Gå til innhold

Innrede soverom for syk venninne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min venninne har fått kreft og kommer til å tilbringe mye tid i sengen fremover. Jeg og en annen venninne har bestemt oss for å gå sammen om å pusse opp soverommet hennes. (Hun vil det selv altså, men hun orker ikke ta tak i det nå) Soverommet er kvadratisk og 6 kvm. Den ene veggen er bare vinduer, og vi har allerede kjøpt lystette gardiner. Men nå lurer vi litt på om det er spesielle ting vi burde ta hensyn til? Vi har tenkt at vi må finne en god besøksstol, og at sengen må være tilgjengelig fra begge sider. Men er det noe mer?

Hun vil ha ny seng, men beholde madrassen. Hvilke senger gir best ryggstøtte? Hodegavel er kanskje mest behagelig å lene seg mot.

Finnes det nattbord hvor man kan trekke ut en "brødfjøl" som på gamle kjøkken?

Planen er å planlegge og kjøpe inn alt som trengs og så male og flytte inn møblene over en helg hvor hun er på sykehuset eller hjemme hos en av oss.

Håper det er noen her inne som har innredet et koselig sykerom før for dette var vanskeligere enn vi først trodde.

Anonym poster: 4f1b1c6dd4aff143c6bf71ab35a0cb87

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så snille dere er :) Hvor mye penger har dere tenkt til å legge i dette? Jeg kjøpte elektrisk sengebunn da jeg ble syk, og angrer ikke et sekund. De er veldig flinke på Norsk Sengesenter.

Anonym poster: 8c210a9c7898b198e45215cbe6a5d72a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det glemte jeg ja! Vi satte maxgrense på 10.000, med håp om å finne ting på salg.

Anonym poster: 4f1b1c6dd4aff143c6bf71ab35a0cb87

Skrevet

Jeg har ikke noen gode tips, men vil bare rose dere for å gjøre en så fin gjerning for en syk venninne! Så omtenksomt og snilt av dere:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Planter er vel bra for inneklimaet, er det ikke?

Blått er en farge som er fin å slappe av til.. Tenker ift ev. malerier el.l.

Anonym poster: 300aa847113f4e8c07272d4c13539f08

AnonymBruker
Skrevet

Planter er vel bra for inneklimaet, er det ikke?

Blått er en farge som er fin å slappe av til.. Tenker ift ev. malerier el.l.

Anonym poster: 300aa847113f4e8c07272d4c13539f08

Mener å ha hørt at det ikke er bra med planter på soverommet, de bruker nemlig oksygen når de ikke får lys. (Dvs de "bruker opp" luften om natten)

Men malerier var jo en god idè!

Så utrolig heldig hun er, som har dere som venninner! :-)

Anonym poster: d647eab9df6376aa4e8649cdd2ec4fac

Skrevet

Det finnes sånn super praktisk "bord" som kan stå nederst over sengen og så er den på hjul så man kan trekke den fram til sengen også så man kan bruke den som spisebord.

https://www.google.no/search?q=table+bed&rlz=1C1AFAB_enNO494NO494&um=1&ie=UTF-8&hl=no&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=-KmnUbCoHIe14ATxkIDQCw&biw=1366&bih=643&sei=-6mnUbCTIrCw4QSww4DYBQ#facrc=_&imgrc=V8gZBm439XDUiM%3A%3BG9eT3tQMjnzTeM%3Bhttp%253A%252F%252Fshop.efreeme.com%252Fsystem%252Fimages%252F117%252Flarge%252Fover%252520the%252520bed%252520table.jpg%253F1348072138%3Bhttp%253A%252F%252Fshop.efreeme.com%252Fitems%252F57%3B300%3B300

Sånn, men vet ikke hvor man får kjøpt det dessverre!

Ellers kan man jo male i litt livlige farger som gleder litt uten å være slitsom, hva med å finne et par fargeprøver dere liker og vise til henne?

Hodegavel og masse puter kan være greit når man skal sitte i sengen. Og god lenestol som også hun kan bruke om hun blir lei av å ligge i sengen.

Nattbord med plass til en del så det ikke blir så rotete og hun kan ha en god del ting lett tilgjengelig

Dere er forresten utrolige snille!

Skrevet

Har ingen forslag, men vil bare si for noen gode og omtenksomme venninner dere er :)

Skrevet

Ikke akkurat et interiørtips, men ved siden av stolen burde dere legge en pen gjestebok/mimrebok som besøkende kan skrive i.

• Liker 1
Skrevet

Det er de små tingene som gjør et soverom komfortabelt.

Noen forslag:

Elektrisk varmeteppe

Vannkaraffel

Bøker

Radio

Noen bilder hun liker

Gode puter

Varmesokker ("dynesokker")

Plante

Synes dette var en super ide av dere :)

AnonymBruker
Skrevet

Dere burde kontakte hjelpemiddelsentralen i kommunen. En sykeseng med håndholdt kontroll er toppen! Opp med rygg, opp med knær, hele senga opp/ned, osv. Trillebord til senga og div. andre fiffige ting får dere også.

Lys og luft på dagtid sammen med grønne planter (de renser luften!) og løsninger som gjør at det ikke ser rotete ut (bra med skuffer, hyller etc.) gjør godt for sjelen. Musikk, tv, bøker, data som hjelper til med å få tiden til å gå, og tankene bort fra sykdommen.

Lykke til!

Hilsen pasient i senga. ;)

Anonym poster: da128f81e669e6fa162879ac60f7fd72

Gjest chiki
Skrevet

Det finnes slike nattbord med en plate man kan trekke opp og legge over sengen slik det blir ett bord:) Kjempe praktisk til å ha ting på og når man skal spise i sengen. De hadde slike på sykehjemmet jeg jobbet på

Ellers vil jeg foreslå en tv som henger på veggen, og Appletv eller abonnement på netflix/viaplay om hun liker å se filmer og serier:) Vet om andre som har satt pris på det! Mannen min hadde det da de trodde han hadde ME

Ellers er det ofte små ting man ikke tenker over som kan bety mye slik som Ciara sier.

• Bøker og ukeblad
  • Bilder av de hun er glad i
  • Korktavle eller lignende til å henge opp kort og oppmerksomheter hun får
  • Er det mulig å ta ut klesskap og slikt sann man får mer ut av rommet?
  • Vi har også kjøpt slike store "hotell puter" kjempe deilig om man skal sitte litt opplent i sengen:)

AnonymBruker
Skrevet

Store bokser, som gjør at det ikke ser rotete ut.

Gode puter

Myke tepper

Bilder med masse farger

Bilder av dere, som hun kan se på fra senga

Billig mini-kjøleskap?

Herlige veninner dere er! Skulle ønske jeg hadde sånne :)

Anonym poster: 8af76f736d4df9ed778fa4ac8f049128

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ipad med netflix, hvis hun ikke har! For meg hadde det gjort susen, selv om det spiser ca 3000 av budsjettet deres.

Anonym poster: ebe29e28ef702c8eafe186ed35d838f0

Skrevet

Har ingen andre tips enn å bruke blått eller grønt på veggene f.eks. Begge er farger som er beroliggende og behagelige.

Hvis dere er litt handy, så se etter enkle ting på f.eks Ikea som dere kan gjøre modifikasjoner på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...