AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #1 Del Skrevet 30. mai 2013 Dette har vel vært oppe 10.000 ganger før, men... Jeg har netto inntekt på rett over 14.000 i mnd, er singel og bor nå gratis hos slekt. Har fått tilbud om en leilighet til 5000 kr/mnd, pluss strøm og alt annet som hører med. Jeg røyker vel for en 1500 i mnd og har nyere bil som jeg betaler rundt 2200 i avdrag på pr mnd, pluss alle andre utgifter som bil medfører. Bilen bør vel selges for at dette skal gå opp, dersom jeg ikke bråslutter å røyke? Fyr løs Anonym poster: 10a3b1ac5dca760c64aa66f97b8937be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #2 Del Skrevet 30. mai 2013 Syntes du heller burde slutte å røyke. Du burde jo klare deg med 5000 i mnd til mat, telefon og bensin. Anonym poster: 52b87e305667d3b60e6b3f83012c5408 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 30. mai 2013 #3 Del Skrevet 30. mai 2013 Om du har bare ca. 2000 kr igjen eller bil, røyk og husleie kommer det til å bli tungt. Selv lever jeg på samme sum etter husleie (er student), og det er skikkelig hardt! Fins det ingen måter du kan få litt ekstra inntekt på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adhara Skrevet 30. mai 2013 #4 Del Skrevet 30. mai 2013 Hvilke andre utgifter har du da? Regner med du må ha mat, legetime, tannlegetime, forsikringer, eventuelle medisiner, linser/briller osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #5 Del Skrevet 30. mai 2013 Forsikring pr idag utgjør 500 i mnd inkludert bilen, mobilabonnement det samme. Har frikort hos lege (går på AAP)og gode tenner TV klarer jeg meg uten, så lenge jeg har internett. Aner ikke hva strøm beløper seg til i mnd jeg? Leiligheten er rundt 40 kvadrat og i en bygård med andre leiligheter. Bilholdet mitt er "billig" i den grad at jeg slipper unna med rabatterte deler og gratis arbeide på servicer etc, men allikevel spiser den jo opp over 3000 i mnd, uten at den har rullet en eneste kilometer...Ikke blir den brukt så veldig mye heller, men kjekk å ha slik jeg bor nå, noe usentralt. Leiligheten er kjempesentral. Anonym poster: 10a3b1ac5dca760c64aa66f97b8937be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Puravida Skrevet 30. mai 2013 #6 Del Skrevet 30. mai 2013 Jeg har ikke så greie på økonomi, men du kan jo se hvor mye jeg lever på for å sammenligne: Jeg lever på 10 000 i måneden. 4500 på leie. 79 netflix 99 Spotify 199 tlf. regning 2500 i mat. 2000 kr til sparekonto 623 kroner til gøy per måned. Type kino, sushi, alkohol osv. Typisk studentliv;) Hvis du får 14 000 utbetalt og leier for 5000 sitter du igjen med 9000. Så er det 2200 på bil og 1500 i røyk. Da sitter du igjen med 5300 som kan brukes. Eks. 2000 til mat Eks. 1000 til andre regninger som tlf., Spotify, netflix osv. + bensin, sparing og andre utgifter høres ikke dette så lurt ut. Er greit å kunne spare litt hver måned også, samtidig som at du skal leve. Hva skjer hvis du plutselig ikke får muligheten til å tjene 14 000 kroner en måned? Har du faste tider på jobb? For en dyr leie på 5000 burde det være strøm, parkering, og Internett inkludert. Jeg hadde aldri valgt å bo så dyrt hvis dette ikke var inkludert i prisen. Selv bor jeg utenfor sentrum, har valgt vekk bil og går overalt. Bruker ikke buss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #7 Del Skrevet 30. mai 2013 Jeg har ikke så greie på økonomi, men du kan jo se hvor mye jeg lever på for å sammenligne: Jeg lever på 10 000 i måneden. 4500 på leie. 79 netflix 99 Spotify 199 tlf. regning 2500 i mat. 2000 kr til sparekonto 623 kroner til gøy per måned. Type kino, sushi, alkohol osv. Typisk studentliv;) Hvis du får 14 000 utbetalt og leier for 5000 sitter du igjen med 9000. Så er det 2200 på bil og 1500 i røyk. Da sitter du igjen med 5300 som kan brukes. Eks. 2000 til mat Eks. 1000 til andre regninger som tlf., Spotify, netflix osv. + bensin, sparing og andre utgifter høres ikke dette så lurt ut. Er greit å kunne spare litt hver måned også, samtidig som at du skal leve. Hva skjer hvis du plutselig ikke får muligheten til å tjene 14 000 kroner en måned? Har du faste tider på jobb? For en dyr leie på 5000 burde det være strøm, parkering, og Internett inkludert. Jeg hadde aldri valgt å bo så dyrt hvis dette ikke var inkludert i prisen. Selv bor jeg utenfor sentrum, har valgt vekk bil og går overalt. Bruker ikke buss. Jeg går på arbeidsavklaringspenger, så inntekten er konstant inntil jeg er frisk nok til å komme meg i jobb igjen. Selve husleien er ikke så høy i forhold til marked og markedspris. Den kunne nok vært leid ut for noen tusen mer i mnd, men utleier er en bekjent. Det eneste jeg kan få for tilsvarende sum er et bøttekott i et bofellesskap med fremmede som er 20 år yngre enn meg, og det er for å være ærlig ikke så veldig fristende Har bodd i kollektiv før, men det fikk jeg vite om via kjentfolk, og vårt kollektiv hadde de eldste beboerne i hele oppgangen Anonym poster: 10a3b1ac5dca760c64aa66f97b8937be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 30. mai 2013 #8 Del Skrevet 30. mai 2013 La oss se på regnskapet ditt. Du tjener 14 000 kr Utgifter: 1500 til røyk 3000 bil 5000 bolig 500 telefon 500 forsikring Da har du 3500 kr i mnd som skal dekke mat, klær, underholdning, reiser, legeutgifter, møbler, strøm, nettleie, hobby osv. For mange bare mat blir 2000-2500 kr i mnd. Slutt å røyke. Prøv ut hvordan det blir neste måned. Sett av 5000 kr som du ikke rører og prøv å leve på resten frem til neste lønning. Eventuelt noter alle faktiske utgiftene for å få oversikt over hvor pengene egentlig forsvinner og hvilket forbruk du har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Puravida Skrevet 30. mai 2013 #9 Del Skrevet 30. mai 2013 Jeg går på arbeidsavklaringspenger, så inntekten er konstant inntil jeg er frisk nok til å komme meg i jobb igjen. Selve husleien er ikke så høy i forhold til marked og markedspris. Den kunne nok vært leid ut for noen tusen mer i mnd, men utleier er en bekjent. Det eneste jeg kan få for tilsvarende sum er et bøttekott i et bofellesskap med fremmede som er 20 år yngre enn meg, og det er for å være ærlig ikke så veldig fristende Har bodd i kollektiv før, men det fikk jeg vite om via kjentfolk, og vårt kollektiv hadde de eldste beboerne i hele oppgangen Anonym poster: 10a3b1ac5dca760c64aa66f97b8937be Okay, men da går det jo greit. Jeg sparer for eksempel 2000 kr i måneden slik at jeg har penger til uforusette utgifter, BSU, og hvis jeg plutselig ikke kan jobbe så mye slik at husleie uansett blir dekt. Er veldig greit å ha litt ekstra kroner i budsjettet til slike ting. Jeg bor i kollektiv, men det er veldig store rom, høy standard og aldri bråk, kø eller rot. Bor man med voksne mennesker pleier kollektiv å være ganske ålreit. Nå vet ikke jeg hvor du bor og hvor gammel du er men jeg og mine venner leier fra 3000-4500 maks uten problem. Da er det store rom, fine leiligheter eller kollektiv. Skjønner veldig godt at du ikke vil bo i kollektiv hvis du er " all grown up". Selv er den eldste her 48 og den yngste 20. Men tilbake til saken. Så lenge du har et budsjett som ikke sprekker av en liten ting, mindre lønn, dyr tlf. regning, eller kanskje en plutselig bilutgift så går dette helt fint:) Men jeg råder deg til å lage et budsjett der du får spart litt per måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #10 Del Skrevet 30. mai 2013 Hvor finner man kollektiv med voksne folk da? Jeg finner kun i begynnelsen av 20-årene (bor i Bergen men kunne godt tenke meg å flytte østover igjen) og rom der det knapt er plass til en enkeltseng og en skrivepult. Jeg er nok bortskjemt som hadde 1.20 seng og plass til en diger sofa og klesskap bortover hele veggen i det forrige kollektivet jeg bodde i, men det er dessverre oppløst...Det var så greit å kunne gå inn der og ha plass til litt privatliv! Har bestemt meg for å selge bilen, da øker de 3500 til 6500 i mnd. Så får røykeslutt evt være en bonus Anonym poster: 10a3b1ac5dca760c64aa66f97b8937be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #11 Del Skrevet 30. mai 2013 Og ja, jeg er passert 40 og satt mer eller mindre på bar bakke etter jeg flyttet fra samboer gjennom 10 år, og ikke stod på retten min mtp at han ikke hadde råd å sitte med rekkehuset alene, som på de ti årene vi bodde sammen triplet verdien...Når han da solgte fordi jeg flyttet ut satt han med over en million i gevinst etter all gjelden var nedbetalt, og jeg hadde 0 kr og måtte flytte i kollektiv.... Anonym poster: 10a3b1ac5dca760c64aa66f97b8937be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 30. mai 2013 #12 Del Skrevet 30. mai 2013 Bilen bør naturligvis selges siden den nye leiligheten ligger sentralt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #13 Del Skrevet 30. mai 2013 Og ja, jeg er passert 40 og satt mer eller mindre på bar bakke etter jeg flyttet fra samboer gjennom 10 år, og ikke stod på retten min mtp at han ikke hadde råd å sitte med rekkehuset alene, som på de ti årene vi bodde sammen triplet verdien...Når han da solgte fordi jeg flyttet ut satt han med over en million i gevinst etter all gjelden var nedbetalt, og jeg hadde 0 kr og måtte flytte i kollektiv.... Anonym poster: 10a3b1ac5dca760c64aa66f97b8937be Jeg skjønner ikke hvorfor damer i dag er så dumme at de ikke sørger for å sikre seg selv økonomisk når de er i et forhold. Anonym poster: f98d59b45e270035ceb2fe2c3d0f70e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #14 Del Skrevet 30. mai 2013 Jeg var ung, dum og forelsket...10 år senere var jeg bare lettet over at vi aldri fikk tilslag på noen av husene vi så på sammen for da ble bruddet mye "enklere", var singel et år, ble syk, trodde jeg hadde truffet den jeg skulle bli gammel sammen med, ble dumpet 1.5 år senere, gikk på en kjempesmell, flyttet "hjem" og siden har jeg bare surra rundt og bodd i en koffert. Nå er det på tide å "bli voksen", komme seg videre. Hadde jeg kunnet spole tiden tilbake vet jeg jo hva jeg kunne gjort annerledes, men nå går ikke det. Anonym poster: 10a3b1ac5dca760c64aa66f97b8937be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 30. mai 2013 #15 Del Skrevet 30. mai 2013 Hadde tenkt til å råde deg til å kjøpe røyk på svenskebåten. Men du bor jo litt for langt unna. Jeg røyker for ca 500,- i måneden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 31. mai 2013 #16 Del Skrevet 31. mai 2013 Og ja, jeg er passert 40 og satt mer eller mindre på bar bakke etter jeg flyttet fra samboer gjennom 10 år, og ikke stod på retten min mtp at han ikke hadde råd å sitte med rekkehuset alene, som på de ti årene vi bodde sammen triplet verdien...Når han da solgte fordi jeg flyttet ut satt han med over en million i gevinst etter all gjelden var nedbetalt, og jeg hadde 0 kr og måtte flytte i kollektiv.... Anonym poster: 10a3b1ac5dca760c64aa66f97b8937be Hvorfor i all verden kjøpte du deg ikke inn i leiligheten?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #17 Del Skrevet 31. mai 2013 Nei, ikke sant...Jeg betalte dyre biler, og dyre hobbyer og levde lenge i nuet :/ Anonym poster: 10a3b1ac5dca760c64aa66f97b8937be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Top Gun Skrevet 31. mai 2013 #18 Del Skrevet 31. mai 2013 Hvor finner man kollektiv med voksne folk da? Jeg finner kun i begynnelsen av 20-årene (bor i Bergen men kunne godt tenke meg å flytte østover igjen) og rom der det knapt er plass til en enkeltseng og en skrivepult. Jeg er nok bortskjemt som hadde 1.20 seng og plass til en diger sofa og klesskap bortover hele veggen i det forrige kollektivet jeg bodde i, men det er dessverre oppløst...Det var så greit å kunne gå inn der og ha plass til litt privatliv! Har bestemt meg for å selge bilen, da øker de 3500 til 6500 i mnd. Så får røykeslutt evt være en bonus Anonym poster: 10a3b1ac5dca760c64aa66f97b8937be På finn.no (eksempel i lenken) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #19 Del Skrevet 31. mai 2013 Åh, den så jo spennende ut! Har bare sett på Bergen siden det er der jeg befinner meg! Anonym poster: 10a3b1ac5dca760c64aa66f97b8937be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regine Skrevet 31. mai 2013 #20 Del Skrevet 31. mai 2013 Selg bilen. Da sparer du mye - og det har du vel selv kommet fram til og . I tillegg er det min erfaring (som x-røyker) at det å slutte og røyke fordi man "må" av økonomiske årsaker, skjeldent er særlig vellykka. I motsetning til hva ikke-røykerer tror, så er det ikke "bare å stumpe røyken. SElv om man vet aldri så godt at man burde....... Og så mener jeg at det ikke nytter å sitte og si "jamen, du burde, hvorfor gjorde du ikke......" INGEN av oss vet hvordan livet blir. Her på KG har det etterhvert blitt sånn at det er svært mange som er svært unge (under 25) med minimal livserfaring. Jeg ankalger ingen fordi de er unge - men jeg vet at da er man skråsikker på det meste, og en selv skal ALDRI havne i noen dum situasjon/ta dumme valg etc. Vi som har levd en del lenger, vet at det faktisk ikke er så enkelt. Ting skjer. Dødsfall, ulykker, brudd og skilsmisser. Arbeidsledighet. Man tar valg, som der og da virker fornuftige. Man tror at lover og regler etc. er slik og sånn, uten å sette seg inn i at de ikke er det. Etc, etc, etc. Så kan man ende opp i en situasjon og på et sted der man ikke trodde man skulle havne.I mange tilfeller er det, iallfall delvis selvforskyldt, men det betyr fortsatt ikke at man skal bruke energi på å tenke "hvisomatte" eller angre. Se framover og ha fokus på de ressursene man faktisk har. (Og ts: jeg mener ikke å preke til deg - ble bare så oppgitt over innleggene med "jamen hvorfor gjorde du ikke". Det høres ut som du har ting på rett vei, selv om det ikke ble som tenkt. Hilsen fra ei som heller ikke er helt der hun trodde hun skulle være for 20år siden, men som har et helt supert liv) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå