Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt pris på råd, tips og erfaringer fra andre, og beklager allerede for et langt innlegg :fnise:

Jeg og min kjære har det godt sammen og vi finner på mye gøy. Jeg trives godt i hans selskap, og føler på mange måter at jeg har funnet en mann jeg vil dele livet med. Når det er sagt føler jeg at jeg enten forventer for mye eller at han kanskje begynner å ta meg for gitt? Jeg er litt usikker, men vet at jeg er kraftig frustrert for øyeblikket. Jeg føler at jeg begynner å bli en masekvinne -og det er ikke hyggelig.

Det er kun jeg som tar initiativ til å eksempelvis støvsuge, støvtørke og vaske. Dersom han blir spurt om vi skal ta dette, er han alltid med -men jeg VIL IKKE ta initiativ HVER GANG. Det gjør at jeg føler meg som hans mor, og ikke likeverdig partner... Når det kommer til oppvask og klesvask, tas dette med jevne mellomrom fra begges side. Matlaging og innkjøp gjøres stort sett av meg, og så tar han oppvasken.

Mitt ønske er at vi begge skal ta initiativ til å gjøre husarbeid. Engasjere oss. Han synes det er kjedelig, men det er jo ikke slik at jeg gjør det fordi det er så veldig gøy heller! Vi har ulik terskel for hva som er skittent, men når det kan ta flere måneder før eksempelvis badet tas, synes jeg det er ordentlig ekkelt. Jeg har ikke lyst til å invitere noen hit på grunn av det.

Vi har tidligere snakket om dette, og blitt enige om å forsøke å møtes på halvveien. Dette har gjort at jeg har sluttet å mase for å se om han gjør noe av overnevnte punkter på egenhånd, og han forsøker å ta tak litt før han normalt ville "sett" skitten. Det har ikke blitt noe særlig bedre, og for å slippe å begynne å mase, søker jeg råd hos dere.

Hvordan kan vi løse dette på best mulig måte? Lister? Leve slik? Særboer? Jeg er litt rådvill, og naturligvis ikke særlig nøytral..

Anonym poster: 2b1943481c43ff1d831368dd7a6fffcf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Langt innlegg"

Anonym poster: b03c2f002fca43f72853253d28fdbb6e

AnonymBruker
Skrevet

Husk at menn og kvinner er forskjellige. Mange kvinner ser gjerne egne bidrag litt for lett og overser mannens bidrag. Det er ikke meningen at begge skal gjøre nøyaktig de samme tingene for at det skal bli rettferdig.

Anonym poster: 9af973c747b6cee00064f2e14fd50baf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta tak i det! Lag lister hvis dere må!

Dette er en sånn typisk ting som absolutt ikke blir bedre av seg selv, og får dere barn er det stor sjanse for at fordelingen blir enda skjevere... og da er det plutselig ikke bare litt irriterende, men superirriterende!

Så finn en løsning mens dere ennå klarer å diskutere saken på en grei og redelig måte uten og krangle. Det kan spare dere for mye frustrasjon senere. Lykke til!

Anonym poster: 5aaa77fa5c7d588e04a266c225b87ac5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

skjønner deg godt, men har ingen annen løsning enn å prate med han om det, se om det blir litt bedre, og så må du selv bestemme om det er noe du kan leve med eller ikke. Gjør han ingenting hjemme bli det fort som at du er mora hans ja. Ikke bra for noen. Men kanskje han tar seg av ting du ikketenker over? Bil? Annet vedlikehold? Mannfolkgreier... Men hvis han virkelig bare sitter på rumpa og later seg mens du vasker rundt han så må jeg si at jeg hadde slitt med å leve med det ja..

Hos oss har en annen fordeling innstilt seg. Han er kjøkkensjef, jeg sjef over alt annet ;) Dvs, alt av rengjøring, rydding og klesvask tar jeg meg av. Til gjengjeld får jeg servert middag når jeg kommerr fra jobb nesten hver dag. Så jeg vet ikke egentlig hvem som jobber hardest ;)

Alle finner sin fordeling, men at han gjør ingenting ville ikke vært ganske uaktuelt.

Anonym poster: 7edac3c3eae227ac565b4e719e959aca

AnonymBruker
Skrevet

Mon tro om hvor mange som vil rette på den siste setningen der. Og om hvor mange som egentlig forstår veldig godt hva som menes.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forøvrig tråder som dette som gjør meg så sjeleglad jeg bor alene for øyeblikket. :)

Ikke noe mas. Ikke noe stress. Ting kan ligge så lenge de vil, om noe skulle dukke opp.

Men generelt er jeg ikke så veldig rotete av meg, men jeg er flink til å ligge alt mulig på veldig sporadiske og tilfeldige steder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha faste oppgaver. F.eks. at han har ansvar for å tørke støv og du for å støvsuge, og at dette skal gjøres hver fredag kl 17. En har i tillegg ansvar for å vaske kjøkken og en for bad. Dette er ting som må gjøres hver uke, og selv om han skifter hjul på bilen to ganger i året og skrur opp en hylle en gang, så synes ikke jeg at det "veier opp" for det som må gjøres kontinuerlig.

Det viktigste er at man blir enige om hvor rent og ryddig man vil ha det, om det så betyr at en må skjerpe seg og en må slakke litt på kravene.

Anonym poster: a4ecb63dab22219e9b64b50469ed16fd

• Liker 2
Skrevet (endret)

TS: dette er som å lese om meg og min samboer.... min samboer haaater husarbeid, det gjør forsåvidt jeg og men jeg skjønner at det er nødvendig...at det ikke kan flyte over av møkk, men han kan gjerne sove i sengetrekk som er brune av svette han....det går så fint så.

Og han ser ingenting selv, jeg må minne han på det, også må han klage, akkurat som et lite barn....

gud så utiltrekkende...

Så nå har vi kjøpt oss robot støvsuger, robot gressklipper og vaskehjelp til å vaske hus og skifte sengetrekk....

Han betaler ;) håper vi begge blir fornøyd med løsningen

Endret av aurtit
AnonymBruker
Skrevet

Husk at menn og kvinner er forskjellige. Mange kvinner ser gjerne egne bidrag litt for lett og overser mannens bidrag. Det er ikke meningen at begge skal gjøre nøyaktig de samme tingene for at det skal bli rettferdig.

Anonym poster: 9af973c747b6cee00064f2e14fd50baf

Det er jeg helt enig med deg i. For min del trenger det ikke å være 50/50-fordeling, men jeg ønsker og delvis forventer at vi begge tar noe ansvar i huset. Og det er her initiativet kommer inn: Det gjøres om jeg spør om det, men i mitt hode skal det ikke være nødvendig å spørre en mann om han kan vaske eller støvtørke.

skjønner deg godt, men har ingen annen løsning enn å prate med han om det, se om det blir litt bedre, og så må du selv bestemme om det er noe du kan leve med eller ikke. Gjør han ingenting hjemme bli det fort som at du er mora hans ja. Ikke bra for noen. Men kanskje han tar seg av ting du ikketenker over? Bil? Annet vedlikehold? Mannfolkgreier... Men hvis han virkelig bare sitter på rumpa og later seg mens du vasker rundt han så må jeg si at jeg hadde slitt med å leve med det ja..

Hos oss har en annen fordeling innstilt seg. Han er kjøkkensjef, jeg sjef over alt annet ;) Dvs, alt av rengjøring, rydding og klesvask tar jeg meg av. Til gjengjeld får jeg servert middag når jeg kommerr fra jobb nesten hver dag. Så jeg vet ikke egentlig hvem som jobber hardest ;)

Alle finner sin fordeling, men at han gjør ingenting ville ikke vært ganske uaktuelt.

Anonym poster: 7edac3c3eae227ac565b4e719e959aca

Ja, jeg får forsøke å prate med han om dette på nytt. Jeg har forsøkt å tenke over om det er noe jeg overser, og har kommet frem til at jeg har oversett en ting: Han går som oftest ut med søppelet. Bil har vi ikke, og terasse og hage er det jeg som ordner. Dersom jeg begynner å vaske, er han rask til å spørre om det er noe han kan gjøre, men det er sjeldent det gjøres på eget initiativ.

For ordens skyld: Han gjør ting, men det er sjeldent på eget initiativ. Det er her foten trykker. Jeg ønsker at han også skal engasjere seg mer i hjemmet -uten at jeg skal behøve å mase om det.

Det er jo kjempefint at dere har funnet en løsning som fungerer for dere! :-)

Nei, jeg får vel ta en ny prat med han og se om vi kan komme frem til en løsning som fungerer for oss begge.

Anonym poster: 2b1943481c43ff1d831368dd7a6fffcf

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

De fleste menn ser ikke rot som vi gjør. Om det er den største utfordringen i forholdet deres så har dere det faktisk veldig bra!

Så lenge han gjør ting uten å være vanskelig så synes jeg egentlig ikke det er noe big deal. Om du ikke vil mase så lag en pliktliste med punkter over hans oppgaver.

Skrevet

Her er det jeg som er verst og løsninga ble liste! Men alt i alt har han ansvar for kjøkken og bad mens resten er mitt! Klesvask og opp askmaskin byttes det på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...