Gå til innhold

Dagpenger- sluttårsak. Detaljert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei lurer på hvordan sluttårsak skal oppgis når man søker om dagpenger.

Hvis det handler f.eks. om en konflikt med sjefen eller dårlig arbeidsmiljø- skal man virkelig oppgi noe sånt?

jeg skjønner ikke helt hva NAV er ute etter. Er de ute etter hvem som sa opp( jeg eller arbeidsgiver) og dermed vil det holde hvis det står i attesten at "jeg sier opp", eller må jeg oppgi den konkrete grunnen?

Og hvordan skal jeg gå frem hvis jeg sluttet pga av et veldig dårlig arbeidsmiljø, men har dette selvfølgelig ikke med i sluttatettsen...

Anonym poster: abb0cd8d364fb62490dfca1c72ee40dd

Videoannonse
Annonse
Gjest Armule
Skrevet (endret)

De vil bare vite om du sa opp selv, eller ble oppsagt. Det har noe å si for forsinkelse. Dvs. hvis du ble oppsagt (eller hadde tidsbegrenset kontrakt) har du bare 3 dager forsinkelse før dagpengene begynner å telle, mens om man selv sa opp har man vel 8 uker forsinkelse? Litt usikker på detaljene, men ja. Forsinkelse før dagpengene begynner å løpe er hovedpoenget.

Edit: Leser at 8-ukers regelen kan bortfalle hvis du har sagt opp med rimelig grunn. hva som er rimelig grunn, aner jeg ikke. Men jeg vil tro det du beskriver kan inngå i dette. Det beste er å snakke med NAV direkte.

Endret av Cervix
AnonymBruker
Skrevet

De vil bare vite om du sa opp selv, eller ble oppsagt. Det har noe å si for forsinkelse. Dvs. hvis du ble oppsagt (eller hadde tidsbegrenset kontrakt) har du bare 3 dager forsinkelse før dagpengene begynner å telle, mens om man selv sa opp har man vel 8 uker forsinkelse? Litt usikker på detaljene, men ja. Forsinkelse før dagpengene begynner å løpe er hovedpoenget.

Så det holder med andre ord at jeg sender en kopi av oppsigelsen hvor det står " jeg sier opp min stilling som xxx med virkning fra xx.2013"? Uten å henvise til selve årsaken altså..

TS

Gjest Armule
Skrevet

Så det holder med andre ord at jeg sender en kopi av oppsigelsen hvor det står " jeg sier opp min stilling som xxx med virkning fra xx.2013"? Uten å henvise til selve årsaken altså..

TS

Har oppdatert svaret mitt til deg :)

Har du lest dagpengebrosjyren på nav sine sider? Og sett hva en dagpengesøknad skal inneholde? Du må også gi arbeidsgiver et skjema som heter "Bekreftelse på sluttårsak" som de skal fylle ut og skrive under på. Som skal sendes sammen med dagpengesøknaden. Mener å huske at også kontrakten skal legges ved. Men dette står det alt om på nettsidene deres :)

AnonymBruker
Skrevet

Har oppdatert svaret mitt til deg :)

Har du lest dagpengebrosjyren på nav sine sider? Og sett hva en dagpengesøknad skal inneholde? Du må også gi arbeidsgiver et skjema som heter "Bekreftelse på sluttårsak" som de skal fylle ut og skrive under på. Som skal sendes sammen med dagpengesøknaden. Mener å huske at også kontrakten skal legges ved. Men dette står det alt om på nettsidene deres :)

ja, har selvfølgelig lest og der står det at hvis sluttårsaken ikke er oppgitt i sluttattesten skal man sende dette skjemaet.

Jeg vil virkelig ikke ha noe mer med min arb.giver å gjøre og virkelig ikke ha mer kontakt med dem...så hvis jeg kan unngå det...

ts

Gjest Armule
Skrevet

ja, har selvfølgelig lest og der står det at hvis sluttårsaken ikke er oppgitt i sluttattesten skal man sende dette skjemaet.

Jeg vil virkelig ikke ha noe mer med min arb.giver å gjøre og virkelig ikke ha mer kontakt med dem...så hvis jeg kan unngå det...

ts

Da anbefaler jeg deg å stikke innom nærmeste NAV-kontor, eller ringe dem om du ikke bor i nærheten. De kan dette mye bedre, og vet hva som er rimelig grunn for egen oppsigelse. Har du f.eks. hatt dokumentert (legeerklæring) nedsatt fysisk/psykisk helse på grunn av arbeidsmiljøet, så står du sterkere. Men som sagt, ta kontakt med NAV selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Skjemaet som det henvises til må fylles ut av tidligere arbeidsgiver, du kan IKKE fylle det ut selv. Du må nok bite i det sure eplet og kontakte dem om du skal søke dagpenger.. Og du vil få 8 ukers forlenget ventetid før du får noe utbetaling, i hele perioden må du være registrert som arbeidssøker, sende meldekort og ellers være reell arbeidssøker..

Anonym poster: ae23577f50a39dcda2eb9e6b881955e2

AnonymBruker
Skrevet

Det er til din fordel at du skriver sluttårsak. Dersom du bare skriver at du selv sa opp får du 8 ukers karantene før du får dagpenger. Skriver du derimot at det var arbeidsmiljøet som var sluttårsak kan det hende at du får dagpenger alelrede fra dag 3.

Anonym poster: aa67fcc063cf9d12e6460b4ea883ffc4

Gjest Naria
Skrevet

Det er til din fordel at du skriver sluttårsak. Dersom du bare skriver at du selv sa opp får du 8 ukers karantene før du får dagpenger. Skriver du derimot at det var arbeidsmiljøet som var sluttårsak kan det hende at du får dagpenger alelrede fra dag 3.

Anonym poster: aa67fcc063cf9d12e6460b4ea883ffc4

Da må dette i så fall dokumenteres med legeerklæring eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...