AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #1 Skrevet 29. mai 2013 Trenger sårt litt hjelp for hvordan vi kan løse dette så begge parter blir fornøyde. Tingen er at samboeren min kommer fra ett hjem med ei mor som har ryddet rundt han i alle år, mens jeg kommer fra ei mor som gikk etter meg med hvite hansker for å se etter at støvtørkingen ble bra nok. I vårt forhold er det jeg som betaler alle regninger, sørger for alle matinnkjøp og passer på dersom det nærmer seg slutten på tannkremen, såpa, dorullen o.l. at det blir kjøpt inn på nytt. Jeg smårydder gjennom hele uka for å holde det mest mulig ryddig gjevnt over. Enten lager jeg middag, eller så er han delaktig. Han tar aldri initativet til å lage noe selv. Etter middagen vil han helt la det stå igjen til neste gang vi skal spise. Han gjør bare de tingene jeg foreslår at vi gjør sammen. Han snubler gjerne over søpleposen foran døra, isteden for å bære den ut. Problemet er at han ikke ser hva jeg gjør, og han mener vi gjør like mye. Jeg har prøvd å gi faen og la alt flyte over, men det skjer ingenting, og tilslutt tar jeg det selv fordi jeg blir helt sprø av å ha det så rotete rundt meg. Jeg har prøvd å la vær å vaske hans tøy slik at han går tom. Da setter han tilslutt på en vask med sokker, truser, bukser osv i en og samme vask. Den kan også gjerne ligge i maskinen ett døgn før kommer på snora. Og blir gjerne hengende der, mens han forsyner seg fortløpende. Jeg sier at jeg skulle ønske han kunne ta mer ansvar og se rotet før jeg må si at nå må vi rydde/vaske/støvsuge. Anonym poster: b74170120d0161896fe94ef530df6680
Gjest Svampebob1 Skrevet 29. mai 2013 #2 Skrevet 29. mai 2013 Jeg har prøvd å gi faen og la alt flyte over, men det skjer ingenting, og tilslutt tar jeg det selv fordi jeg blir helt sprø av å ha det så rotete rundt meg. Jeg har prøvd å la vær å vaske hans tøy slik at han går tom. Da setter han tilslutt på en vask med sokker, truser, bukser osv i en og samme vask. Den kan også gjerne ligge i maskinen ett døgn før kommer på snora. Og blir gjerne hengende der, mens han forsyner seg fortløpende. Jeg sier at jeg skulle ønske han kunne ta mer ansvar og se rotet før jeg må si at nå må vi rydde/vaske/støvsuge. Anonym poster: b74170120d0161896fe94ef530df6680 Hahaha! :-D Hvordan tror du dette ville ha blitt hvis han bodde for seg selv og ikke hadde noen som kunne hjelpe han med dette? Tror du han ville ha brydd seg veldig? Mange av oss menn vokser av oss dette.. Jeg gjorde ihvertfall det, men jeg var nok temmelig håpløs på det da jeg var litt yngre. Det beste du kan gjøre slik jeg ser det, er å få snakket litt fornuft og få til et samarbeid. Bare husk at menn og kvinner ikke er like på dette punktet. Vi modnes senere og vi tenker mer praktisk og ser ikke detaljene slik dere gjør det. Om dere begge kan inngå et kompromiss med dere selv og hverandre og møte hverandre litt på veien, så tror jeg mye er gjort. Prat fornuft med han :-).
Gjest Mann Skrevet 29. mai 2013 #3 Skrevet 29. mai 2013 Jeg ser at mange kvinner her sliter med slappe menn. Jeg synes det er ganske utrolig at voksne mannfolk ikke klarer relativt simple ting...Hvorfor gidder dere å bo sammen med slike, og bygge opp masse irritasjon? Jeg hadde ikke klart å være en dott i et forhold som ikke har evner til å vaske, handle, kaste søpla og betale regninger. Gi klar beskjed om at karen må oppføre seg som en MANN og ta ansvar. Blir helt oppgitt av å lese her. Er selv langtidssingel. Kanskje like greit.
Pawn Hearts Skrevet 29. mai 2013 #4 Skrevet 29. mai 2013 Kanskje dere kunne avtale hvem som gjorde hva? Gutter/menn er ofte usikre og trenger regler for hva som skal gjøres. Her i huset har vi en rekke uskrevne regler vi har diskutert oss fram til, og det funker helt utmerket (særlig når jeg gjør litt mer enn forventet ). Den greia med å ta tøyet ned fra snora når man trenger det, er forresten fullstendig latterlig. Det tyder på at typen ikke er helt moden ennå. Og å snuble over søppelposen uten å ta den med seg? Det er min oppgave å gå ut med søpla, så det ville aldri ramlet meg inn. Men ta en prat og se om det ikke er mulig å fordele oppgavene på en måte dere begge trives med. Og husk at alle små skritt i riktig retning er positive; man trenger ikke å få til alt med en gang. 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #5 Skrevet 29. mai 2013 Jeg prøver meg på et konstruktivt råd. Bli enige om visse ansvarsområder som er hans og gjør tingene visuelle. Gå sammen om å lage et påminnelsesoppslag. F.eks. om han skal ha som fast ansvar å holde sofabordet ryddig så ta et bilde av bordet når det er ryddig og pent og bruk dette bildet som illustrasjon på lista over ting han skal gjøre. Ta bilde av søppeldunken hvis han skal ha ansvar for søpla og ta bilde av oppvaskmaskinen om han skal ha ansvar for den. Mange menn - særlig de litt sløve unnasluntrerne - er ofte visuelle og kommer lettere på ting om de har noe konkret å forholde seg til i stedet for litt mer vage "gjøre nødvendige ting i huset". Dette påminnelsesoppslaget/lista kan henge på kjøleskapdøra eller et annet sted han vil se det i løpet av dagen. Eventuelt kan dere ha en generell liste over ting som må gjøres i huset jevnlig, lag en liste med tabell og for hver gang en av dere har utført en slik ting så signerer dere og skriver dato. På den måten blir det synlig hvem som gjør hva, og kanskje våkner konkurranseinstinktet i ham. Synd at man må gå til slike skritt, men bedre det enn å ha masse frustrasjoner i hverdagen. Anonym poster: 1fe9095add45a10294f6be5ec36bd688 5
Gud Skrevet 29. mai 2013 #6 Skrevet 29. mai 2013 Utgangspunktet for spørsmålet er at det er din standard som er den "riktige". Kanskje mannen din heller ville stilt spørsmålet "Hvordan få kona til å slappe litt mer av med tanke på rot og skitt?". Hvis det er du som vil ha det ryddig, kan du ikke kreve av ham at han skal rydde. 12
Gjest Mann Skrevet 29. mai 2013 #7 Skrevet 29. mai 2013 Nå får du rulle inn. Hvis man lar klærne ligge i vaskemaskinen et døgn, ikke hiver søpla og ikke kjøper dasspapir hvis det er tomt - da er man bra evneveik. Det er ikke dama som er masete og hysterisk - et minimum av samarbeid må man kunne forvente.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #8 Skrevet 29. mai 2013 Når det er så ille som trådstarter beskriver føler en jo at den andre ikke er oppmerksom i det hverdagslige i det hele tatt... betaler han penger månedlig til deg, så det ikke er du som står for alt..? Ellers tror jeg det kan være en løsning å ha faste oppgaver og gjerne faste dager man gjør de ulike tingene som trengs. Selv to relativt like personer vil kanskje ha litt forskjellig terskel når det gjelder rot, støv osv, og det er bedre å fordele oppgavene enn å vente til den tregeste (i beste fall) oppdager at noe har grodd ned... Men det forutsetter jo at vedkommende er innstilt på å følge en liste. Anonym poster: a991b6c6237a5bf824a5b8bb4eee8e14
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #9 Skrevet 30. mai 2013 Jeg ser at mange kvinner her sliter med slappe menn. Jeg synes det er ganske utrolig at voksne mannfolk ikke klarer relativt simple ting...Hvorfor gidder dere å bo sammen med slike, og bygge opp masse irritasjon? Jeg hadde ikke klart å være en dott i et forhold som ikke har evner til å vaske, handle, kaste søpla og betale regninger. Gi klar beskjed om at karen må oppføre seg som en MANN og ta ansvar. Blir helt oppgitt av å lese her. Er selv langtidssingel. Kanskje like greit. De klarer det. De bare har et mer avslappet forhold til det og anser ikke litt støv og rot som uviktig. Anonym poster: b3bec5041c6ac988cd2955af01a1a23e 2
ViljaH Skrevet 30. mai 2013 #10 Skrevet 30. mai 2013 Kan dere ikke sette dere sammen, bli enige om en standard dere begge kan leve med, så fordele områder man har ansvar for. Da må han gjøre arbeidet som kreves for å holde sine områder på stell. Du blir nok nødt til å forklare arbeidet du vanligvis utfører for å holde det bra. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #11 Skrevet 30. mai 2013 I vårt forhold er det omvendt, det er mannen min som hele tiden rydder og vasker mens jeg har ærlig talt andre ting å bruke hverdagen på. Jeg ser støv og rot og skitt når jeg vil, og da ser jeg til gjengjeld mye mer enn mannen min. Det vitner ikke akkurat om respekt å kalle mannen for umoden, slapp osv. Kan dere ikke heller bli enige om en oppgavefordeling som fungerer? Du må la han få ansvar for ting, ikke forvente at han skal gjøre noe for så å klage etterpå. På hvilken måte plager det deg at tøyet hans ligger i maskinen i ett døgn og henger på snora i en uke? Det er ikke rettferdig å forlange at han skal følge din standard i ett og alt. Hos oss har det blitt mannens jobb å holde orden på hus og klær, mens jeg tar meg av innkjøpene og matlagingen. Anonym poster: 3a584e082c6969363620c55f5c360d67 1
Gjest *MaggieQ* Skrevet 30. mai 2013 #12 Skrevet 30. mai 2013 Menn ser ikke rot på samme måte som kvinner. Visste du at i de fleste tilfeller der menn er ekstremt ryddige og opptatt av støv så har de farlige tendenser til å være psykopater? Så sånn sett er det et godt tegn med en mann som er litt rotete Når det er sagt, uten at det skal tas for seriøst, så trenger menn husregler og faste rammer. Så i stedenfor å mase hull i hodet på han og irritere deg selv grenseløst så lage en liste over plikter. Det er lettere for dem med en liste enn at du sier masse greier de nå gjøre, da husker de kanskje en av tingene du sa. Liste har funket for meg iallefall og han synes det var mye greiere når han kunne lese hva han skulle ta tak i. * ta oppvaksen * vask tøy og heng opp * handle Ikke ha for mye på listen, men gi han noen oppgaver når det trengs. Gi også skryt! Viktig! Om du gir han positiv tilbakemelding når han er flink så trigger det noe i han som gjør at han faktisk noen ganger gjør det helt av seg selv noen ganger Haha! Høres ut som en klikketrening med hund, men poenget er at det faktisk funker. Når det blir mindre mas og stress og mer positiv stemning rundt husarbeid så vil han forbinde det med noe bra å rydde. Og selv om det virker unødvendig å skryte over at han tar oppvasken( mens jeg på samme tid vasker ned hele kåken) så må en bare innse at menn har andre prioriteringer enn kvinner når det komme til ryddighet. Men gjør du det til noe positivt så vil det faktisk skje endringer over tid som han selv faktisk ikke er klar over. Choose your battles! 3
Gjest Svampebob1 Skrevet 30. mai 2013 #13 Skrevet 30. mai 2013 Det nytter ikke å prøve og oppdra voksne menn. Det fører som regel bare til bråk og problemer... Og en enda mer slapp mann. En blir etterhvert veldig lei av mas og kjeft for ting man ikke ser på samme måte. Jeg tenker det første steget i rett retning er å legge fra seg mamma-rollen og innse at man er forskjellige. Ut i fra det kan dere få til et samarbeid. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #14 Skrevet 30. mai 2013 TS her, Takk for alle svar så langt, godt å ikke få slengt "dump ham" eller "du er for kravstor kjærring". Skal prøve de rådene jeg har fått, hvis det fungerer får dere tilbakemelding Og til den som lurte på om jeg betalte regninger fra egen lomme, så har vi felles nettbank med felles økonomi, så han betaler like mye, eller mer enn meg. Anonym poster: 9293436af8f167678a0d68cb20488a1e
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #15 Skrevet 30. mai 2013 Mannen min prøver å få meg til å se mer rot og skitt og, men han har et helt annet nivå enn meg, selv om jeg ikke er møkkete. Jeg kan ha 2 glass på bordet uten at det er rot. Anonym poster: e90de6f0ea63a9a9fb62dd23af9813ef
Gjest abcdefgh Skrevet 30. mai 2013 #16 Skrevet 30. mai 2013 Det er lettere for deg å endre deg selv til å se mindre rot og skitt, enn det er å forandre andre til å se mer rot og skitt. Lykke til med prosessen!
Meridian Skrevet 30. mai 2013 #17 Skrevet 30. mai 2013 Ta en rød sparyboks og spay der det er møkk og rot, så skal du se at han gjør noe med det
MLy92 Skrevet 30. mai 2013 #18 Skrevet 30. mai 2013 Menn ser ikke rot på samme måte som kvinner. Visste du at i de fleste tilfeller der menn er ekstremt ryddige og opptatt av støv så har de farlige tendenser til å være psykopater? Så sånn sett er det et godt tegn med en mann som er litt rotete Når det er sagt, uten at det skal tas for seriøst, så trenger menn husregler og faste rammer. Så i stedenfor å mase hull i hodet på han og irritere deg selv grenseløst så lage en liste over plikter. Det er lettere for dem med en liste enn at du sier masse greier de nå gjøre, da husker de kanskje en av tingene du sa. Liste har funket for meg iallefall og han synes det var mye greiere når han kunne lese hva han skulle ta tak i. * ta oppvaksen * vask tøy og heng opp * handle Ikke ha for mye på listen, men gi han noen oppgaver når det trengs. Gi også skryt! Viktig! Om du gir han positiv tilbakemelding når han er flink så trigger det noe i han som gjør at han faktisk noen ganger gjør det helt av seg selv noen ganger Haha! Høres ut som en klikketrening med hund, men poenget er at det faktisk funker. Når det blir mindre mas og stress og mer positiv stemning rundt husarbeid så vil han forbinde det med noe bra å rydde. Og selv om det virker unødvendig å skryte over at han tar oppvasken( mens jeg på samme tid vasker ned hele kåken) så må en bare innse at menn har andre prioriteringer enn kvinner når det komme til ryddighet. Men gjør du det til noe positivt så vil det faktisk skje endringer over tid som han selv faktisk ikke er klar over. Choose your battles! Hjelp, er samboeren min psykopat??? :O
Sweet77 Skrevet 30. mai 2013 #19 Skrevet 30. mai 2013 (endret) Det beste du kan gjøre slik jeg ser det, er å få snakket litt fornuft og få til et samarbeid. Bare husk at menn og kvinner ikke er like på dette punktet. Vi modnes senere og vi tenker mer praktisk og ser ikke detaljene slik dere gjør det. Om dere begge kan inngå et kompromiss med dere selv og hverandre og møte hverandre litt på veien, så tror jeg mye er gjort. Prat fornuft med han :-). Hahaha Her er dine - "detaljer": - Fulle, stinkende søppelposer i gangen - Stinkende og ødelagte klær etter døgn i vaskemaskinen - Å gå tom for klær - Å la middag og oppvask stå og størkne og stinke - Å la det gå tomt for elementære husartikler som såpe, dopapir og tannkrem ...og her er dine "praktiske" løsninger:Å snuble over stinkende søppelposer dag etter dag heller enn å fjerne demÅ la klærne råtne i stykker i maskinen så man må bruke timevis på å skaffe nye istedenfor å gjøre den mye mer tidsbesparende prosessen "å henge opp"Å måtte utsette alt du hadde planlagt i flere timer fordi du må vaske kær, heller enn å ha dem klare når du trenger demÅ måtte bruke masse ekstra tid på å skrape bort gammel størknet mat istedenfor å ta det mens det er ferskt og går rasktÅ måtte rydde seg vei for å få laget neste måltid, heller enn å ha det klart og kunne gå i gang med en gangÅ måtte ut en ekstra tur for å kjøpe såpe og tannkrem før du kan ta dusjen og pusse tenna, heller enn å gjøre innkjøpet mens du likevel er uteOg sist, men ikke minst: Mer praktisk å måtte reise seg med møkk i ræva, ELLER holde igjen driten mens du tar den forbanna turen på butikken for å kunne komme deg på do, enn å sørge for å ha dasspapiret der når du trenger det Joda, KJEMPEpraktiske dere! Endret 30. mai 2013 av Flair 3
Gjest Ta bort sæpla Skrevet 30. mai 2013 #20 Skrevet 30. mai 2013 Trenger sårt litt hjelp for hvordan vi kan løse dette så begge parter blir fornøyde. Tingen er at samboeren min kommer fra ett hjem med ei mor som har ryddet rundt han i alle år, mens jeg kommer fra ei mor som gikk etter meg med hvite hansker for å se etter at støvtørkingen ble bra nok. I vårt forhold er det jeg som betaler alle regninger, sørger for alle matinnkjøp og passer på dersom det nærmer seg slutten på tannkremen, såpa, dorullen o.l. at det blir kjøpt inn på nytt. Jeg smårydder gjennom hele uka for å holde det mest mulig ryddig gjevnt over. Enten lager jeg middag, eller så er han delaktig. Han tar aldri initativet til å lage noe selv. Etter middagen vil han helt la det stå igjen til neste gang vi skal spise. Han gjør bare de tingene jeg foreslår at vi gjør sammen. Han snubler gjerne over søpleposen foran døra, isteden for å bære den ut. Problemet er at han ikke ser hva jeg gjør, og han mener vi gjør like mye. Jeg har prøvd å gi faen og la alt flyte over, men det skjer ingenting, og tilslutt tar jeg det selv fordi jeg blir helt sprø av å ha det så rotete rundt meg. Jeg har prøvd å la vær å vaske hans tøy slik at han går tom. Da setter han tilslutt på en vask med sokker, truser, bukser osv i en og samme vask. Den kan også gjerne ligge i maskinen ett døgn før kommer på snora. Og blir gjerne hengende der, mens han forsyner seg fortløpende. Jeg sier at jeg skulle ønske han kunne ta mer ansvar og se rotet før jeg må si at nå må vi rydde/vaske/støvsuge. Anonym poster: b74170120d0161896fe94ef530df6680 Det er slik vi menn er og dere kvinner er dyddige, så det passer utmerket, som hånd i handske. Dere rydder, vi skrur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå