Gå til innhold

Trenger deres hjelp her! :)

Anbefalte innlegg

Gjest Jenta123456
Skrevet

Heia!

Jeg er ei jente på snart 19 som skal prøve å gå ned i vekt samtidig som jeg skal trene en del.

Det første jeg lurer på, er hvor mye kalorier trenger jeg?

Jeg tok en kroppsanalyse her om dagen, og her står det at min BMR, altså basalforbrenning er på: 1464 kcal

Da er jo spørsmålet om jeg skal holde meg på 1500 kcal om dagen, eller mer??

Noen som er flinke på dette og kan svare meg? :)

Skal starte på den nye livsstilen min straks og trenger å få et lite pekepinn mtp på kaloriinntak og kosthold osv ;)

Har ingen hastverk forresten, skal bruke et helt år på å trene inn gode vaner som jeg kan leve med :)

Takk!

Hilsen Jenta123456

Videoannonse
Annonse
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Alder, høyde, vekt og hva slags treningsnivå?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker litt høyt her.

Du har nesten 1500 i basalforbrenning, det vil si når du sover, er totalt inaktiv.

Med en gang du reiser deg, vil forbrenningen øke, og med normal aktivitet uten trening, vil du minst ha et energiforbruk på 2000 - 2100 kcal.

Hvis du da skal ned i vekt ville det vært tilstrekkelig å ligge på 1500 kcal om dagen.

Men siden du ønsker å trene en del vil forbrenningen gå ytterligere opp, jeg gjetter 2300 - 2500 kcal om dagen. Du vil heller ikke klare å yte maksimalt på trening med for lite energi.

Hvis jeg var deg, ville jeg lagt meg på 1800 kcal om dagen i begynnelsen, og sett hvordan det passet med resultatene jeg ønsket å oppnå. :)

Anonym poster: aaa83bc790851036cb57b97a0a1f4d7f

Gjest Jenta123456
Skrevet

Alder, høyde, vekt og hva slags treningsnivå?

18 snart 19, 160 cm, 63-65 kg, trener styrke ca. 2 ganger i uka og kondisjon resterende. Hvile kanskje 2 ganger i uka :)

Jeg tenker litt høyt her.

Du har nesten 1500 i basalforbrenning, det vil si når du sover, er totalt inaktiv.

Med en gang du reiser deg, vil forbrenningen øke, og med normal aktivitet uten trening, vil du minst ha et energiforbruk på 2000 - 2100 kcal.

Hvis du da skal ned i vekt ville det vært tilstrekkelig å ligge på 1500 kcal om dagen.

Men siden du ønsker å trene en del vil forbrenningen gå ytterligere opp, jeg gjetter 2300 - 2500 kcal om dagen. Du vil heller ikke klare å yte maksimalt på trening med for lite energi.

Hvis jeg var deg, ville jeg lagt meg på 1800 kcal om dagen i begynnelsen, og sett hvordan det passet med resultatene jeg ønsket å oppnå. :)

Ja ok :) Da prøver jeg med 1800 kcal i begynnelsen så ser vi :)

Takk for svar!

Gjest JakeGreen
Skrevet

1800 kcal kan være et godt utgangspunkt. Kanskje litt lavt.

Om du skal være virkelig fornuftig, så spiser du mer de dagene du trenger tungt og mindre de dagene du ikke trener.

Det virker som om du har en bra innstilling og er forberedt på å gjøre livsstilsendringer og ta tiden til hjelp. Det er viktig, for det tar faktisk tid å gjøre store og permanente endringer.

Husk at det faktisk er mulig å spise for lite også. Da stopper forbrenningen opp og du kommer til å føle deg veldig kjip. Lytt til kroppen og se hvordan du fungerer på 1800-2000 kcal og juster forsiktig ut i fra det. Alle estimat man finner på en kalkulator på nettet er nettopp bare et estimat. Et utgangspunkt.

Vekt kan lyve, så ikke heng deg opp i den. Både vannretensjon og forandringer i fettprosent (ned 0,5 kg fett/opp 1,0 kg muskler) gjør at vekt i kg er et unøyaktig bilde på faktisk forandring i kroppskomposisjon.

Lykke til!

:)

AnonymBruker
Skrevet

Om du skal være virkelig fornuftig, så spiser du mer de dagene du trenger tungt og mindre de dagene du ikke trener.

Det virker som om du har en bra innstilling og er forberedt på å gjøre livsstilsendringer og ta tiden til hjelp. Det er viktig, for det tar faktisk tid å gjøre store og permanente endringer.

Husk at det faktisk er mulig å spise for lite også. Da stopper forbrenningen opp og du kommer til å føle deg veldig kjip. Lytt til kroppen og se hvordan du fungerer på 1800-2000 kcal og juster forsiktig ut i fra det. Alle estimat man finner på en kalkulator på nettet er nettopp bare et estimat. Et utgangspunkt.

Vekt kan lyve, så ikke heng deg opp i den. Både vannretensjon og forandringer i fettprosent (ned 0,5 kg fett/opp 1,0 kg muskler) gjør at vekt i kg er et unøyaktig bilde på faktisk forandring i kroppskomposisjon.

Lykke til!

Jeg vet jeg var den som foreslo 1800 kcal om dagen, men jeg må bare si meg enig med dette.

Jeg ville ikke gått under 1800 kcal med ditt utgangspunkt.

Gjest Jenta123456
Skrevet

Lykke til!

For noen oppmuntrende ord! Tusen hjertelig takk! :)

Skal gjøre det da, starte på 1800 kcal og heller justere om det evt. blir for lite for meg :)

Fint å vite det med vannvekt og slikt! takk!

Gjest JakeGreen
Skrevet

For noen oppmuntrende ord! Tusen hjertelig takk! :)

Skal gjøre det da, starte på 1800 kcal og heller justere om det evt. blir for lite for meg :)

Fint å vite det med vannvekt og slikt! takk!

Bare hyggelig det. :)

Det er mange som henger seg opp i vekt og det kan ofte føre til unødvendig frustrasjon, når realiteten kan være at du har hatt fremgang og egentlig burde være glad. Eventuelt kan du bruke målebånd.

Hvor mye skal du ned i vekt? Det har jo også litt å si.

Når det gjelder kardio, så fraråder jeg mengder med intensiv kardio om du alt skal ligge litt i kaloriunderskudd og også trene med vekter. Om du har tid til det, vil du få vel så bra utbytte av å gå lange turer i marsjtempo (45-90 minutt) og det vil også være mye mindre belastende for kroppen din. Det er viktig å hvile også.

Gjest Jenta123456
Skrevet

Bare hyggelig det. :)

Det er mange som henger seg opp i vekt og det kan ofte føre til unødvendig frustrasjon, når realiteten kan være at du har hatt fremgang og egentlig burde være glad. Eventuelt kan du bruke målebånd.

Hvor mye skal du ned i vekt? Det har jo også litt å si.

Når det gjelder kardio, så fraråder jeg mengder med intensiv kardio om du alt skal ligge litt i kaloriunderskudd og også trene med vekter. Om du har tid til det, vil du få vel så bra utbytte av å gå lange turer i marsjtempo (45-90 minutt) og det vil også være mye mindre belastende for kroppen din. Det er viktig å hvile også.

Ja det er veldig sant, har vært der noen ganger før skjønner du...

Jeg tenkte å bruke det siste halvåret av 2013 på å gå ned 8-10 kg, er det realistisk?

Og i 2014 skal jeg prøve å gå ned ytterligere 3-4-5 kg til :)

(Du må gjerne følge meg i tråden "Støttetråd på KG!", den har jeg opprettet)

Ja, jeg tenker mye på dette med belastning, har vurdert å bruke noen dager på svømming?

Tenker jeg også skal gå en del ja, til og fra jobb, og da tar en vei allerede 30-40 min :)

Gleder meg!

Gjest JakeGreen
Skrevet

Ja det er veldig sant, har vært der noen ganger før skjønner du...

Jeg tenkte å bruke det siste halvåret av 2013 på å gå ned 8-10 kg, er det realistisk?

Og i 2014 skal jeg prøve å gå ned ytterligere 3-4-5 kg til :)

(Du må gjerne følge meg i tråden "Støttetråd på KG!", den har jeg opprettet)

Ja, jeg tenker mye på dette med belastning, har vurdert å bruke noen dager på svømming?

Tenker jeg også skal gå en del ja, til og fra jobb, og da tar en vei allerede 30-40 min :)

Gleder meg!

8-10 kg på 6 måneder er veldig realistisk om du er disiplinert og målrettet og det trenger heller ikke om å være smertefullt å komme seg dit heller, selv om man må gjøre noen endringer.

Som du sikkert alt vet, så er det kostholdet som er det avgjørende for om man går ned i vekt eller ikke, så fokuser først og fremst på å spise sunn og bra mat i rette mengder. En annen ting som hjelper på det mentale og å holde ut i hverdagen er å ha en dag i uken hvor du har lov til å skeie ut litt. Om det er en hel dag blir det fort litt ekstremt og mange mister kontroll, så det kan være lurt å begrense seg til for eksempel en halv lørdag, noen timer eller rett og slett bare et måltid hvor du spiser nøyaktig det du har lyst til.

Svømming er sikkert bra. Gjør du noe du trives med og har lyst til, så går ting mye enklere.

Det jeg tenker kan være lurt er å ha et fast opplegg som er spikret, for eksempel 4 faste dager med trening, fordelt på for eksempel vekter og kardio. Og så har du 3 dager hvor trening er valgfritt. Da gjør du ditt ytterste for å holde deg til planen og ta de 4 faste dagene, men så vet du at du har 3 fridager. Disse dagene må du gjerne trene om du har overskudd, tid og lyst, men samtidig vet du at det ikke er en tragedie om du tar helt fri den dagen.

Slikt gjør ting enklere i det lange løp. Kan se innom loggen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...