Gå til innhold

Hvordan skaffe barnevakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en totalt utslitt småbarnsmor, med en 3 åring og en baby på 8 mnd. Jeg er syk og driver utredning nå.

Mannen jobber mye kvelder og helger, og det aller meste havner på meg.

Både legen min og psykologen sier jeg er nær ved å møte veggen, og at jeg trenger litt avlastning av og til.

Jeg trenger virkelig å gjøre noe hyggelig uten barna en skjelden gang. Er nesten 1 år siden sist vi hadde barnevakt mer enn 2 timer.

Problemet er at jeg har ingen som kan stille opp... Dvs mine foreldre stiller opp hvis det er krise (jeg skal til legen e.l) men ellers er de lite villige etter vi fikk nr 2.

Det var aldri noen problem for dem å sitte barnevakt for eldste, men nå vil de kunn ha henne, hvis de skal stille opp, og da er det jo ikke noe vits, for da må jeg jo uansett være hjemme med minsten...

Har nå fått en invitasjon til ett 30 års lag, som jeg har utrolig lyst til å gå i!

Nevnte det så vidt for mamma, og hun ble sur og lurte på om jeg skulle ødelegge ferien hennes??? (ante ikke at hun hadde ferie da en gang, men uansett skal hun bare være hjemme...)

Så jeg skønner at jeg står helt alene, men bør finne på ett eller annet, for jeg kan jo få en invitasjon til noe senere også.... Hvordan kan man gå frem for å finne barnevakter???

Og er det normalt at besteforeldre ikke ønsker å sitte barnevakt av og til, når de til vanlig forguder ungene, gir dem masse gaver og oppmerksomhet, kommer offte på besøk osv. De kan liksom ikke få nok av dem, så lenge vi er tilstede....

Anonym poster: 7f8d9fa27380836d91c316400b2dd94c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk om området der du bor har en Facebookgruppe for barnevakt/dagmamma. Kanskje du er heldig og finner noen som er aktuell. Selvfølgelig må dere treffer og bli litt kjent før du evt overlater barnet ditt til ukjente, sjekk gjerne referanser.

Lykke til :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Sett opp lapper i nærbutikken din. Mange unge som vil ha en barnevaktjobb. Jeg fikk på den måten ei fantastisk jente på 18 år som taklet utfordringen med to små.

Anonym poster: ee4afba40229daef13f992b53acd415a

• Liker 1
Gjest Reza08
Skrevet

Besteforeldre pleier som regel å være villige til å stille opp på slikt så fremt de er i fysisk stand til å takle oppgaven. Så dette stusser jeg litt på. Prøv å få en saklig begrunnelse fra dem.

Andre som kan sitte barnevakt kan være en snill nabo som tilfeldigvis har litt tid til overs, venner/bekjente av deg eller som andre sier legge ut en kontaktannonse hvor du etterspøt barnevakt. Mange unge som kunne tenke seg å tjene noen kroner på å stille opp på slikt.

Et annet alternativ er å skaffe deg en au pair. Du må da regne med kostnader utenom det vanlige budsjettet, men dette kan være til god hjelp. Kostnadene for lønn blir omtrent 60 000 kr årlig pluss fri kost og losji. Fordelene er avlastning, hjelp til husarbeid, hjelpe andre i en annen situasjon og et koselig samboerskap.

Skrevet

Men faren til barna da? Han er like ansvarlig for barna han. Hvorfor kan ikke han stille opp, selv om han jobber mye?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Faren burde da klare å ordne seg fri den dagen du vil i denne bursdagsfeiringen ? Når du vet om den såpass i god tid så burde jo det gå fint.

Anonym poster: 1b6a3a80bfe7b5b61e598f2165145fdb

Skrevet

Og hva med svigerforeldrene dine, kan ikke de hjelpe til?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar dere!

Ja kansje jeg skal prøve å sette opp en lapp, eller sjekke på FB, takk for tips:)

Mannen vil helst ikke heller være alene med barna, så det er også noe som bare skjer, hvis det ikke finnes ett alternativ.

svigermor er desverre død, og svigerfar bryr seg ikke om at han har barnebarn i det hele tatt, så barna hvet knapt hvem han er...

Når det gjelder akkurat denne bursdagen, er det en i slekta hans, så han vil også gå, så da må jeg bli hjemme med ungene.

Huff skal ikke være lett, på den annen side, så er det jo mine ungen og mitt problem, så skal vel kansje ikke klage....

Hadde vel bare håpet og trodd foreldrene mine ville stille opp en gang i blandt fortsatt, slik de gorde med nr 1.

Anonym poster: b628834df69a9b26b78ea2d5ade134d5

Skrevet

Hvor i landet bor du da?

Skrevet

De aller fleste kommuner skal ha et tilbud til småbarnsfamilier, en fortsettelse av den gamle husmorvikar-ordningen. Dette kan du få informasjon om på helsestasjonen. I min kommune er det slik at man kan få hjelp på dagtid i en periode på opptil 4 uker, Det er ikke noe begrensninger på at man må være alene eller ha en diagnose eller lignende, og man kan bruke den tiden på hva man vil (sove, husarbeid, gå til frisøren el.l.). Så hvis du er hjemme med minste, vil jeg anbefale deg å undersøke dette.

Eldste går kanskje i barnehagen? Da har h*n helt sikkert noen venner der som det hadde vært stas å overnatte hos en gang, og har du litt kontakt med foreldrene er det mulig å be dem om å ta minste også. , selv om det ofte er lettest for barna at noen kommer hjem til dem.

Hvordan bor dere? Da vi bodde i tomannsbolig så hende det at vi la ungene og satte en babycall inn til naboen, mens vi gikk en tur sammen på kvelden. Kanskje dere kan få til noe slikt? Ellers er det mange unge som fint kan sitte barnevakt hvis dere legger barna.

Har du noen barnløse venninner? Noen av dem synes faktisk det er litt stas å bli bedt om å sitte barnevakt en gang i blant, særlig hvis de begynner å bli klare for en liten en selv.

Også bør du sørge for å få litt mer tid til deg selv i hverdagen. Velg en dag i uken hvor mannen din har ansvar for å legge barne. Hvis det er helt umulig så kan du i det minste gå en tur mens han og barna ser barneTV etter middag, for så å komme hjem til leggestell.

Lykke til!

Skrevet

Mange steder har en såkalt Barnevaktformidling. Søk det opp på nett.

Skrevet

TS, jeg er klar over at dette kanskje ikke hjelper deg nå, men på sikt bør du tenke på om du orker å ha det slik til ungene blir voksne. Jeg synes ikke det er akseptabelt at mannen ikke vil være alene med ungene - vil han ikke bli kjent med dem? Skjønner han ikke at du trenger hjelp og at også du fortjener alenetid?

Ellers, synes at familien og svigerfamilien ikke kan stille opp. Det var gode forslag fra Kara W over, håper noen av dem kan hjelpe deg :)

• Liker 5
Skrevet

TS, jeg er klar over at dette kanskje ikke hjelper deg nå, men på sikt bør du tenke på om du orker å ha det slik til ungene blir voksne. Jeg synes ikke det er akseptabelt at mannen ikke vil være alene med ungene - vil han ikke bli kjent med dem? Skjønner han ikke at du trenger hjelp og at også du fortjener alenetid?

Ellers, synes at familien og svigerfamilien ikke kan stille opp. Det var gode forslag fra Kara W over, håper noen av dem kan hjelpe deg :)

Enig med deg, jeg reagerte på dette jeg også. I praksis er du jo alenemor, TS.

Ellers kan det jo hende noen her vil være barnevakt, om du sier hvor i landet du bor (har sett folk tilby seg det i andre tråder).

Skrevet

Stiller opp jeg om det er i kjørbar avstand :)

Skrevet

Stiller også opp om det er i nærheten =)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i landet bor du ? :)

Anonym poster: 2706fa5e9bc8523169fff954332f5d1f

Skrevet

Jeg bor delvis i Bodø, delvis i Bærum og delvis i Østfold =) Er i Bodø nå, men Bærum om en uke

AnonymBruker
Skrevet

Når er dette arrangementet da? Bor i Oslo og hadde gjerne stilt opp, men Bodø funker dessverre nok ikke. Det er jo en del her på kg som ville stilt opp ser det ut som da ! :)

Skrevet

Når er dette arrangementet da? Bor i Oslo og hadde gjerne stilt opp, men Bodø funker dessverre nok ikke. Det er jo en del her på kg som ville stilt opp ser det ut som da ! :)

Jeg er ikke AB. Vet ikke hvor AB bor.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager! Bommet litt her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...