AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #1 Skrevet 30. mai 2013 Tenkte at jeg skulle begynne å telle kaloriinntak, men synes det er veldig vanskelig. Jeg lager alt fra bunnen av, både brød, knekkebrød, frokostblandinger, middag, dessert osv. Første problemet kom da jeg skulle beregne kalorier fra brødmat, for tykkelsen er jo aldri den samme, og det er jo vanligvis ikke brødene heller (baker mye på slump). Men hva med middag? Jeg lager mye grytemat med masse forskjellig oppi, og med masse forskjellig tilbehør. Å veie hver enkelt del av middagen virker så tungvint, og jeg er redd for at samboer og barn skal tro jeg har blitt gal om jeg står med vekta for å se hvor mange kalorier jeg får fra sausen, fra rosenkålen og fra kalkunen Er dere skikkelig nazi på å telle, eller gjør dere det bare sånn ca når det gjelder middag laget fra bunnen av? Anonym poster: f87d1fc4389d61ccac2c1bc01d7ab9be
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #2 Skrevet 30. mai 2013 Akkurat nå er jeg inne i en periode der jeg er pinlig nøye med å telle kaloriene for å finne et nivå der jeg slipper å gå sulten, men fortsatt går ned i vekt. Jeg tenker at jeg fortsetter med det inntil jeg har funnet en fin balanse, og så prøver jeg meg på "slumpmetoden", og hvis det fortsatt funker så fortsetter jeg sånn. Det jeg gjør med middager er at jeg noterer ned alt jeg har oppi, regner ut det totale kaloriinnholdet og så kan jeg veie min egen porsjon etterpå for å finne ut hvor mye jeg får i meg. Og så bruker jeg samme oppskrift flere ganger, så slipper jeg å regne ut for hver gang. Når det gjelder brødskiver og lignende så veier og regner jeg ut en gang når jeg har et nytt type brød jeg ikke har brukt før. Så skjærer jeg ei ganske tykk skive og veier og regner ut kaloriinnholdet i den og bruker det som utgangspunkt hvert måltid. Det er jo ikke veldig mange kalorier fra eller til om brødskiva er 1 eller 1,2 cm tykk, men jeg velger heller å beregne etter den tykkeste varianten for å heller "snike til meg" et større kaloriunderskudd i stedet for å lure meg selv til å tro at jeg får i meg mindre enn jeg faktisk får. Men på sikt skal altså ikke vekta brukes, det blir for masete. Men i en startperiode der man finner riktig vei å gå er det et kjekt hjelpemiddel. Anonym poster: 9093ea49024f6673463b84154fc413ac
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #3 Skrevet 31. mai 2013 Jeg tar det på feelingen, men så er jeg blitt ganske god på å anslå mengden. Det er lurt å veie maten i begynnelsen. Evt kan du jo feks veie hele brødet og anslå hvor mange brødskiver du får. Hvis du bruker feks grete roede til å regne ut kan du vanligvis angi en porsjob istedet for gram. Jeg legger alltid på litt , for grete roedeporsjonene er små. Anonym poster: 278904e8abe376d965add7abdfc058de
Larsern Skrevet 31. mai 2013 #4 Skrevet 31. mai 2013 Kaloritelling handler mer om kontrollbehov enn kosthold eller helse. Det er hinsides unøyaktig og krever veldig mye oppfølging og kompetanse/erfaring for å være effektivt. Trener man eller er normalt fysisk aktiv så tilpasser næringsbehovet seg appetitten, samtidig som at man slipper å forfalle. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #5 Skrevet 31. mai 2013 Kaloritelling handler mer om kontrollbehov enn kosthold eller helse. Det er hinsides unøyaktig og krever veldig mye oppfølging og kompetanse/erfaring for å være effektivt. Trener man eller er normalt fysisk aktiv så tilpasser næringsbehovet seg appetitten, samtidig som at man slipper å forfalle. Nei, det er faktisk ganske enkelt, og om det ikke er helt presist spiller ingen rolle, poenget er at man vet sånn ca. Det du sier fungerer dersom du aldri har hatt behov for å slanke deg eller hatt spiseforstyrrelser. Noen må faktisk telle kalorier for å oppnå det målet man ønsker. Anonym poster: 278904e8abe376d965add7abdfc058de 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #6 Skrevet 31. mai 2013 Kaloritelling handler mer om kontrollbehov enn kosthold eller helse. Det er hinsides unøyaktig og krever veldig mye oppfølging og kompetanse/erfaring for å være effektivt. Trener man eller er normalt fysisk aktiv så tilpasser næringsbehovet seg appetitten, samtidig som at man slipper å forfalle. Etter den filosofien der burde jeg være slank, men jeg er overvektig. Hvorfor det tro? Jeg er aktiv. Trener ikke på treningsstudio, men går masse tur både på flatmark og i fjellet og tar ellers aktive valg i hverdagen som trapp i stedet for rulletrapp/heis, gå i stedet for å kjøre bil der det er mulig osv. Og jeg har i alle år hatt et normalt kosthold uten store mengder junkfood eller godteri. Likevel har jeg blitt veldig overvektig. Så rart. Det du kanskje har gått glipp av er at folk er skapt forskjellig og noen har lettere for å legge på seg enn andre. Disse må følge med på kostholdet sitt med argusøyne og det nytter ikke å tenke at så lenge man er sunn og aktiv så har man en passelig vekt. For en "normal" kropp funker det fint på din måte, mens for oss som har genetisk anlegg for å legge på oss funker det ikke i det hele tatt. Jeg er sulten hele tida og for å gå ned i vekt (som jeg er i ferd med nå) så må jeg telle kalorier og passe på at jeg ikke får den ene brødskiva for mye hver dag. Du kan så klart kalle det et kontrollbehov hvis du vil. Et behov for å kontrollere vekta når ting ikke går av seg selv. Anonym poster: 9093ea49024f6673463b84154fc413ac 2
Larsern Skrevet 3. juni 2013 #7 Skrevet 3. juni 2013 Etter den filosofien der burde jeg være slank, men jeg er overvektig. Hvorfor det tro? Jeg er aktiv. Trener ikke på treningsstudio, men går masse tur både på flatmark og i fjellet og tar ellers aktive valg i hverdagen som trapp i stedet for rulletrapp/heis, gå i stedet for å kjøre bil der det er mulig osv. Og jeg har i alle år hatt et normalt kosthold uten store mengder junkfood eller godteri. Likevel har jeg blitt veldig overvektig. Så rart. Det du kanskje har gått glipp av er at folk er skapt forskjellig og noen har lettere for å legge på seg enn andre. Disse må følge med på kostholdet sitt med argusøyne og det nytter ikke å tenke at så lenge man er sunn og aktiv så har man en passelig vekt. For en "normal" kropp funker det fint på din måte, mens for oss som har genetisk anlegg for å legge på oss funker det ikke i det hele tatt. Jeg er sulten hele tida og for å gå ned i vekt (som jeg er i ferd med nå) så må jeg telle kalorier og passe på at jeg ikke får den ene brødskiva for mye hver dag. Du kan så klart kalle det et kontrollbehov hvis du vil. Et behov for å kontrollere vekta når ting ikke går av seg selv. Anonym poster: 9093ea49024f6673463b84154fc413ac Fedme handler i de aller aller fleste tilfellene om at flere kalorier kommer inn i systemet enn ut av systemet, enkelt og greit. Har man en sykdom som du beskriver så må man uansett ha kyndig hjelp til å kontrollere matinntaket, ikke selvhjelpsguide på kg. Kaloritelling er håpløst unøyaktig på omtrent alle matprodukter og brød som du nevner er blant de produktene det er vanskeligst å beregne kaloriinnhold i pga varierende vanninnhold og unøyaktig varedeklarasjon osv. (Det enkleste å beregne kaloriinnhold i er faktisk brus og søtsaker). 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #8 Skrevet 3. juni 2013 Fedme handler i de aller aller fleste tilfellene om at flere kalorier kommer inn i systemet enn ut av systemet, enkelt og greit. Har man en sykdom som du beskriver så må man uansett ha kyndig hjelp til å kontrollere matinntaket, ikke selvhjelpsguide på kg. Kaloritelling er håpløst unøyaktig på omtrent alle matprodukter og brød som du nevner er blant de produktene det er vanskeligst å beregne kaloriinnhold i pga varierende vanninnhold og unøyaktig varedeklarasjon osv. (Det enkleste å beregne kaloriinnhold i er faktisk brus og søtsaker). Nå blander du kortene her, på flere måter. Jeg er ikke ts, du kan skille ABene ved å se på den automatisk genererte koden nederst i hvert innlegg, som en signatur. Følg med på f.eks. de fire siste tegnene i hver kode så holder du greie på hvem som er hvem. Ja, fedme handler stort sett om kalorier inn og ut. Men noen trenger nøyere kontroll over disse kaloriene enn det du skisserer. Det er ikke sånn at alle automatisk får inn kun den maten de trenger ved å være normalt aktive og følge kroppens sultfølelse. Mange har en appetitt som gjør at man er sulten selv om man får i seg 2500 kalorier om dagen. Derfor fungerer ikke din teori på alle. At man har genetisk anlegg for å legge på seg er ikke en sykdom, like lite som det er en sykdom å ha brunt hår eller bred nese. Det er bare sånn det er at mennesker er skapt forskjellig. Noen holder seg enkelt naturlig slanke ved å holde seg i normal aktivitet og spise sunn mat når de er sultne. Andre må ha et strengt kostholdsregime og/eller trene etter strenge regler for å holde seg slanke. Jeg har sykelig overvekt og har vært til oppfølging i helsevesenet. Vet du hva jeg fikk beskjed om der? Tell kalorier! Altså kun det samme som jeg har gjort i alle år. Så det er ikke noe hokuspokus ved å få hjelp av helsevesenet. Å kunne telle 100% nøyaktig på antall kalorier er ikke lett nei. Men for å få kontroll på inntaket så er kaloritelling en kjempegod hjelp. Selv om det kan bli noen små feilresultat underveis så gir kaloritelling et godt utgangspunkt for å se hvor mye man tåler å spise hver dag uten å legge på seg. For min del - og veldig mange andre - er det kun kaloritelling eller karbohydrattelling som hjelper. For noen passer det ene, for noen passer det andre. Så at DIN kropp ikke krever flere kalorier enn den kan forbrenne er ikke et fasitsvar for hvordan alle andre har det. Jeg har etter nitidig kaloritelling og hjelp av vektklubben.no kommet fram til at min kropp trenger ca. 1700 kalorier pr dag for å gå ned i vekt i et jevnt og rolig tempo. Skulle jeg fulgt det kroppen følte var behovet (ut fra sultfølelse) så hadde jeg spist 2500-3000 kalorier pr dag. Så jo, kaloritelling har absolutt noe for seg, selv om man ikke er syk. Anonym poster: 9093ea49024f6673463b84154fc413ac 4
Gjest Heartbeat Skrevet 3. juni 2013 #9 Skrevet 3. juni 2013 Jeg veier maten nøyaktig Tungvint men med shap up- appen er det litt enklere, for der kan du lagre måltider du vanligvis spiser
Chloe- Skrevet 3. juni 2013 #10 Skrevet 3. juni 2013 Kaloritelling handler mer om kontrollbehov enn kosthold eller helse. Det er hinsides unøyaktig og krever veldig mye oppfølging og kompetanse/erfaring for å være effektivt. Trener man eller er normalt fysisk aktiv så tilpasser næringsbehovet seg appetitten, samtidig som at man slipper å forfalle. Hvis næringsbehovet tilpasser seg appetitten hvorfor er jeg ustanselig sulten i aktive perioder? 2
Gjest Heartbeat Skrevet 3. juni 2013 #11 Skrevet 3. juni 2013 Kaloritelling handler mer om kontrollbehov enn kosthold eller helse. Det er hinsides unøyaktig og krever veldig mye oppfølging og kompetanse/erfaring for å være effektivt. Trener man eller er normalt fysisk aktiv så tilpasser næringsbehovet seg appetitten, samtidig som at man slipper å forfalle. Dette må være det verste våset jeg har lest på lenge 2
Larsern Skrevet 3. juni 2013 #12 Skrevet 3. juni 2013 Nå blander du kortene her, på flere måter. Jeg er ikke ts, du kan skille ABene ved å se på den automatisk genererte koden nederst i hvert innlegg, som en signatur. Følg med på f.eks. de fire siste tegnene i hver kode så holder du greie på hvem som er hvem. Ja, fedme handler stort sett om kalorier inn og ut. Men noen trenger nøyere kontroll over disse kaloriene enn det du skisserer. Det er ikke sånn at alle automatisk får inn kun den maten de trenger ved å være normalt aktive og følge kroppens sultfølelse. Mange har en appetitt som gjør at man er sulten selv om man får i seg 2500 kalorier om dagen. Derfor fungerer ikke din teori på alle. At man har genetisk anlegg for å legge på seg er ikke en sykdom, like lite som det er en sykdom å ha brunt hår eller bred nese. Det er bare sånn det er at mennesker er skapt forskjellig. Noen holder seg enkelt naturlig slanke ved å holde seg i normal aktivitet og spise sunn mat når de er sultne. Andre må ha et strengt kostholdsregime og/eller trene etter strenge regler for å holde seg slanke. Jeg har sykelig overvekt og har vært til oppfølging i helsevesenet. Vet du hva jeg fikk beskjed om der? Tell kalorier! Altså kun det samme som jeg har gjort i alle år. Så det er ikke noe hokuspokus ved å få hjelp av helsevesenet. Å kunne telle 100% nøyaktig på antall kalorier er ikke lett nei. Men for å få kontroll på inntaket så er kaloritelling en kjempegod hjelp. Selv om det kan bli noen små feilresultat underveis så gir kaloritelling et godt utgangspunkt for å se hvor mye man tåler å spise hver dag uten å legge på seg. For min del - og veldig mange andre - er det kun kaloritelling eller karbohydrattelling som hjelper. For noen passer det ene, for noen passer det andre. Så at DIN kropp ikke krever flere kalorier enn den kan forbrenne er ikke et fasitsvar for hvordan alle andre har det. Jeg har etter nitidig kaloritelling og hjelp av vektklubben.no kommet fram til at min kropp trenger ca. 1700 kalorier pr dag for å gå ned i vekt i et jevnt og rolig tempo. Skulle jeg fulgt det kroppen følte var behovet (ut fra sultfølelse) så hadde jeg spist 2500-3000 kalorier pr dag. Så jo, kaloritelling har absolutt noe for seg, selv om man ikke er syk. Anonym poster: 9093ea49024f6673463b84154fc413ac Fedme, dvs å omdanne overskuddsenergi til fett har kun med ubalanse mellom inntak av kalorier og forbrenning å gjøre. Hvis man har en 'sykdom' som gjør at man ikke klarer å styre appetitten så må man gå til lege og få spesialisthjelp, ikke kjerringråd på nettfora. Kaloritelling skyver fokuset bort fra det som er viktig og sunt. 1
Larsern Skrevet 3. juni 2013 #13 Skrevet 3. juni 2013 Hvis næringsbehovet tilpasser seg appetitten hvorfor er jeg ustanselig sulten i aktive perioder? Hvorfor du er sulten i aktive perioder? Det er fordi kroppen forteller deg at du får mindre næring enn det kroppen din trenger. 1
Larsern Skrevet 3. juni 2013 #14 Skrevet 3. juni 2013 Dette må være det verste våset jeg har lest på lenge Hva er vås? At kaloritelling er forferdelig unøyaktig? At fysisk aktivitet regulerer næringsbehovet? At man vil forfalle hvis man reduserer næringsinntak samtidig som at man ikke trener for å opprettholde muskelmasse?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #15 Skrevet 3. juni 2013 Hva er vås? At kaloritelling er forferdelig unøyaktig? At fysisk aktivitet regulerer næringsbehovet? At man vil forfalle hvis man reduserer næringsinntak samtidig som at man ikke trener for å opprettholde muskelmasse? Jeg er nesten alltid sulten, men kan ikke spise mer for da legger jeg på meg. Jeg kan aldri spise meg skikkelig mett heller. Feiler meg ingenting altså Anonym poster: 8f531829eb2374ccc86f2bd85a45f5bf
Larsern Skrevet 3. juni 2013 #16 Skrevet 3. juni 2013 Jeg er nesten alltid sulten, men kan ikke spise mer for da legger jeg på meg. Jeg kan aldri spise meg skikkelig mett heller. Feiler meg ingenting altså Anonym poster: 8f531829eb2374ccc86f2bd85a45f5bf Umulig for meg eller noen på forumet å bedømme, du må nesten spørre legen din.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #17 Skrevet 3. juni 2013 Er kaloritelling fremdeles fryktelig unøyaktig om man lager alt fra bunnen av og veier alle ingredienser? I så fall, hvorfor? Anonym poster: 058fda822d876d91f280d40d0ac737a0
Gjest Svampebob1 Skrevet 3. juni 2013 #18 Skrevet 3. juni 2013 Er kaloritelling fremdeles fryktelig unøyaktig om man lager alt fra bunnen av og veier alle ingredienser? I så fall, hvorfor? Anonym poster: 058fda822d876d91f280d40d0ac737a0 Jeg ville nå sagt at det er så nøyaktig som du gjør det selv, da.. Du kan jo legge til aktiviteter osv. i kaloritellingen også. Har selv brukt appen til shape up, men da for å gå opp i vekt i forbindelse med kroppsbygging. Jeg har høy forbrenning og maur i rompa (høyt aktivitetsnivå), så det er vanskelig for meg å gå opp. Men jeg får det til om jeg engasjerer meg og appen fra shape up fungerte bra til dette :-). Det er uansett en bra rettleder å gå etter. Har kompiser som ser/har sett temmelig rippa ut som anbefalte meg appen. Det er karer som har stor kontroll over matinntaket ;-).
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #19 Skrevet 3. juni 2013 Larsern: Hyggelig å se at du har så stor tro på hva helsevesenet kan få til. Men jeg må nok skuffe deg: Det er ytterst få overvektige som får påvist en sykdom selv om de går til legen og spør om hvorfor de er sultne selv om de spiser mer enn det kroppen forbrenner, eller hvorfor de fortsatt er overvektige selv om de har et normalt sunt kosthold og er normalt aktive. Jeg skal være enig med deg i at enkelte av disse tilfellene nok skyldes sykdom, men av disse igjen er det svært få som får påvist sykdommen. Jeg antar at hvis vi tar denne diskusjonen på nytt om 10-20-30 år så vil ting se annerledes ut og man vil ha funnet svar på hvorfor noen blir ekstremt overvektige av samme livsstil som de som holder seg slanke. For det er nok mange uløste gåter der ute, fordi man ikke har hatt sterkt nok fokus på å finne de underliggende årsakene for overvekt, man har fokusert alt på junkfood og godteri. Men det endrer ikke det faktum at tusenvis av kvinner og menn i Norge i dag MÅ telle kalorier for å holde vekta eller komme ned i vekt, og at de ikke kan spise det kroppen forteller dem at den gjerne vil ha. Disse menneskene er ikke pr definisjon syke, de har bare et genetisk anlegg for å legge lettere på seg enn andre. Jeg har to venninner som er gode illustrasjoner på dette. Den ene er overvektig og har alltid vært det. Hun spiser som en fugl og holder seg unna sukker og fet mat. Til tross for at hun er 170 cm høy og normalt aktiv tåler ikke kroppen hennes mer enn 1000-1200 kalorier pr dag før hun legger på seg. Hele familien hennes er overvektig, selv om de lever aktive liv og er opptatt av kosthold. Den andre venninnen min er tynn som en strek og har alltid vært det. Hun spiser smågodt og drikker cola hver dag, hun spiser pizza, taco, burgere osv til middag stort sett daglig, for hun elsker fet mat. Og hun går aldri stort lenger enn de få metrene fra utgangsdøra til bilen som er parkert utenfor. I hennes familie er alle syltynne, og selv om flere av dem har prøvd seg på ulike "fetekurer" så går de ikke opp i vekt. Sånne familier som disse to finnes det mange av. Genene våre er i stor grad med på å bestemme hvordan vi ser ut. Det er ikke sånn at alle overvektige ligger på sofaen og momser potetgull som de skyller ned med cola hver dag. Noen gjør selvsagt det, men langt fra alle. Grovt sett vil jeg dele folk inn i tre: - De som har lett for å legge på seg (passer de ikke veldig nøye på hva de spiser blir de overvektige og sliter veldig med å gå ned i vekt). - De som er naturlig slanke (de kan bli overvektige hvis de spiser mye junkfood og er inaktive, men med et normalt sunt kosthold og normal aktivitet holder de seg slanke). - De som har vanskelig for å legge på seg (de kan spise omtrent en halv hest til middag hver dag uten å legge på seg og må kjempe hardt hvis de skal klare det) Du er heldig, Larsern, som er blant de naturlig slanke. For deg og mange andre er det nok å tenke bittelitt over at man spiser noenlunde grei mat i passelige mengder (til man er mett) og at man gidder å røre litt på seg iblant, og så er dere slanke. For veldig mange andre er dette med kropp og vekt en stadig kamp som man ikke kan legge til sides om man har lyst til å være slanke. Anonym poster: 9093ea49024f6673463b84154fc413ac 2
Chloe- Skrevet 3. juni 2013 #20 Skrevet 3. juni 2013 Hvorfor du er sulten i aktive perioder? Det er fordi kroppen forteller deg at du får mindre næring enn det kroppen din trenger. Jeg skrev ikke mer sulten, jeg skrev ustanselig sulten. Det betyr aldri mett. Skulle ikke dette reguleres etter behov?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå