Gå til innhold

Hva er mest "riktig"? Betale husleie til samboer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har bodd gratis sammen med meg i min bolig i 1 år. Jeg synes det var coolt. Grunnen til at vi måtte bo hos meg var at hans bolig led av skader og storoppussing. Vi er kjærester og har fått en baby.

Snart er hans bolig ferdig. Han har betalt mye for å få den istand og omtrent alt blir nytt.

Når jeg flytter inn med ham i hans bolig er det felles forståelse om at vi deler 50/50 på husleie og elektrisitet.

Spørsmålet jeg synes det er ubehagelig å ta opp er: er det da riktig å si at jeg venter med å spleise på husleien hos ham til det har gått 1 år - tilsvarende det han har bodd "gratis" hos meg?

Eller er det urimelig?

Jeg er neimen ikke sikker men kanskje noen innspill herfra kan klarne opp litt?

Anonym poster: 43e398a4a0c190df3e34c3f8297abd4b

Videoannonse
Annonse
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Samboer har bodd gratis sammen med meg i min bolig i 1 år. Jeg synes det var coolt. Grunnen til at vi måtte bo hos meg var at hans bolig led av skader og storoppussing. Vi er kjærester og har fått en baby.

Snart er hans bolig ferdig. Han har betalt mye for å få den istand og omtrent alt blir nytt.

Når jeg flytter inn med ham i hans bolig er det felles forståelse om at vi deler 50/50 på husleie og elektrisitet.

Spørsmålet jeg synes det er ubehagelig å ta opp er: er det da riktig å si at jeg venter med å spleise på husleien hos ham til det har gått 1 år - tilsvarende det han har bodd "gratis" hos meg?

Eller er det urimelig?

Jeg er neimen ikke sikker men kanskje noen innspill herfra kan klarne opp litt?

Anonym poster: 43e398a4a0c190df3e34c3f8297abd4b

Ja det er jo rett og rimelig i den forstand. Men samtidig så er dere en familie nå med en liten baby. Om dere har lik inntekt og ingen lider noe nød så synes jeg dere skal starte fresht i nyoppusset leilighet. Men eier han eller leier han? Om han eier så burde du kjøpe deg inn så du sitter igjen med noe om det skulle ryke mellom dere.

AnonymBruker
Skrevet

Han har jo brukt sine penger på å pusse opp det nye stedet dere skal bo i, om det gjør opp for det? Men jeg vet ikke egentlig, det mest rettferdige er vel at du ikke skal betale husleie i ett år. Men kjipt å ta opp den samtalen

Anonym poster: aba6b0e5d5eea9133e414b2c6d2bf951

AnonymBruker
Skrevet

Du med snakke med ham om dette, ikke oss. Bli enige om noe som funker for begge.

Anonym poster: 4aff1460a2188e9e0d607a7c5c352a19

AnonymBruker
Skrevet

Han eier sin inntekt og bolig og har ingen gjeld.

Jeg eier mine inntekter og gjeld. Sammen har vi ikke kjøpt noe som helst.

Vi deler på alt av mat/husholdning og utgifter babyen.

Synes det hele er litt gråsone og vet neimen ikke.

Anonym poster: 7eda26bee0217c5234bed7a07d69cc70

Gjest Gjest
Skrevet

Nei... Jeg synes det virker litt gnient å be han om å betale husleie. Men andre utgifter + mat må han jo bidra med.

AnonymBruker
Skrevet

Nei... Jeg synes det virker litt gnient å be han om å betale husleie. Men andre utgifter + mat må han jo bidra med.

Vi deler 50/50 på slike utgifter da som nå som framover.

Spørsmålet er om jeg kan gå fri for å betale leie hos ham ett år fordi han har bodd gratis hos meg i ett år.

Er det gnient av meg da, siden han påkoster sin?

AnonymBruker
Skrevet

Du med snakke med ham om dette, ikke oss. Bli enige om noe som funker for begge.

Anonym poster: 4aff1460a2188e9e0d607a7c5c352a19

Selvsagt! Men elsker å høre andres synspunkt.

AnonymBruker
Skrevet

Han har jo brukt sine penger på å pusse opp det nye stedet dere skal bo i, om det gjør opp for det? Men jeg vet ikke egentlig, det mest rettferdige er vel at du ikke skal betale husleie i ett år. Men kjipt å ta opp den samtalen

Anonym poster: aba6b0e5d5eea9133e414b2c6d2bf951

Ja det er hans bolig han eier den. Så ham har bekostet til oss, men også til egen verdistigning.

AnonymBruker
Skrevet

Han har bodd gratis hos deg og brukt penger på å pusse opp sin leilighet så den har steget i verdi og du har ingen eierandeler i leiligheten "hans"????? Du har jo da betalt en del inndirekte på hans leilighet mener jeg.

Hadde det blitt slutt nå så hadde han eid en oppgradert leilighet og du står uten noen ting. Dere har en del å snakke om, lykke til :)

Anonym poster: 928f2d5fe667e21840aec88d69b24cc5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Han har bodd gratis hos deg og brukt penger på å pusse opp sin leilighet så den har steget i verdi og du har ingen eierandeler i leiligheten "hans"????? Du har jo da betalt en del inndirekte på hans leilighet mener jeg.

Hadde det blitt slutt nå så hadde han eid en oppgradert leilighet og du står uten noen ting. Dere har en del å snakke om, lykke til :)

Anonym poster: 928f2d5fe667e21840aec88d69b24cc5

Takk men jeg eier jo min bolig. Så kan/er ikke i situasjon til å kjøpe meg inn i hans.

Gjest Regine
Skrevet

Syns det er rimelig at du ikke betaler husleie til han det første året. Han burde jo ha betalt for å bo hos deg, men har sluppet. Da er det rimelig at du får samme fordelen første året i hans leilighet og.

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Takk men jeg eier jo min bolig. Så kan/er ikke i situasjon til å kjøpe meg inn i hans.

Hvorfor selger du ikke din bolig om du skal flytte inn i hans?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor selger du ikke din bolig om du skal flytte inn i hans?

Det ville være kortsiktig tankegang.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du skal kreve at du skal få bo der gratis. Dette var jo noe du valgte selv for 1 år siden. Men det er flott om du får bo der gratis, du kan jo nevne det for han :)

Anonym poster: 73365926a474fe611b0d66ba24a5619a

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du skal kreve at du skal få bo der gratis. Dette var jo noe du valgte selv for 1 år siden. Men det er flott om du får bo der gratis, du kan jo nevne det for han :)

Anonym poster: 73365926a474fe611b0d66ba24a5619a

Er enig, synes ikke jeg kan kreve det.

Men om han nevner/sutrer litt over hvor mye kostnader han har hatt ifm å totalrehabilitering av sin bolig (noe som øker markedsverdien på hans bolig) kan jeg jo minne ham på den ålreite gesten han fikk hos meg (gratis leie og strøm og andre kostnader til min bolig).

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Det ville være kortsiktig tankegang.

Åssen er det kortsiktig at dere eier sammen når dere har en baby sammen?

Synes uansett det blir rart å kreve noe av han om dere ikke ble enig om det på forhånd. Og om du leier ut din kåk så må du jo ikke betale noe på den i mnd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke.. Hvorfor skal du betale leie når han eier boligen uten gjeld? Hva skal leia være godt for?

Bare del på felleskostnadene? Selg din bolig og kjøp deg inn i hans?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke.. Hvorfor skal du betale leie når han eier boligen uten gjeld? Hva skal leia være godt for?

Bare del på felleskostnadene? Selg din bolig og kjøp deg inn i hans?

Hvis jeg betaler halve hans leie og strøm så snylter jeg ikke.

Jeg er folkeregistrert på min adresse og han på sin. Jeg foretar meg ikke noe annet i og med at vi ikke er gift.

Vi er i Folkeregisteret altså registrert med hver vår adresse og babyen er registrert på hans etter begges ønske.

Gjest Morteno
Skrevet

Summer all husleien du har spandert på han og kjøp deg inn i leiligheten. Eventuelt del husleie 50/50 men få han til å betale på gjelden din, etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...