Gå til innhold

Burde dette holde? Alkohol...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kommende mann blir ikke helt enig om hvor mye alkohol som trengs, så jeg vil gjerne ha litt innspill ;)

Vi skal ha gratis alkohol, blir ca 70 gjester til middag og 30 til kaffen. Jeg tenker at 30 flasker rødvin, 25 flasker hvitvin pluss 20 brett med øl bør holde. Hva tror dere? Mange unge som drikker mest øl, og kanskje ca 20 som er avholds. Vi vil ikke ha sprit :) Pluss at det blir Velkomstdrinker (noen som vet hvor mye vi bør beregne der?)

Tror dere at der bør holde, eller trenger vi eventuelt mer øl? Har null erfaring med beregning av hvor mye det kan gå...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres lite ut hvis det skal dekke til både middag og festen etterpå, mtp at dere ikke skal ha drinker utover kvelden.

Hva med konjakk/baylis/Tia Maria til kaffen?

Det vanlig er er 1 glass til forretten, 2 glass vin til hovedrett, 1 glass dessertvin til desserten, og kaffe avec til kakene. Til 70 gjester så har det da allerede gått endel vin mtp at dere og skal ha igjen til festen, der det kommer ytterligere 30 gjester til.

Du kan kontakte et vinmonopol og høre hva de anbefaler.

Anonym poster: 788be462964ea719dfec3d803ecfaa76

Gjest Kiara!
Skrevet

Kan ikke skjønne at det ikke skulle holde... :P Sjekk på festplanleggeren der er det veldig enkelt forklart.

Hos oss er det litt i overkant synes jeg, men jeg skal ikke si hva vi har og ikke har fordi jeg tror det er aaaaaaaaaaaalt for mye av alt. :fnise:

Skrevet

Hm, mulig det er litt lite vin. Samtidig tror jeg mange drikker øl også under middagen. Men mulig vi bør plusse på litt vin altså!

Hvor mange flasker av velkomstdrinken tror dere er nødvendig til 70 stk?

AnonymBruker
Skrevet

Vet dere at alle liker øl og vin? Jeg ville kanskje satset på å ha noen cider eller rusbrus også for de som ikke er så glad i det andre. Ikke helt det du spurte om, men bare et tips på vegen :)

Anonym poster: 0217995f9c33b379f7a14969ef58aa69

AnonymBruker
Skrevet

Det er 7 glass i en flaske champagne. Hvis det er 50 stk som drikker og alle skal få påfyll blir det 100 glass, eller 14,3 flasker. Jeg ville kjøpt fler, minst 16.

Anonym poster: c24f41defb32d0e3c09253dc0cc865f0

Gjest Kiara!
Skrevet

Og noe deilig limonade, da blir det ikke så viktig med denne alkoholen. :)

Hvor mange glass regner man på en flaske er ikke det 4. Da deler man med antall gjester som kommer til å drikke alkohol. Men jeg tror det er like viktig å ha gode alkoholfrie alternativer også.

Med min måte å regne på trenger dere 17 flasker. :)

Skrevet

Vi har vel egentlig ganske god oversikt, og ingen vi vet som ikke drikker øl/vin. Mulig vi kjøper inn noe cider, men da blir det ikke så mange tenker jeg :)! Er forsåvidt greit å ha noe i tillegg. Vurderer også bailey's til kaffen, siden det er flere som liker det. Selvom vi egentlig hadde tenkt å bare gå for øl/vin, tror jeg ikke litt Bailey's skader. (og hvis noen lurer på hvorfor, så er det fordi vi helst ikke vil at folk skal bli overstadig fulle, noe mange vi kjenner blir på sprit)

AnonymBruker
Skrevet

Og noe deilig limonade, da blir det ikke så viktig med denne alkoholen. :)

Hvor mange glass regner man på en flaske er ikke det 4. Da deler man med antall gjester som kommer til å drikke alkohol. Men jeg tror det er like viktig å ha gode alkoholfrie alternativer også.

Med min måte å regne på trenger dere 17 flasker. :)

4 på rødvin, 6-7 på champagne og hvitvin :)

Skrevet

Skal også ha verdens beste (alkoholfrie) cider fra det lokale frukt og bærpresseriet og selvfølgelig mineralvann. Så blir bra alternativer der også :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg kjem ikkje over alle som meiner at bailey's heiter baylis... Eg syns det virkar som nok alkohol, det du har lista opp.

• Liker 2
Gjest Kiara!
Skrevet

4 på rødvin, 6-7 på champagne og hvitvin :)

Takk for innspill :)

Da er vi godt innenfor normen. Synes dette med drikke er vanskelig å beregne.

Og ikke minst synes jeg at de alkoholfrie alternativene må være gode. Først og fremst for min egen del. Hørtes godt ut det dere serverer Maria. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vel egentlig ganske god oversikt, og ingen vi vet som ikke drikker øl/vin. Mulig vi kjøper inn noe cider, men da blir det ikke så mange tenker jeg :)! Er forsåvidt greit å ha noe i tillegg. Vurderer også bailey's til kaffen, siden det er flere som liker det. Selvom vi egentlig hadde tenkt å bare gå for øl/vin, tror jeg ikke litt Bailey's skader. (og hvis noen lurer på hvorfor, så er det fordi vi helst ikke vil at folk skal bli overstadig fulle, noe mange vi kjenner blir på sprit)

Burde være en selvfølge med Baileys og cognac til kaffen.

Synes det er litt rart å sitte begrensninger på gjestene sine på den måten. Håper dere har informert om dette i innbydelsen.

Anonym poster: 21fbde173cc8b990fd40325c43504555

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det vil gå litt mere vin, øl og evt cider og rusbrus utover festen siden dere ikke serverer noe annet enn det.

Det er ganske mange timer fra middagen begynner og til festen er slutt....kjipt om dere går tom for drikke tidlig på kvelden. Iallefall for gjestene.

I bryllupet vårt så hadde vi konjakk og bayleys til kaffen, og til selve festen hadde vi åpen bar med diverse drinker, i tillegg til øl og vin.

Anonym poster: 788be462964ea719dfec3d803ecfaa76

Skrevet

Følte null behov for å informere om at det ikke blir servert sprit altså. Dessuten drikker de fleste vi kjenner øl og vin til vanlig uansett :) Men blir nok til at vi kjøper inn baileys også!

Er også det praktiske aspektet ved at hvis det skal være drinker må noen stå i baren :)

Gjest Kiara!
Skrevet

Følte null behov for å informere om at det ikke blir servert sprit altså. Dessuten drikker de fleste vi kjenner øl og vin til vanlig uansett :) Men blir nok til at vi kjøper inn baileys også!

Er også det praktiske aspektet ved at hvis det skal være drinker må noen stå i baren :)

Ingenting å informere om det. Er det ikke sprit er det ikke sprit. Bedre å ikke ha drinker når det er selvbetjening og fri flyt. :)

Litt baileys til kaffen er bare godt, trenger ikke ha det hele natten igjennom.

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt burde dere informert om det. Det er ikke vanlig å bli servert kun øl og vin. Jeg hadde satt pris på å vite, slik at jeg kunne takket nei til å komme. Synes ikke noe om at andre skal sette begrensninger for meg fordi de ønsker et kjedelig bryllup.

Skrevet

Deg om det ;-) Tror de fleste skal klare seg helt fint med god mat og gratis drikke hele kvelden. Hvis de kun kommer for å få gratis sprit, så anser jeg det som deres problem :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Deg om det ;-) Tror de fleste skal klare seg helt fint med god mat og gratis drikke hele kvelden. Hvis de kun kommer for å få gratis sprit, så anser jeg det som deres problem :)

Det er ikke snakk om å komme for å få gratis sprit, kunne gjerne betalt selv for drikke etter maten. Jeg liker bare ikke at det skal bli satt slike begrensninger. Selv drikker jeg ikke store mengder, men jeg liker kun drinker med vodka, ganske kresen ;) . Så for meg hadde det vært utrolig kjedelig å måtte sitte edru hele kvelden fordi dere ikke ønsker sprit.

Skrevet

Vel, du må jo regne med at vi også kjenner våre gjester best, og de færreste drikker sprit, og det er ingen som vi vet om som ikke drikker vin eller øl. Hadde vi visst at det var noen som kun likte en ting, hadde vi jo tatt hensyn til det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...