Gå til innhold

16 åring med panikkangst?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, men valgte her siden det er her jeg leser mest..

Min 16 åring har hatt flere tilfeller den siste tiden hvor hun plutselig blir kvalm, blek og skjelven. Det som slo meg en gang vi var på et shoppingsenter var at hun fikk panikkangst av en eller annen grunn. Den gangen stod hun å snakket med noen venner rett utenfor butikken jeg var i. Men kom inn siden hun ble litt redd, for hun skjønte ikke hva som skjedde med henne. Hun var helt bleik, skalv og var kvalm. Og her en kveld vi hadde lagt oss ringte hun til meg "mamma kan du komme å holde meg i handa" (jeg lå på rommet ved siden av). Og i kveld var hun hos noen venner sammen med kjæresten sin og ble plutselig kvalm og skjelven. Det går fort over, og hun roer seg bare vi snakker litt. Men hun MÅ lissom til meg når det skjer (og det er jo greit at jeg er god å ha til noe :wink: )

Hun sier selv at hun ikke er engstelig eller noe. Hun kjente også alle hun var sammen med i kveld, så det var heller ingen ny situasjon for henne. Det har vært andre tilfeller tidligere, men da tenkte jeg ikke over det..

Men spørsmålet er egentlig om andre kjenner til/har opplevd dette? Burde hun få hjelp, eller skal jeg bare "late" som ikkeno for at hun ikke skal fokusere på det? Hadde det vært noe som skjedde en gang i uka ville det ikke vært tvil, men det er maks en gang i mnd. Likevel er det fælt å se henne slik..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror kanskje jeg ville begynt med å snakke med henne litt og spørre hva hun tenker om dette. Jeg mener utover at hun vil ha mammaen sin. Hva utløser det osv.

Så ville jeg kanskje tatt en prat med helsesøster.

Skrevet

Jeg hadde det slik i 16 års alderen. Synses dere skal ta dette alvorlig, snakke med helsesøster/ lege. Utelukk først at det er noe fysisk i veien. Er hun fysisk frisk vil jeg anbefale at hun snakker med en psykolog. Jeg gjorde det. Årsaken til mine anfall var at jeg satte for høye krav til meg selv og andre forventet masse når det gjaldt skolearbeid, venner, famile og idrett. Jeg var rett og slett utbrent :roll: Dagens ungdom utsettes for et skyhøyt press i dagens samfunn.

Du skriver at det skjer kanskje 1 gang i måneden, legg merke til når i måneden det skjer. Kan det være noe hormonelt?

Jeg ser i dag på denne perioden med panikk angst som et ledd i utviklingen til å bli et reflektert voksent menneske. Det å finne seg selv.

Føler med datteren din og kan trøste med at det går over hvis man er villig til å ta i mot hjelp.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg slet med pannikangst som 7åring men ingenting ble gjort og det er kanskje derfor jeg har det enda. Jeg ville tatt det alvorlig i allefall og ordnet så hun kan få noen å prate med.

Skrevet

Okay. Tusen takk for svar!

Har fått inntrykk av at det er ikke så lett for barn/unge å tyde signalene kroppen gir. Og det er jo forståelig.

Jeg skal snakke med legen så fort jeg får time, og PPT. Jeg har fått inntrykk av at det er vanskelig å finne en bra psykolog. Mener at de skal hjelpe personen til å ta tak i problemet og ikke være bare forståsegpå "ja, jeg skjønner deg godt, stakkars deg" osv. Kanskje bare jeg som "hard"..?

Hører på dere som vet hva det er, så hun skal få den hjelpen hun trenger. Igjen, takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...