Gå til innhold

Er eg heilt på jordet her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kor skal eg begynne? Jo kjøpte ein kjole som ikkje passa, trudde den passa, men viser seg ein skal trø inn i kjolen, ikkje ta den på over hovudet slik som eg måtte gjere da eg kjøpte den.

Fekk bytta den no litt under ein mnd før bryllupet. Og eg er knall fornøyd, den nye kjolen kler meg bedre enn den første hadde gjordt, om den så hadde passa perfekt.

Tingen er at den første kjolen var på salg, og den nye er ikkje det... Om den ikkje hadde vert på salg hadde prisforskjellen bare vert 300kr men nå blir det jo eit litt meir vesentlig mellomlegg. De fleste rundt meg meiner at eg burde fått den nye kjolen nedsatt på lik linje som den første, etter som eg fekk ein kjole som ikkje satt som den skulle.

Sjølv meiner eg at eg har fått ein kjole som er meir verdt, og at om ting er på tilbud eller ikkje er tilfeldig og kommer an på om ein er heldig eller ikkje. Eg ser ikkje på den nye kjolen som ein erstatning, men som eit bytte der ein betaler mellomlegget, eventuelt hadde fått penger tilbake om det hadde gått motsatt retning.

Kva syntes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Du har rett, og jeg synes det er en fin instilling å ha!

• Liker 2
Skrevet

... jeg er ikke sikker på om jeg skjønner helt hva du mener, men det er mange kjoler som må træs på over hodet og ikke kan dras på nedenfra, det kommer helt an på hva slags kroppsfasong man har ...... så hvis kjolen ellers passer deg fint kan du ikke forvente å få reklamere (eller hva du nå tenker) fordi du må ta den på over hodet .... eller hva mente du .. ?

Skrevet

- i en brudesalong når du prøver kjoler vil de alltid (stort sett) dra den over hodet ditt, det er fordi du ikke skal tråkke i den og rive den opp.

Skrevet

Første gang eg var der ville ho som hjalp meg at eg sku trø inn i kjolen, og ikkje ta den over hovudet, så sa eg til ho at den ikkje gjekk over hoftene. I grunn burde ho funnet ein som var stor nok. Men det gjorde ho ikkje. Sist eg var der var det tydelig at ein måtte ta den på ved å trø inn i den. Den første kjolen satt ikkje perfekt, men ho sa at med rett undertøy og hold inn og slike ting ville den det. Eg rekna med at eg ikkje ville finne noko betre, og kjøpte den. Ho brukte og salgsteknikkar som å sei at det var den siste igjen og slike ting.

Eg meiner at eg ikkje burde ha kjøpt den kjolen i utgangspunktet. Og at ho som solgte den ikkje burde ha selt den til meg heller. Ho sa masse andre ting som også var feil. Ho jobber ikkje der lengre, og det trur eg at det er ein god grunn til.

Så eg klandrer ikkje brudesalongen, men eg syntes den personen som jobba der for lenge siden gjorde mange feil. Sist eg var der opplevde eg ypperlig service, og eg syntes alle var svært flinke.

Skrevet

Enten så passer kjolen eller så gjør den det ikke. Det bør ikke være avgjørende for om du kan trå ned i den eller ikke. Det kommer helt ann på fasongen, så ikke kjøp kjole etter det. Kjøp den etter hvordan den sitter på (etter å dratt den over hodet eller trådd ned i den).

• Liker 2
Skrevet

Enig med Ella her, jeg skjønner lissom ikke helt problemet .. ? Hvordan satt kjolen da du fikk den på deg da .. ? Noen av oss har oppned-trekantkropp, andre (flere) har cello/pærekropp - da sier det seg selv at klær må på fra oversiden og ikke fra nedsiden ......

Jeg vil ikke være vrang altså, jeg prøver bare å forstå hva som egentlig var galt med den første kjolen :)

Skrevet

Den satt ikke riktig på, krølla seg og bulket seg i sidene for eksempel. Eg fekk beskjed om at det ville ordne seg med rett undertøy. Nå når eg har fått den nye kjolen ser eg jo at den sitter perfekt, og at kva undertøy eg har er uvesentlig.

Det er uansett ikkje det som er poenget. Det blei gjordt ein feil når eg kjøpte den. Delvis av hun som solgte den og delvis av meg som kjøpte den.

Det eg lurer på i det scenario at eg blei solgt ein kjole som ikkje passa (noko eg meiner ikkje skal skje når ein har ein konsulent med seg som fant kjolen, gav råd, osv) er om dere er enige med meg at eg må betale fullt mellomlegg, eller syntes dere det samme som min familie, at eg burde få den nye kjolen til den samme nedsatte pris som den første kjolen.

Skrevet

Ah, da skjønner jeg .... men kom de ikke med noen tilpasningstilbud eller noe ? Så du ikke at kjolen satt litt ugreit .. ? fikk du ikke prøve med skikkelig undertøy .. ?

Jeg tenker som deg her, at selger har vært litt overivrig, og at du kanskje burde vært litt mer årvåken ... ? kjipt, men sånn er det .....

jeg tenker at det er bra du fikk byttet inn igjen kjolen som var kjøpt på salg jeg da, er ikke alle salonger som ville tilbudt det engang.

• Liker 1
Skrevet

Du har bytta den inn i samme kjole, bare en størrelse større?

Jeg ville håpet på å få den for det samme, men det er ikke sikkert man har noe rett på det.

Jeg er dårlig på å "kreve min rett", og tar gjerne det jeg blir fortalt som god fisk, men er du litt tøff så bør du kanskje høre med salongen om du kan få den til samme pris, og argumentere for at selgeren gjorde en feil. Hvis de sier nei, så har du i allefall prøvd.

Skrevet

jeg forstod det ikke sånn at det var samme kjole i en annen størrelse men hvis det er tilfellet ville jeg forventet å få den til samme pris ja.

Skrevet

Ah, da skjønner jeg .... men kom de ikke med noen tilpasningstilbud eller noe ? Så du ikke at kjolen satt litt ugreit .. ? fikk du ikke prøve med skikkelig undertøy .. ?

Jeg tenker som deg her, at selger har vært litt overivrig, og at du kanskje burde vært litt mer årvåken ... ? kjipt, men sånn er det .....

jeg tenker at det er bra du fikk byttet inn igjen kjolen som var kjøpt på salg jeg da, er ikke alle salonger som ville tilbudt det engang.

Dei hadde avtale med syersker, så den kunne nok blitt tilpasset litt. Men eg blei fortalt av selgeren at den satt som støpt. Selvfølgelig burde eg ikkje tatt det for god fisk, eg såg jo at den ikkje satt perfekt, men tenkte at det var min kropp som var problemet, og at det ville blitt løyst med rett undertøy. Det falt meg ikkje inn at det var kjolen som var feil til min kropp... Prøvde den ikkje med rett undertøy for det hadde eg ikkje kjøpt enda. (Fortsatt ikkje kjøpt det, noe eg er veldig glad for, siden eg ikkje trenger hold inn til den nye kjolen) Eg er veldig glad for at eg fekk bytte den inn og at ting har ordnet seg. Me hadde ein skriftlig avtale på at om den ikkje passa kunne eg få bytte den, men eg er likevel takknemlig for at det blei gjordt så fort og med ein så positiv mine:)

Du har bytta den inn i samme kjole, bare en størrelse større?

Jeg ville håpet på å få den for det samme, men det er ikke sikkert man har noe rett på det.

Jeg er dårlig på å "kreve min rett", og tar gjerne det jeg blir fortalt som god fisk, men er du litt tøff så bør du kanskje høre med salongen om du kan få den til samme pris, og argumentere for at selgeren gjorde en feil. Hvis de sier nei, så har du i allefall prøvd.

Det er ikkje den samme kjolen i ein annen størrelse. Ein heilt annen kjole, litt annen fasong, annen stil. Andre blonder...

Kles shopping har aldri vert mi sterkaste side, var livredd for å ikkje finne en kjole, det var derfor eg begynte så tidlig...

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Du byttet kjolen i en dyrere variant, altså må du betale mellomlegget. At den på salg ikke passet er jo til dels butikken sin feil, men om du ikke hadde valgt den i første omgang hadde du jo sikkert valgt en som ikke var på salg da. Jeg synes du har rett, man må betale om man skal ha noe dyrere.

• Liker 2
Gjest Kiara!
Skrevet

Jeg har fått beskjed om å trå inn i min hvertfall. Det er noe med luften som skal inn i skjørtene. Den skal liksom blåses opp litt. :)

Hadde latt mellomlegget bare være jeg å heller vært fornøyd med at kjolen passer og at bryllupet går på skinner. Jeg vet selv hvordan mas fra de nærmeste om kjolen kan gjøre mer skade enn nytte, det blir rett og slett veldig slitsomt. Så la ting være som det er. :)

Herlig at du har funnet deg noe du liker forresten!

AnonymBruker
Skrevet

Den satt ikke riktig på, krølla seg og bulket seg i sidene for eksempel. Eg fekk beskjed om at det ville ordne seg med rett undertøy. Nå når eg har fått den nye kjolen ser eg jo at den sitter perfekt, og at kva undertøy eg har er uvesentlig.

Det er uansett ikkje det som er poenget. Det blei gjordt ein feil når eg kjøpte den. Delvis av hun som solgte den og delvis av meg som kjøpte den.

Det eg lurer på i det scenario at eg blei solgt ein kjole som ikkje passa (noko eg meiner ikkje skal skje når ein har ein konsulent med seg som fant kjolen, gav råd, osv) er om dere er enige med meg at eg må betale fullt mellomlegg, eller syntes dere det samme som min familie, at eg burde få den nye kjolen til den samme nedsatte pris som den første kjolen.

Synes du har en merkelig innstilling her, du såg da selv at kjolen ikke passa, selv om ekspeditøren sa det ville ordne seg med rett undertøy, så er det du som kjenner hvordan kjolen sitter. Forstår det sånn at du ikke vil betale mellomlegget, men jeg kan aldri tenke meg du får medhold der

Anonym poster: 57a7ddc144ff77de41f833e9ae0eabbd

Skrevet

... derfor man alltid har med seg en god og ærlig venninne når man skal kjøpe kjole ... ?

Slik jeg leser deg nå er saken løst, du har en kjole som passer som du er fornøyd med .... :)

Skrevet

Synes du har en merkelig innstilling her, du såg da selv at kjolen ikke passa, selv om ekspeditøren sa det ville ordne seg med rett undertøy, så er det du som kjenner hvordan kjolen sitter. Forstår det sånn at du ikke vil betale mellomlegget, men jeg kan aldri tenke meg du får medhold der

Anonym poster: 57a7ddc144ff77de41f833e9ae0eabbd

Da har du misforstått. Hun mener selv at det er riktig å betale mellomlegget, det er andre rundt henne som mener at hun burde fått den nye kjolen til nedsatt pris fordi den første var på salg.

Og jeg er enig med deg, TS. Hadde du funnet den nye kjolen første gang, ville du jo vært nødt til å betale full pris for den.

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Du bør betale mellomlegget ja, salongen har strengt tatt ikke gjort noe direkte feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...