AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #1 Skrevet 30. mai 2013 Babyen er 8 måneder og sover på eget rom. Vi har gått i "fella" og tatt henne ut på stua igjen etter legging om om vi har sett at hun ikke vil sovne på en stund selv om hun var trøtt før legging. Dette har hun nå forstått, og vet at om hu sutrer nok blir hun tatt på med ut i stua igjen. Nå er vi klare for at legging er legging, og at hun skal forstå at hun skal sove i senga si. Slik gjør vi: Hun får grøt, deretter går vi på badet og tar kveldsstellet. Går på soverommet og sier god natt, hun får da en flaske når hun skal sove. Virker hun uinteressert får hun smokken. Og da starter det. Uansett hvor trøtt hun er vrir hun seg rundt, turner og når hun blir lei begynner hun å sutre. Jeg snur henne tilbake, gir smokken og sier god natt. Og slik holder vi på. Hun sutrer og etterhvert eskalerer det til gråt. Da tar vi henne opp, trøster og legger henne ned. Vi er opptatt av å være kjedelige og rolige. Sier nå er det natt og du skal sove. Noen råd?? Skrikekur er ikke aktuelt . Anonym poster: 2ac116eaadc6b2e726a1b70bd6b2b50d
Sissa Skrevet 30. mai 2013 #2 Skrevet 30. mai 2013 Prøv å sitt der inne til hun sovner? Det må hvertfall vi. Her er det nesten samme rutina, bare at om hun ikke sovner når vi legger hun i senga etter amming lar vi ho ligge der å pludre for seg selv til hun begynner å sutre, da går en av oss inn og sitter og vugger på senga (bed rockers) til hun sovner. Vi måtte kjøpe oss bed rockers for å få ho til å sovne i egen seng, og det har vært en livredder! Hun sovner mye fortere enn hva hun hadde gjort uten. Vi må også ha en pute i senga sånn at ho skal ligge litt trangt. Ikke lett med de små og soving alltid! Håper dere finner ut av det
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #3 Skrevet 30. mai 2013 Prøv å sitt der inne til hun sovner? Det må hvertfall vi. Her er det nesten samme rutina, bare at om hun ikke sovner når vi legger hun i senga etter amming lar vi ho ligge der å pludre for seg selv til hun begynner å sutre, da går en av oss inn og sitter og vugger på senga (bed rockers) til hun sovner. Vi måtte kjøpe oss bed rockers for å få ho til å sovne i egen seng, og det har vært en livredder! Hun sovner mye fortere enn hva hun hadde gjort uten. Vi må også ha en pute i senga sånn at ho skal ligge litt trangt. Ikke lett med de små og soving alltid! Håper dere finner ut av det Vi gjør det. Går ut når vi "ser det er håp".. hun er egentlig veldig lett å legge. Har iallefall hvert det før. Sovnet rett etter flasken var tom... og på dagtid sovner hun på to minutter i vogna. Vare legger henbe ned, gir smokk og sier natta... Ts Anonym poster: 2ac116eaadc6b2e726a1b70bd6b2b50d
Stinelin Skrevet 30. mai 2013 #4 Skrevet 30. mai 2013 Gutten vår har alltid vært enkel å legge på kvelden. Etter flaska har han sovnet i løpet av sekunder. Så, da han passerte ett år og klarte å reise seg selv har han begynt å reise seg i senga, pludre og etterhvert sutre. Det vi gjør er at vi legger han ned, sier god natt, og går ut. Når vi hører at han står går vi inn og legger han ned igjen. Dette gjentar seg ufattelig mange ganger, en kveld i to timer(!), og til slutt sovner han. Gråter ikke, eller kanskje bittelitt rett før han sovner. Slik har vi holdt på ei stund nå, to uker kanskje? Må virkelig telle til 10 og bite sammen tenna for å være rolig, og ikke irritert når man går inn for 25. gang... I kveld var jeg forberedt på samme runde, men han sovnet etter andre turen! Aner ikke om det var tilfeldig, eller om perioden er over, men jeg krysser fingrene for at han har skjønt at det ikke er noen vits i å stå opp. Fikk tips om å gjøre det slik av ei i terminklubben, det hadde også tatt omtrent to uker. Alle er forskjellige, men dette fungerte altså her. Vi har vært opptatt av at vi skal gå ut av rommet, men gå inn igjen så fort han signaliserer at han vil vi skal komme. På den måten blir han trygg på at vi er i nærheten, men klarer å sovne uten oss på rommet. Om han våkner uten at vi er der er tanken at han skal kunne sovne igjen på egenhånd. Dette er min lille psykoanalyse, vet ikke om de små tenker slik, men jeg føler det med gutten vår ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #5 Skrevet 30. mai 2013 Gutten vår har alltid vært enkel å legge på kvelden. Etter flaska har han sovnet i løpet av sekunder. Så, da han passerte ett år og klarte å reise seg selv har han begynt å reise seg i senga, pludre og etterhvert sutre. Det vi gjør er at vi legger han ned, sier god natt, og går ut. Når vi hører at han står går vi inn og legger han ned igjen. Dette gjentar seg ufattelig mange ganger, en kveld i to timer(!), og til slutt sovner han. Gråter ikke, eller kanskje bittelitt rett før han sovner. Slik har vi holdt på ei stund nå, to uker kanskje? Må virkelig telle til 10 og bite sammen tenna for å være rolig, og ikke irritert når man går inn for 25. gang... I kveld var jeg forberedt på samme runde, men han sovnet etter andre turen! Aner ikke om det var tilfeldig, eller om perioden er over, men jeg krysser fingrene for at han har skjønt at det ikke er noen vits i å stå opp. Fikk tips om å gjøre det slik av ei i terminklubben, det hadde også tatt omtrent to uker. Alle er forskjellige, men dette fungerte altså her. Vi har vært opptatt av at vi skal gå ut av rommet, men gå inn igjen så fort han signaliserer at han vil vi skal komme. På den måten blir han trygg på at vi er i nærheten, men klarer å sovne uten oss på rommet. Om han våkner uten at vi er der er tanken at han skal kunne sovne igjen på egenhånd. Dette er min lille psykoanalyse, vet ikke om de små tenker slik, men jeg føler det med gutten vår ihvertfall. Det er dette vi har et håp om. At hun etterhvert skjønner at hun får ikke komme ut på stua etter leggetid og at det er kjedelig og like greit å legge seg. I dag tok det vel halvannen time fra legging til hun sov..... Ts Anonym poster: 2ac116eaadc6b2e726a1b70bd6b2b50d
Amarinda Skrevet 30. mai 2013 #6 Skrevet 30. mai 2013 Det er dette vi har et håp om. At hun etterhvert skjønner at hun får ikke komme ut på stua etter leggetid og at det er kjedelig og like greit å legge seg. I dag tok det vel halvannen time fra legging til hun sov..... Ts Anonym poster: 2ac116eaadc6b2e726a1b70bd6b2b50d TS: Dette er ikke spesielt lenge. Dere må nesten regne med noen sånne kvelder før det går seg til. Da vår mini begynte å blir vrang i leggingen brukte vi en litt modifisert versjon av opp-ned-metoden. Vi la han ned og gikk ut. Begynte han å gråte tok vi han opp og holdt han inntil oss til han roet seg ned. Vi trøstet nok litt også før vi la han ned. Begynte han å gråte tok vi han opp igjen. Sånn holdt vi på til han roet seg ned, satt da også inne hos han til han sovnet. Vi holdt på sånn en ukes tid før det gikk seg til igjen. Ellers har Gro Nylander en alternativ metode. Vær inne hos babyen når den skal sove, hold deg i nærheten og vis deg når han blir urolig. Ta han opp når han gråter og legg han ned igjen når han roer seg.
Stinelin Skrevet 30. mai 2013 #7 Skrevet 30. mai 2013 Vi tar han aldri opp av senga, trøster han heller der han ligger. Mye rett og slett fordi vi ikke orker Jeg er gravid og har bekkenløsning, kan kanskje skylde på det. Men jeg føler han våkner mer og blir mer usikker om vi tar han opp, for da vil han gjerne stå opp osv. Har såvidt gjort det når han har vært syk, men ikke ellers. Vi har ei seng ved siden av senga hans, og om han gråter mye, er syk el. legger jeg meg der med hånda gjennom sprinklene slik at jeg får holdt hånda på han. 1
helenaa Skrevet 30. mai 2013 #8 Skrevet 30. mai 2013 Jeg synes metoden deres høres fin ut. Halvannen time er ikke spesielt lenge. Mulig dere skal prøve å gå ut av rommet, sånn at barnet lærer seg at det er trygt å sovne selv om dere ikke er der. Så går dere inn igjen med en gang når han gråter. Dere kan også prøve å starte leggingen litt tidligere. Mulig at det er lettere å sovne da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå