Gå til innhold

Går det an å bytte retning på dørkarmen, slik at døra kan åpnes utover i stedet for innover? Er det noen hadywomens her inne som kan hjelpe meg?

FruTrønder

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg veldig over dørene her i huset, da de på samtlige soverom åpnes innover i rommet. Det tar vekk/ødelegger mye av plassen i de små rommene..

Er det noen måte å gjøre dette på, uten at det koster skjorta?

Endret av FruTrønder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg irriterer meg veldig over dørene her i huset, da de på samtlige soverom åpnes innover i rommet. Det tar vekk/ødelegger mye av plassen i de små rommene..

Er det noen måte å gjøre dette på, uten at det koster skjorta?

For å få gjort det må du snu dørkarmen. Det er ikke dyrt (du kan putte de inn igjen) men det er en del jobb, særlig om du ikke har pusset opp før..

Anonym poster: 4bb752281d459161458d433705da2b5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye jobb er det vel ikke? Hos oss er det bare å fjerne listene, skru ut karmen, sette den inn igjen ønsket vei og sette på lister igjen.

Eneste problemet er at jeg ikke får til å ta av listene uten å lage stygge hakk i dem, så de måtte jeg ha skiftet ut. Men det koster jo ikke skjorta. Kan vel forsåvidt sparkle og slipe hakkene også, det blir jo billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mye jobb er det vel ikke? Hos oss er det bare å fjerne listene, skru ut karmen, sette den inn igjen ønsket vei og sette på lister igjen.

Eneste problemet er at jeg ikke får til å ta av listene uten å lage stygge hakk i dem, så de måtte jeg ha skiftet ut. Men det koster jo ikke skjorta. Kan vel forsåvidt sparkle og slipe hakkene også, det blir jo billigere.

I min (gamle) leilighet er karmene spikret, ikke skrudd. Men fremgangsmåten er å fjerne lister, løsne karmen og så sette den i motsatt vei, ja. Om slagrettningen på døren da blir feil så må man så ta fra hverandre karmen og "speilvende" den. Om karmen er spikret fast må man løsne den med avbitertang/fil og om den i tillegg er dårlig limt risikerer man at den faller fra hverandre så man må remontere hele saken. For å gjøre saken vanskelig (for en som ikke har pusset opp) kan karmen/døråpningen ofte være skeiv, slik at det må tilpasses etc. (om en tar ned listene står det små trestykker hist og her for å benke opp litt) og så har man det gående. ;)

Listene fjerner du forresten i fin stand ved å lirke forsiktig med et brekkjern. Bruk en tykk papplate eller tynn treplate mot veggen for å unngå å skade den. Om det er vanskelig å få brekkjernet under han du lirke forsiktig med en lommekniv/skrujern.

Anonym poster: 4bb752281d459161458d433705da2b5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis den delen av dørlåsen som beveger seg når du tar ned håndtaket går feil vei etter at du har fått døra til å slå riktig vei så kan du på noen låser dra den ut og snu den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for de gode svarene!

Nå skal vi jammen forsøke oss på dette i løpet av helga! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

Kan dette gjøres med ytterdører også? Min ytterdør går innover, helt idiotisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, negnavhc skrev:

Samme lurer jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, negnavhc skrev:

Ja, men her kan det muligens dukke opp noen brannforskrifter eller noe slikt om du begynner å tukle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, prt90 skrev:

Ja, men her kan det muligens dukke opp noen brannforskrifter eller noe slikt om du begynner å tukle

Ah, bor i en blokk. Altså borettslag. Helt nytt.. Men noen dører går innover som min og andre går utover. Mulig det er fordi det er en trapp rett utenfor hos meg? At rømningsveier skal være uten hindringer osv? Kjipt, mister så mye plass i gangen, men skjønner det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å endre retning på døren må karmen snus.
Rent praktisk sett er det ikke mulig å bytte utterdøren slik du vil siden døren ikke er lik på insiden og utsiden, og da må du kjøpe ny dør med karm for å endre retning.
I tillegg kommer forskrifter og regler som du må følge, så her må du snakke med styret i borettslaget.

Anonymkode: 7e408...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...