Gjest Myrte Skrevet 30. mai 2013 #1 Del Skrevet 30. mai 2013 Gutten min har fått pollenallergi...har lest litt råd på nett..men hvordan få hverdagen til å fungere...? jeg mener...kan en aldri lufte på dagtid? Selv inne temperaturen er godt over 30? Når er det seint nok på kvelden for at det er ok å lufte litt? Vasker dere håret på dere selv og ungen(e) om dere har vert ute? Jeg har vinduet åpent på mitt eget soverom...bør han ikke inn der i det hele tatt da? (pleier ha en liten kosestund på morgenen). Noen som vil dele litt erfaringer og tips? Er litt overveldet for øyeblikket.... Hilsen grønn på allergi ;-) Tar dere me småen ut en stund selv om nesa renner og øynene blir røde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 30. mai 2013 #2 Del Skrevet 30. mai 2013 Vi lufter på kvelden (dvs etter rundt 7-8) men det finnes ingen fasitsvar. Om du lufter om natta kan barnet gjerne være der på morran - men om du lufter hele dagen ville jeg eventuelt satt på pollennett på vinduene. (det kan brukes andre steder der også så du kan lufte på dagen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 30. mai 2013 #3 Del Skrevet 30. mai 2013 Bytter putetrekk annenhver dag og vasker håret hver dag (det er jeg som er allergisk, har vært det siden jeg var 2...) Det er ikke sikkert barnet ditt kommer til å reagere hele sessongen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #4 Del Skrevet 30. mai 2013 Er barnet mye plaget så reis vekk de verste ukene. Anonym poster: d68990d5175e356b8770d0662e8cecea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2013 #5 Del Skrevet 30. mai 2013 Hei. Å få hverdagen til å fungere når barnet har pollenallergi er mer en vanesak en noe annet: Her må en innarbeide gode rutiner for å unngå de verste plagene. Dette kan muligens høres overveldende ut til å begynne med, men blir raskt en del av hverdagen. Pollenspredningen er størst fra morgen til tidlig ettermiddag. Derfor bør en unngå å lufte på dagtid og heller utsette dette til kvelden. Min erfaring er at lufting bør foregå fra kl. 18 og utover. Det er sjelden nødvendig å vaske håret hver gang en har vært ute. Derimot opplever jeg stor forbedring av plagene når jeg vasker håret før jeg legger meg til å sove. Bytter også putetrekk hver eneste natt i perioder med stor pollenspredning. Hvorvidt barnet kan komme inn på ditt rom på morgenen beror på hvordan han tåler det. Prøv dere frem! Dersom barnet opplever tydelige allergisymptomer når han er ute, ville jeg ha tatt det med inn igjen. Har selv noen heller dårlige minner fra barndommen der barnehageansatte og lærere tvang meg til å være ute tross sterke symptomer, noe som igjen gjorde plagene enda verre. Vær også oppmerksom på sykling, som for all pris bør unngås i pollensesongen. Jeg har riktignok ikke barn, men har selv hatt pollenallergi siden treårsalderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2013 #6 Del Skrevet 30. mai 2013 Norges astma- og allergiforbund har også en liste med gode råd: http://www.naaf.no/n...-pollenallergi/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 31. mai 2013 #7 Del Skrevet 31. mai 2013 Min eldste sønn har pollenallergi med tilhørende sesong-astma, og er aktiv fotballspiller. Råd som å være minst mulig ute eller reise bort har dermed ingenting for seg, og jeg lufter når det trengs (å ha 30 grader innendørs er neppe sunt, det heller...). Det som har vært viktig her, er riktig medisinering. Vi har kjørt en kombinasjon av allergitabletter, astmamedisin og medisinske øyedråper, og det fungerer greit nok. I tillegg hjelper det med en dusj, og siden han stort sett er svett etter trening og innsauset i pollen hver kveld uansett, blir det alltid dusj før sengetid. Han er likevel såpass mye plaget at vi vurderer å tigge oss til en slik allergi-vaksine. Har skjønt at en del leger er restriktive til dette når det dreier seg om barn og ungdom, men kombinasjonen av pollenallergi og hard ute-trening er jammen ikke barebare når det står på som verst... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2013 #8 Del Skrevet 31. mai 2013 Min har hatt pollenallergi siden han var liten. Har ikke gjort noe spesielt, siden allergimedisinene fungerer fint. Er ca 3 - 4 uker på våren som har vært værst. Men som sagt, medisinene holder det i sjakk. Nå er han i slutten av tenårene, og allergien har bedret seg betraktelig. Det beste er å lufte om kvelden/natten, spørre om han kan være inne i friminuttene på de verste dagene og unngå å være så mye ute på dager det er fint vær med litt vind. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myrte Skrevet 31. mai 2013 #9 Del Skrevet 31. mai 2013 Takk for svar Godt å høre fra noen med erfaring, min "erfaringen" med allergi blandt barn er minnet fra min bardom om en blek liten gutt som hostet og surklet og ikke kunne vere med ut... Så trenger litt feedback på at det går an å ha fine sommere med allergi! Gutten min er ikke fyllt to år endå, og er ikke begynt i barnehagen, så kan "heldigvis" kontrollere når vi skal ut og ikke. Legen synes han var liten for å få medisiner enda, men skulle skrive ut en resept, som jeg kan prøve om han blir veldig plaget. Ble litt i stuss ang medisinering da det står flere steder på nett at en må riktig behandling for å ikke utvikle astma...vil det si at han bør få medisin uansett eller...? Bor på en øy, så er etter som jeg forstår det mindre pollen her enn på fastlandet, så bor vel ganske så bra for en allergiker. Hvorfor skal en ikke sykle?? Blir en "bombandert" med pollen i fart kanskje? Er jo bare snakk om trehjulsykkel her, og så har vi sykkelvogn, kan den brukes med kallesjen på mon tro?? Får vel kontroll på dette etter hvert, men som sagt litt overveldende nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myrte Skrevet 31. mai 2013 #10 Del Skrevet 31. mai 2013 Bytter putetrekk annenhver dag og vasker håret hver dag (det er jeg som er allergisk, har vært det siden jeg var 2...) Det er ikke sikkert barnet ditt kommer til å reagere hele sessongen Jeg så håpte barneallergi var noe en vokste av seg....ja ja..ting ordner seg stortsett på et vis =) Satser på at han bare reagerer noen uker nå =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 31. mai 2013 #11 Del Skrevet 31. mai 2013 Vil også anbefale naafs pollenvarsel, enten på mail eller i app som her. Jeg var ekstremt allergisk som liten, og måtte være inne i barnehagen mens de andre var ute og i friminutter på skole da jeg ble eldre. Jeg måtte også passe på å ikke være alt for aktiv ute, da jeg kunne få pusteproblemer. Jeg merket stor bedring av luftrenser inne, og lufting etter klokken 18.00. Idag er jeg mye mindre plaget. Nå er vanlig dose allergimedisin uten resept nok, og jeg merker bare litt rennende nese og litt kløe uten at øynene ser illrøde ut. Så det er fult mulig å vokse av seg selv den sterkeste allergi Angående sykling så tenker jeg at det først er når barnet kan sykle fort at det blir et problem. En sykkelvogn vil klare å holde mye av pollenet borte, men det kan være lurt å ha på han solbriller og caps for å skjerme han best mulig (det er jo generelt anbefalt i henhold til sol også.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celtic Heart Skrevet 31. mai 2013 #12 Del Skrevet 31. mai 2013 Min eldste sønn har pollenallergi med tilhørende sesong-astma, og er aktiv fotballspiller. Råd som å være minst mulig ute eller reise bort har dermed ingenting for seg, og jeg lufter når det trengs (å ha 30 grader innendørs er neppe sunt, det heller...). Det som har vært viktig her, er riktig medisinering. Vi har kjørt en kombinasjon av allergitabletter, astmamedisin og medisinske øyedråper, og det fungerer greit nok. I tillegg hjelper det med en dusj, og siden han stort sett er svett etter trening og innsauset i pollen hver kveld uansett, blir det alltid dusj før sengetid. Han er likevel såpass mye plaget at vi vurderer å tigge oss til en slik allergi-vaksine. Har skjønt at en del leger er restriktive til dette når det dreier seg om barn og ungdom, men kombinasjonen av pollenallergi og hard ute-trening er jammen ikke barebare når det står på som verst... Vi har fått innvilget allergivaksinasjon på vår 11-åring med astma nå, og begynner til høsten. Vi fikk dette anbefalt av astmalegen vår. Vår er ute å sykler hele tiden og vi lufter når det trengs. Vi har kjøpt solbriller som dekker rundt hele øyet og det har funket bra, problemet nå ble at han har begynt med briller og de dekker ikke like mye så er spent på årets sesong. Ellers skifter vi alle klær hver dag, nytt putetrekk hver kveld, han dusjer hver kveld, og så drar jeg over soverommet hver kveld med jif støvkost og oljemopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 31. mai 2013 #13 Del Skrevet 31. mai 2013 Jeg fikk påvist pollenallergi som ganske liten, så er ikke sikkert de hadde like mange tips da som det er nå. Det eneste jeg fikk beskjed om var å holde meg unna mye gress. Der vi bodde var det flere jorder som ikke ble holdt ved like, så gresset vokste ganske høyt. Og ellers fikk jeg medisiner. Nå i voksen alder, så lufter jeg når jeg føler for det, og er ute når jeg føler for det. Det kan hjelpe litt å bruke solbriller ute faktisk. Har alltid med meg øyedråper i vesken, en på nattbordet og gjerne en i kjøleskapet også. Er øynene som er verst hos meg. Har dere husdyr, så kan dere jo passe på at han ikke gnurer ansiktet i pelsen, da den kan være full av pollen. De dagene det er verst med pollen, bør nok kanskje vinduer være igjen. Og når øynene er som verst, har jeg hatt god hjelp av en kaldt klut over dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myrte Skrevet 4. juni 2013 #14 Del Skrevet 4. juni 2013 Så godt å hører fra dere som lever godt med allergi =) Driver å prøver meg litt fram, med små turer ut, har vindu åpent på natten og lukker det i 5-6 tiden osv. Går bra for øyeblikket, så får vi heller ta problemene etter hvert, om de kommer... Jeg elsket å løpe barfot i gresset da jeg var liten, så mørkt på det med det samme jeg oppdaget allergien...men satser på at gutten min får gjort det masse også =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 4. juni 2013 #15 Del Skrevet 4. juni 2013 Det beste er å prøve seg frem ja, og alltid ha medisiner og kleneex innen rekkevidde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå