Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått meg jobb på hotell og siden jeg foretar et bransjebytte så er jeg usikker på hvilken fagforening som passer best ?

Stillingen innebærer ikke lederansvar. Jeg er per i dag tilknyttet LO og vil om mulig fortsette med dette.

Anonym poster: 42e68709b4128add6b8f3dff623b0c42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

www.Fellesforbundet.no - og tariffavtalen heter "Riksavtalen".

Er hovedtillitsvalgt på hotellet jeg jobber, og styremedlem i Fellesforbundets lokalavdeling. Basert på egenerfaring, samtaler med andre tillitsvalgte på andre hotell og saker som har kommet inn - lær deg hvilke rettigheter du har etter tariffavtalen, og krev dem. Ikke forvent at din nærmeste leder har oversikt og kontroll på regelverket.

Eller for å si det på en annen måte; Mange ansatte og ledere kan ikke regelverket, er villig til å lære, og er heller ikke så nøye på å følge det.

Selv i større kjedehotell kan det være forskjell fra sted til sted og avdeling til avdeling.

Problemer/saker som ofte går igjen er Arbeidstid, ufullstendige vaktlister/turnusplan og overtidsbetaling selv om man har jobbet overtid. Siste punktet - krev før du jobber vakten/timene.

Vær forsiktig med "avspasering" eller "gå tidlig i dag, jobb mer imorgen" holdninger. Fleksibilitet skal være et tilbud, ikke et krav fra ledelsen.

Hvis hotellet du skal begynne på IKKE har tariffavtale ville jeg vært svært betenkt på å begynne, men det er meg. Desverre...

Har hotellet tariffavtale - er det en (eller flere) tillitsvalgte? Hvor mange er organisert?. Hvordan er holdningen til fagforeninger blant ansatte (inkl avdelingsledere).

Ikke meningen å svartmale - det er en kjekk bransje, fantastiske folk - og har vært i bransjen i snart 15 år, men vær forberedt på at det er lav organisasjonsgrad innen hotell og restaurant og de konsekvensene det kan ha.

AnonymBruker
Skrevet

Da ser det ut til å bli fellesforbundet for meg, kjenner ikke til organisasjonsmiljøet enda men regner med jeg tar innmeldingen via mitt forrige forbund som en overføring.

Takk for tips og innspill :)

Anonym poster: 42e68709b4128add6b8f3dff623b0c42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...