Gå til innhold

Koldtbord/vin

CecilieB

Anbefalte innlegg

Vi skal ha koldtbord og i dag har jeg vært og kjøpt rødvin.

De lærde i familien strides imidlertid om mengden på hvitvin.

Vi skal være 30 stk.

Går det like mye eller mindre hvit enn rød?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer til å regne ca en halv flaske pr.pers med vin. Til koldtbord må du se på hva slags mat du har der. Er det mye fisk og skalldyr? Da må man ha mye hvitvin, er det varmmat, går det ofte rødvin. Det kommer sikkert til å gå litt vin utover kvelden også, og da kan man jo drikke "restene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det går mer rød enn hvit, men det kommer vel an på hva som blir servert, klokkeslett (tidlig ettermiddag; hvit - kveld; rød) og årstid (sommer; hvit - vinter; rød). Min erfaring (fra bar) er at været også har noe å si, så det skal ikke være lett.

Kjøp mer enn nok av begge, og avtal heller å levere tilbake uåpnede flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er mer enn nok?

Lite fisk/skalldyr i april. Middag kl. 18.

Trodde folk drakk det de liker uavhengig av hva mat det er jeg.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet kokk og servitør, og når vi renget ut mengde drikke til koldtbord mener jeg å huske at vi først sjekket alderen på gjestene, unge mennesker drikker mer hvitvin enn de eldre, men hvis du renger ca 50-50 så har du nok en riktig mengde. Det som er viktig å huske på er at hvis det er mange unge mennesker der så går det mere øl til maten enn vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at i April er det for kaldt til å bli fristet av kald hvitvin på samme måte som på varme sommerdager og dere har heller ikke mye fisk/skalldyr som for mange er typisk hvitvinsmat. Jeg tror jeg ville tatt to tredeler rødvin, minst...

Fire glass pr. pers. burde holde, men igjen kan dere jo sitte med masse hvitvin og null rødvin... Kanskje en idè å sende en mail til Vinmonopolet. De kan sikkert gi noen råd.

[ Dette Innlegg er endret av: Tiger den 2002-02-28 22:51 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Tiger den 2002-02-28 22:53 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo prøve å sende dem en mail.

Hun jeg snakket med på polet i dag kunne ikke en gang anbefale en hvitvin og visste heller ikke hvor mange glass det gikk på en flaske. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sendt mail til Vinmonopolet selv, men har sett flere her på KG som har fått god hjelp både med anbefaling av viner og beregning av hvor mye man trenger. Tror du må ha vært veldig uheldig med hun som ekspederte deg sist, da alle som jobber på Vinmonopolet må gå kurs for nettopp å kunne være behjelpelig med anbefalinger.

Du kan også sende en mail til http://www.vincompagniet.no og andre som også importerer vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieB: Kanskje du kan tenke litt på alderen til de som kommer? Jeg har vel knapt drukket en flaske hvitvin tilsammen etter at jeg begynte å like rødvin, sånn i 23-års alderen - altså på 6 år. Før det gikk det bare i hvitvin (for rødvin var "surt"). Så, er det mange unge mennesker (kanskje spesielt jenter), så går det kanskje mer hvitvin, mens er det mange godt voksne, går det sikkert mer rødvin.

Men når det gjelder mengde pr. person må jeg innrømme at jeg er helt blank. Vi kommer sikkert til å kjøpe inn alt for mye, og heller levere litt tilbake, og/eller blir flittige rødvinsdrikkere ut over høsten/vinteren... *mmm* icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha alkoholfri vin og har ca. lik mengde med rød og hvit. Hos oss skal forrett og dessert severes og gjestene forsyner seg selv med hovedrett fra varm buffet. Jeg lurer på om drikken da skal serveres eller bør den stå på bordene??? Skal også ha isvann stående på bordene, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...