LMJ Skrevet 29. mai 2013 #1 Skrevet 29. mai 2013 jeg er diabetiker og vil bli gravid. Har litt uregulert blodsukker. Da er det fare for å få et sykt barn. Noen som har et bra tips? utenom å få blodsukkeret 100% under kontroll, for det er umulig. På forhånd takk
Gjest vilma2000 Skrevet 29. mai 2013 #3 Skrevet 29. mai 2013 Jeg har alle bøkene til Hexeberg og har derfor lest mange historier om diabetikere som så og si har blitt friske av lavkarbokosthold. Er jo verdt å teste ut:)
LMJ Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #4 Skrevet 29. mai 2013 jeg har hatt så sinnsykt uregulert blodsukker før. i mange år.Er så redd for at jeg har ødelagt alt. tenk om jeg aldri kan få barn!
CalidumCor Skrevet 29. mai 2013 #5 Skrevet 29. mai 2013 Jeg har alle bøkene til Hexeberg og har derfor lest mange historier om diabetikere som så og si har blitt friske av lavkarbokosthold. Er jo verdt å teste ut:) Man kan ikke bli frisk av type1 diabetes, samme hvor mye lavkarbo man spiser.... Type 2 kan nok ha nytte av det, men oppfatter TS som en type1
LMJ Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #6 Skrevet 29. mai 2013 ja er stor forskjell på type 1 og 2. har type 1.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #7 Skrevet 29. mai 2013 Man kan ikke bli frisk av type1 diabetes, samme hvor mye lavkarbo man spiser.... Type 2 kan nok ha nytte av det, men oppfatter TS som en type1 Nei, så klart blir man ikke frisk slik. Men mye av lavkarbo-"filosofien" (all den tid det ikke finnes én, men mange) går ut på nettopp det å regulere blodsukkeret. Selv om det er noe helt annet med type 1 enn 2, så er det klart at et bedre regulert blodsukker fra kosthold også vil hjelpe en med type 1 diabetes. (Lavkarbo var foretrukket behandling for diabetes før "fettskrekken" kom, og det er en grunn til at man kalte det sukkersyke.) Men såklart ikke noen ekstrem diett, og absolutt ikke uten å få hjelp fra lege. Anonym poster: 2392cdd3d3c4e559055e57c111870f97 1
Favole Skrevet 29. mai 2013 #8 Skrevet 29. mai 2013 Dette er jo noe du virkelig bør snakke med legen din om, spesielt om du mener blodsukkeret ditt er så uregulert at det er umulig å få det under kontroll. Noen svingninger må man nok kanskje regne med, men med riktig kosthold og velregulerte medikamentdoseringer, bør det være mulig å optimalisere det hvis du er under god oppfølging av lege. Et karbohydratredusert kosthold kan nok absolutt være verdt å teste ut i samråd med lege som har peiling, spesielt om du har en insulinkrevende diabetes, som type 1 som regel er. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #9 Skrevet 30. mai 2013 Har selv diabetes type 1 og er mamma til en 6 måneder gammel baby. Sleit også mye med ustabilt blodsukker før svangerskapet. Ble gravid og startet på lavkarbo. Var ikke "fanatisk", men det gjorde underverker! Jeg hadde dermed et nesten perfekt svangerskap, og fikk en frisk og velskapt baby. Fikk god oppfølging på mitt lokale sykehus. Fastlegen min var det ikke mye hjelp i. Lavkarbomat gir et mer stabilt blodsukker, og kan også redusere insulinbehovet. Jeg kjører ikke "hardcore", men har kuttet ut de matvarene med mest karbohydrater (mel, poteter, ris osv.) Jeg fortsatte etter fødselen fordi det skjer mye hormonelt i kroppen under og etter svangerskapet som påvirker blodsukkeret. Mitt råd til deg er å be sykehuset om hjelp til å finne en bedre måte å regulere blodsukkeret på. Kanskje vurdere ny type insulin? Anonym poster: a2597bc152bc1639a2a9b4c42cb0684c
LMJ Skrevet 30. mai 2013 Forfatter #10 Skrevet 30. mai 2013 Har selv diabetes type 1 og er mamma til en 6 måneder gammel baby. Sleit også mye med ustabilt blodsukker før svangerskapet. Ble gravid og startet på lavkarbo. Var ikke "fanatisk", men det gjorde underverker! Jeg hadde dermed et nesten perfekt svangerskap, og fikk en frisk og velskapt baby. Fikk god oppfølging på mitt lokale sykehus. Fastlegen min var det ikke mye hjelp i. Lavkarbomat gir et mer stabilt blodsukker, og kan også redusere insulinbehovet. Jeg kjører ikke "hardcore", men har kuttet ut de matvarene med mest karbohydrater (mel, poteter, ris osv.) Jeg fortsatte etter fødselen fordi det skjer mye hormonelt i kroppen under og etter svangerskapet som påvirker blodsukkeret. Mitt råd til deg er å be sykehuset om hjelp til å finne en bedre måte å regulere blodsukkeret på. Kanskje vurdere ny type insulin? Anonym poster: a2597bc152bc1639a2a9b4c42cb0684c Hva lå du på i hba1c?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #11 Skrevet 30. mai 2013 Hva slags insulin bruker du? Jeg har meget god erfaring med Lantus. Anonym poster: e7adc99df5ce93846a3670ef25681dc8
LMJ Skrevet 30. mai 2013 Forfatter #12 Skrevet 30. mai 2013 Hva slags insulin bruker du? Jeg har meget god erfaring med Lantus. Anonym poster: e7adc99df5ce93846a3670ef25681dc8 levemir og novorapid!
Arkana Skrevet 30. mai 2013 #13 Skrevet 30. mai 2013 Jeg har type 1 diabetes og har fått tre barn. Jeg hadde tett oppfølging (annenhver uke fram til uke 30, deretter hver uke) på sykehuset under svangerskapene og hadde velregulert blodsukker alle tre svangerskap. Jeg har aldri fulgt, og kommer aldri til å følge, et lavkarbokosthold. Jeg har hatt tre greie og ukompliserte svangerskap og har fått tre friske barn. Du bør snakke med endokrinologen din hvis du planlegger å bli gravid. Bare spør hvis det er noe du lurer på.
LMJ Skrevet 30. mai 2013 Forfatter #14 Skrevet 30. mai 2013 Jeg har type 1 diabetes og har fått tre barn. Jeg hadde tett oppfølging (annenhver uke fram til uke 30, deretter hver uke) på sykehuset under svangerskapene og hadde velregulert blodsukker alle tre svangerskap. Jeg har aldri fulgt, og kommer aldri til å følge, et lavkarbokosthold. Jeg har hatt tre greie og ukompliserte svangerskap og har fått tre friske barn. Du bør snakke med endokrinologen din hvis du planlegger å bli gravid. Bare spør hvis det er noe du lurer på. Hva lå du på i blodsukker under svangerskapet da?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #15 Skrevet 30. mai 2013 Jeg har type 1 diabetes og har en sønn på snart ett år. Jeg hadde hba1c på ca 7.5 da jeg begynte å lufte tanken om barn, for legen min. Det jeg fikk beskjed om var at den burde være mellom 6.5 og 7 noen mnd før graviditet. Jeg la opp et strikt regime med mat, måling og insulin etter klokka. I tillegg søkte legen om en kontinuerlig blodsukkermåler for meg. (Jeg har en uforutsigbar og lite rutinepreget arbeidsdag) Fikk denne innvilget etter en stund, og den hjalp meg gjennom hverdagen Fikk blodsukker ned til 6.8-7 etter ca 5 mnd, og fikk klarsignal til å starte prøving. Fikk klaff etter 5 mnd og ble relativt raskt sykmeldt pga vanskelig blodsukkerregulering. Hadde hba1c på mellom 5.3 og 6.3. Det er jo noen naturlige svingninger, som vi som diabetikere også opplever. Jeg var nok i overkant engstelig, og valgte å leve regelmessig mtp mat, trening, insulin og måling. måling minimun hver annen time om dagen, 2-3 målinger hver natt. Skal sies at jeg var svært plaget av følinger om natten som verken jeg eller mannen våknet av. Så målte heller enn å risikere å våkne med høyt blodsukker. Ble tidlig sykmeldt, og kom ikke tilbake i jobb i sv.skapet. Ble, som noen over nevnte, godt fulgt opp med hyppige kontroller. Synes det var slitsomt, men det er en liten pris å betale mtp resultatet Anonym poster: 1324467bb6bfe018ecd3dc926177d149
Arkana Skrevet 30. mai 2013 #16 Skrevet 30. mai 2013 Hva lå du på i blodsukker under svangerskapet da? Rundt 6,5.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå