der selvom det er natt? Blir glad for å høre andres erfaringer! Anonym poster: 3ca493c917251f307948fa726c425a7e Det er helt vanlig at man får være der så mye man vil, men du får ikke noen seng å sove i på nyfødtintensiven, og skal du sove må du nesten ta høyde for at du må gjøre dette på barsel. Uansett så oppfordres man til at man er hos barnet så mye man orker, så dersom du er i form til det, så er dette bare positivt. Er du ikke i form til det (noe du også bør ta høyde for rett etter fødsel) så er dette ikke dette noe problem, for barnet vil uansett få stell og mat der.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #10 Skrevet 31. mai 2013 Takk for alle fine og opplysende svar, nå føler jeg meg litt roligere. Det er snakk om Rikshospitalet. Babyen skal forløses med keisersnitt og jeg er så redd for å ikke klare å komme meg inn der hvor babyen kommer til å ligge. Godt å lese at kanskje hele senga mi kan trilles inn til babyen! Men vil det være for bare korte turer av gangen? Er det ikke trist å ikke være sammen med babyen hele tiden? Eller er man noen ganger så sliten at det går helt fint? Regner jo med at han kommer til å være i de tryggeste hender. Kan jeg kanskje trilles i rullestol etter keisersnittet? Eller må man ligge? Anonym poster: 3ca493c917251f307948fa726c425a7e
SmallTalk Skrevet 31. mai 2013 #11 Skrevet 31. mai 2013 Takk for alle fine og opplysende svar, nå føler jeg meg litt roligere. Det er snakk om Rikshospitalet. Babyen skal forløses med keisersnitt og jeg er så redd for å ikke klare å komme meg inn der hvor babyen kommer til å ligge. Godt å lese at kanskje hele senga mi kan trilles inn til babyen! Men vil det være for bare korte turer av gangen? Er det ikke trist å ikke være sammen med babyen hele tiden? Eller er man noen ganger så sliten at det går helt fint? Regner jo med at han kommer til å være i de tryggeste hender. Kan jeg kanskje trilles i rullestol etter keisersnittet? Eller må man ligge? Anonym poster: 3ca493c917251f307948fa726c425a7e Ikke ta høyde for at du får vært inne på nyfødtintensiven i mer enn 5 min i senga. Det er det egentlig ikke plass til. Jeg og knerten var adskilt på hver vår intensivavdeling på Riksen de første 36 timene, og for min del gikk dette bra. Jeg var rimelig dårlig etter å ha fått alvorlig svangerskapsforgiftning og hadde igrunnen nok med meg selv, og han var litt prematur med en mulig infeksjon. Samboeren var hos knerten hele dagen han ble født, men på natten så var knerten alene på nyfødtintensiven. Når jeg ble skrevet ut av intensiven og inn på barsel, så tok de som hentet meg runden innom nyfødtintensiven slik at jeg skulle få 5 min med knerten før de trillet meg videre. Det var helt uaktuelt at jeg skulle forlate sengen, så hele sengen min ble trillet inn, og det var det egentlig ikke plass til. Det måtte flyttes på en del ting og folk for at jeg skulle få være der litt, så jeg tror egentlig at de helst ikke vil ha senger inn der. Dersom snittet er komplikasjonsfritt så kommer du til å være på post-op et par timer før du blir sendt videre til barsel. Dersom du føler deg i form til det, så er det neppe noen grunn til at du må ligge i senga, men du må være obs på at de vanligvis ikke fjerner katetret før morgenen etterpå. Og barsel og nyfødtintensiven ligger i hver sin etasje, så det er heller ikke sikkert at du ønsker å bli fraktet rundt i rullestolen med sykehusskjorte og kateter.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #12 Skrevet 31. mai 2013 Hvis snittet er komplikasjonsfritt så vil de gjerne ha deg opp og gå så fort som mulig. Jeg ble jagd opp etter få timer, var ikke snakk om å skulle vente til dagen etter, jo tidlifere jo bedre. Kan jeg spørre hvorfor babyen skal på nyfødtintensiven? Anonym poster: c6a0027f2c98ca458192aceb36899791
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #13 Skrevet 2. juni 2013 Kan man ikke ha på seg bukse når man har kateter? Så fint å se at det kan være en mulighet å bli trillet opp i rullestol (hvis formen tillater det). Men hvor lenge kan man klare å sitte etter et KS? Er det veldig mye værre å sitte enn å ligge eller er det skifte mellom posisjonene som er værst? Anonym poster: 3ca493c917251f307948fa726c425a7e
SmallTalk Skrevet 3. juni 2013 #14 Skrevet 3. juni 2013 (endret) Kan man ikke ha på seg bukse når man har kateter? Så fint å se at det kan være en mulighet å bli trillet opp i rullestol (hvis formen tillater det). Men hvor lenge kan man klare å sitte etter et KS? Er det veldig mye værre å sitte enn å ligge eller er det skifte mellom posisjonene som er værst? Anonym poster: 3ca493c917251f307948fa726c425a7e Jo, men du må jo uansett ha med deg urinposen. Det å sitte og å ligge gikk omtrent ut på ett når jeg var i form til å sitte, men det å veksle mellom dem, det trang jeg hjelp til. Endret 3. juni 2013 av SmallTalk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå