Gå til innhold

Førstegangsbil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei.

Nå er jeg (snart) helt ute og kjøre (Hehe), og trenger hjelp til tips om bil som passer til meg og mitt "forbruk".

Jeg er ei jente, litt "rånete" så liker PENE biler, på 24 år. Har to barn på fhh 6 mnd og 4 år. 4åringen har akkurat byttet fra bakovervendt til framovervendt sete og jeg vil helst ha minstemann bakovervendt like lenge. Vil gjerne ha en bil som jeg kan ha noen år så det må være plass til det i baksetet. Jeg ønsker også å kunne plassere minstemann i framsetet når jeg skal på lengre turer, så vil helst ha airbag som man kan skru av.

Jeg bor på innlandet, dvs mye snø på vintern!

Den kommer til å bli brukt en god del til langkjøring, (2x4t iallefall to ganger i mnd), så må være god å sitte i både med og uten passasjerer baki.

Stort bagasjerom er en fordel, men ikke noe absolutt must, men jeg må få skvist nedi en simo barnevogn. Hadde ikke vært vondt å få inn ei basskasse også! Får jeg plass til en halvsvær koffert ved siden av er det helt perfekt! Men ikke så stort at jeg får plass Til to barnevogner og ett bikkjebur liksom.

Jeg har en onkel som er mekaniker og han kan fikse bilen billig om det er deler som går i stykker. Men jeg vil helst ha en bil som ikke er mer enn 10-12 år gammel! Er service fulgt sånn noen lunne opp er det knall!

Sikkerhet er superviktig, og kommer først i rekka! Jeg skal tross alt kjøre rundt på de to viktigste personene i livet mitt!

Skinn er fint. Cd/minnepenn/aux og DVD er fint. El.vinduer er fint. Sånn varme i ræva er fint. Litt fete felger og litt senka er fint. Helst manuell. Diesel eller bensin er ikke viktig. Men det er fint om bilen ikke drikker 5liter på mila osv.

Pris av interesse er alt opptil 70K. Noe mer jeg burde tenke på? Noen som har noen tips til meg?

Har litt forkjærlighet for Volvo, der kan jeg fikse en del selv også, iallefall på 240, 850, 940 osv, og litt på v40, v70.. Onkel er også kjempegod på Volvo og kan "alt".

Ellers er jeg sånn ganske middels flink til å kjøre bil, så det må helst ikke være en som er "kranglete" når jeg er ute å kjøre. Dvs, abs bremser og servo - yes please!

Og det må være en bil jeg kan stole på at starter i all slags vær! Men stakkaren må nok stå ute og sove om natta, alle årstider.

Så, noen som vil hjelpe meg? : )

Anonym poster: d45743a49bc3180c5b62b9715ac77279

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hhv, ikke fhh...

Anonym poster: d45743a49bc3180c5b62b9715ac77279

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Opp.

Anonymous poster hash: d4574...279

Skrevet

Har du barn, V70. Sikkert som fjell. Pene. Godt med deler. Grei forsikring. Drit langveis i V40, komplett møkkabil.

Skrevet

Har du barn, V70. Sikkert som fjell. Pene. Godt med deler. Grei forsikring. Drit langveis i V40, komplett møkkabil.

V70 pen? :kvalm::kvalm:

Skrevet (endret)

V70 er et godt alternativ, sikre biler med gode motorer, om du tenker på D5 motoren (diesel), men tror den blir litt utenfor din prisklasse.

Ellers er også Saab 9-5 en stor og sikker bil som er meget fin og kjøre, til en meget rimelig pris, få biler du finner i din prisklasse som kan overgå en 9-5 med tanke på utstyr, kjørecomf, sikkerhet, og generell kvalitet.

Gode motorer, finnes omtrent ikke Saab med små strikkmotorer, de aller fleste er bensin-turbo motorer.

Finner jo også Audi A6 med foreks 1.9TDI quattro, evnt 1.8T quattro i prisklassen din også, uslåelig god bil på vinterføre med quattro (4x4), denne bilen er nok den som vil gi deg best kjøreegenskaper i din prisklasse.

Og dersom du ikke trenger en gedigen, eller veldig stor bil så kan du også se på Audi A4, 1.9TDI quattro, evnt 1.8T quattro, supre kjøreegenskaper her også og de har generellt ganske bra med utstyr i din prisklasse.

Med en chip/ny software så havner du oppi 200hk i 1.8T motoren og da går den jo ganske greit også :)

Eldre volvoer som 240, 740, 850 osv er IKKE spesielt sikre biler dersom uhellet skulle være ute, de er laget på av en 'kasse' og er solid ja, men det er ikke det som er poenget når det gjelder sikkerhet.

En bil SKAL bli skadet når du er uheldig, for og absorbere kreftene, dersom bilen ikke gjør det, så er det du som person som må gjøre det.

Nevner dette grunnet sikkerhet og spesielt med tanke på at du skal ha dine barn i bilen, så ville jeg ikke valgt noen av disse bilene.

Endret av cmx2k
Skrevet

Nå er jeg muligens litt sær på bil, men kan ikke la være å nevne Chevrolet Suburban. Litt høyere drivstofforbruk enn gjennomsnittet, men til gjengjeld er det plass til hele familien, bikkja, baggasje for hele sommeren + Priusen til naboen. Kommer seg frem overalt, og kjører over alt du evt treffer - i stedet for å krølle seg sammen som en blikkboks. Har selv en slik en, og kunne ikke vært mer fornøyd - uansett hva jeg skal eller trenger, er det den rette bilen for jobben, og man sitter meget trygt og godt. 4x4, V8 og sterk som en lastebil.

Men skjønner selvfølgelig at det kanskje blir litt stort og tungt for de fleste. Så tilbake på "ordinære" personbiler, vil jeg tro at V70'n er veldig grei til ditt bruk. Pålitelig og romslig. Volvo har alltid vært nøye med sikkerheten. Er også helt enig i at V40 må man holde seg langt unna (V/S40 er tross alt ikke en Volvo en gang).

Jeg er uenig i at f.eks 850 er en utrygg bil. Stebror hadde en stygg utforkjøring med sin for et par år siden, dro ut av veien i 80-sona (med andre ord veldig høy fart). Bilen var smadra, men både han og venninna hans krøp ut uten en skramme.

Audi ville jeg holdt meg langt unna. Det er alltid noe galt, og forstilling er et stort problem, og derfor en stor utgift. Har hatt mye Audier inne på verkstedet selv, og har enda til gode å kjenne noen som faktisk er fornøyd med tanke på holdbarhet og utgifter.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg muligens litt sær på bil, men kan ikke la være å nevne Chevrolet Suburban. Litt høyere drivstofforbruk enn gjennomsnittet, men til gjengjeld er det plass til hele familien, bikkja, baggasje for hele sommeren + Priusen til naboen. Kommer seg frem overalt, og kjører over alt du evt treffer - i stedet for å krølle seg sammen som en blikkboks. Har selv en slik en, og kunne ikke vært mer fornøyd - uansett hva jeg skal eller trenger, er det den rette bilen for jobben, og man sitter meget trygt og godt. 4x4, V8 og sterk som en lastebil.

Du kan jo ikke være særiøs, Tonjetk. Jeg har fulgt tråden(e) dine på offroad. Gammal sub er IKKE holdbar. Og at en sub med 6.2l diesel er sterk som en lastebil er rett og slett en løgn. Med 150hk og 350nm er den rett ogslett veldig lat.

Anonymous poster hash: 79b6f...b93

AnonymBruker
Skrevet

Du beskriver jo en Volvo V70, tom. med forkjærlighet for merket. Go for it, og vær fornøyd! :)

Anonymous poster hash: 71156...f97

Skrevet

Skrev jeg hvilken årsmodell jeg mente? Du vet det finnes nyere Suburban også?

Hun skriver hun er ute etter en litt nyere bil, og dermed faller den gamle Subben med 6,2 vekk fra lista.

6,2'n er lat, ja, men 6,5'en er en turbodiesel, og mer enn sterk nok til det meste. 6,2'n er uansett heller ingen pingle, har ikke opplevd ennå å huke noe på kroken som påvirker bilen på noen negativ måte.

Står uansett ikke at hun er ute etter en racer, og jeg kan ikke huske at jeg har skrevet at Suburban er en kjapp bil.

Og litt offtopic; Jeg kjøpte Subben min, som er 23 år gammel, for 20k, og da må man selvfølgelig regne med litt rep. Er uansett ikke rare greiene jeg har kosta på den bilen hittil, har først og fremst vært smårusk. ;-)

Skrevet

Koster jo deretter å besøke bensinstasjonen...

Skrevet

Mercedes C eller E-klasse :) De er bare dødsgode å kjøre langturer med. Gjerrige på bensin som oftest også, og de er i alle fall skikkelig kvalitet :) Nå er det helst de litt eldre som er fine, om man finner en fin velholdt merce med servicehefte og minimalt med rust så er du ganske sikra ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke tatt mondeoen. Dra på bil auksjon kan få en ganske ny bil der til en billig penge.

Anonymous poster hash: d0ed4...616

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...