Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig ivrig med å bruke folat de første månedene, men etter måneder på måneder med prøving og to beskjeder om at mannen har dårlig sædkvalitet, lurer jeg på om det er noe poeng? Vi har fått beskjed om at mannen har en sjanse til å befrukte meg naturlig, men at den er liten. Vi venter på prøverørsforsøk til høsten. Er det noe vits i å fortsette å ta folat framover? Hva gjør dere som har prøvd lenge?

Er jo redd for å blåse i det, så bli gravid og få barn med ryggmargsbrokk... Samtidig føder jo tusenvis av kvinner friske barn uten å ha tatt folat på forhånd?

Anonym poster: 2bd9bc87c49c2807f13ea3e1e58efa21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folat er jo ikke akkurat skadelig for deg, så du må gjerne fortsette å ta det :) Plutselig sitter spira! :)

AnonymBruker
Skrevet

For mye folat kan være skadelig jo, nyere forskning viser at det lan være kreftfremkallende: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/folat-kan-oeke-kreftfaren-3015220.html

Vi var prøvere i over to år før vi fikk klaff. De første månedene tok jeg folat jevnt og trutt, men da graviditeten uteble, sluttet jeg å ta det, og begynte isteden så fort jeg fikk positiv test. Men nå har jeg uansett et veldig sunt kosthold og spiser mye av både brokkoli, spinat og grove kornprodukter, ting som alle inneholder mye folat i utgangspunktet.

Anonym poster: 82ed41cc4a4c7fd2a5fdcc6ce80f97a8

Skrevet

For mye folat kan være skadelig jo, nyere forskning viser at det lan være kreftfremkallende: http://www.tv2.no/ny...en-3015220.html

Anonym poster: 82ed41cc4a4c7fd2a5fdcc6ce80f97a8

Det blir feil å vise til undersøkelser du ikke har lest.

Det er snakk om store doser. Mange ganger det en prøver tar. Jeg har sett denne og lignende undersøkelser før, og det er tullete å komme med den typen skremselspropeganda til folk som bør ta folat.

Fortsett å ta folat, TS. Overskuddet skilles ut i urinen da B vit er vannløselig, og det er ingen bivirkninger eller langtidseffekter av folat. Utover at du legger best mulig til rettet for det barnet du etterhvert vil få.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ganske nylig opplevd å måtte avbryte svangerskapet på grunn av alvorlig ryggmargsbrokk som var uforenelig med liv. I mitt tilfelle har det antagelig skjedd en feil i en av de første celledelingene (altså før jeg visste at jeg var gravid).

Ta 400 mcg folat når du prøver å bli gravid, og de tre første månedene av graviditeten, så har du gjort det du kan.

Skrevet

Det blir feil å vise til undersøkelser du ikke har lest.

Det er snakk om store doser. Mange ganger det en prøver tar. Jeg har sett denne og lignende undersøkelser før, og det er tullete å komme med den typen skremselspropeganda til folk som bør ta folat.

Fortsett å ta folat, TS. Overskuddet skilles ut i urinen da B vit er vannløselig, og det er ingen bivirkninger eller langtidseffekter av folat. Utover at du legger best mulig til rettet for det barnet du etterhvert vil få.

Akkurat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...