Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren til kjæresten til søsteren min døde i går. Jeg har aldri møtt hverken han eller moren til svogeren min. Men har et godt forhold svogeren min, og har møtt søskene hans. Bør jeg da dra i begravelse? Mine foreldre mener det er helt vanlig, men jeg synes det bli rart å dra i begravelse til noen jeg aldri har møtt. Hva mener dere?

Kan legge til at jeg har bestilt ferietur og denne begravelsen havner mest sannsynlig på en av de første dagene på reisen min. Er det "ok" å reise allikevel?

Anonym poster: 6773bd7d8c53e09e742af1317aa61d86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ok å gå, helt ok å ikke gjøre det.

• Liker 1
Skrevet

Du må ikke møte opp der og det er nok heller ingen som reagerer på at du ikke møter opp isåfall. Gjør hva du føler er best :)

Skrevet

Helt OK å ikke dra. Synes også man i det minste bør ha møtt avdøde dersom man skal føle man "må" gå i en begravelse.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Mener du svoger, eller en forholdsvis ny kjæreste til din søster? Jeg ville gått for å støtte min svigerinne og min bror ved dødsfall, men svigerinnene har vært en del av familien i mange år, er inngiftet og er mødre til mine nieser og nevøer.

AnonymBruker
Skrevet

de er samboere og har vært sammen ca 5 år.

Gjest Emmanuelle
Skrevet

de er samboere og har vært sammen ca 5 år.

Jeg tror faktisk jeg hadde utsatt ferien min og dratt...

Gjest Vampen
Skrevet

Ja, det er ok å reise. Jeg hadde heller tatt kontakt med svogeren og uttrykket kondolanse direkte.

Gjest navnelapp
Skrevet

Send ein blomsterbukett til svogeren din med eit kondolansekort, og så drar du. Det hadde iallfall eg gjort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes slettes ikke du burde føle det er nødvendig at du går. Egentlig uavhengig av noen ferietur.

Anonym poster: 8bfd1be68b59e515b2fc591a34d6c130

AnonymBruker
Skrevet

Mener dere mine foreldre burde dra da? De har heller ikke møtt svigerforeldrene til søsteren min, men har et ganske nært forhold til svogeren min. De skal hadde også planer om å dra på ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen forventet at min familie skulle komme i begravelsen til min (eks)svigerfar. Da hadde eksen og jeg vært samboere i fire eller fem år, og ingen andre i min familie hadde møtt ham. Nå var dette på en annen kant av landet enn der min familie bor, hadde det vært enklere rent praktisk vil jeg kanskje tro noen hadde møtt opp. Når det er sagt - min eks ble hverken med meg i begravelsen til min farmor eller svigerinne. Det hadde jeg kanskje forventet.

Anonym poster: 271edc00fc1795cfb8c37dcf81872402

AnonymBruker
Skrevet

Nei? Hvorfor skal deres familie i denne begravelsen da?

Greit at dere har et godt forhold til denne svogeren, men så dra i hans da, om det skulle forekomme. *knock on wood*

AnonymBruker
Skrevet

Nei? Hvorfor skal deres familie i denne begravelsen da?

Greit at dere har et godt forhold til denne svogeren, men så dra i hans da, om det skulle forekomme. *knock on wood*

Fordi mine foreldre mener at man drar i begravelser for de som sitter igjen, jeg mener at man drar i begravelse for å få tatt farvel med den døde. Jeg synes det blir rart å dra i begravelse til noen man aldri har møtt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv går jeg i begravelser både for å ta farvel med avdøde, men også for å vise støtte til de pårørende. Det er vel stort sett ved svært nære venner, eller hvis noen har dødd veldig brått/forholdsmessig ung at jeg har gått i begravelse uten å kjenne avdøde.

Hvis faren til min svoger hadde dødd (jeg har såvidt hilst på han en gang) så hadde jeg, så sant det passet seg sånn gått i begravelsen. Hvis den ble holdt i nærheten av her jeg bor, og jeg ikke hadde hatt noen helt spesielle planer så hadde jeg prioritert dette. Hadde begravelsen vært i en annen by så hadde jeg trolig ikke reist. Hadde begravelsen krasjet med en planlagt ferietur så kommer det litt ann på. Hvis jeg enkelt kunne flyttet reisen så hadde jeg nok gjort det, men hvis det var flybilletter bestilt el så hadde jeg dratt på ferie. Noe jeg er helt sikker på at de pårørende hadde hatt forståelse for. De kan uansett ikke forvente at du stiller, men de hadde sikkert satt pris på det. Det ville jo også være for å stille opp for din søster

Anonym poster: 6ca1bdcd7e51c213bb6fc6d6584d4864

AnonymBruker
Skrevet

Fordi mine foreldre mener at man drar i begravelser for de som sitter igjen, jeg mener at man drar i begravelse for å få tatt farvel med den døde. Jeg synes det blir rart å dra i begravelse til noen man aldri har møtt.

Jeg er en anelse mer enig med deg enn dine foreldre i så fall.

Jeg synes egentlig ikke man burde dra i alle og enhver sin begravelse. Det er jo et rituale for å sende de døde 'videre' og ta farvel med dem, samt ta aksept for dødsfallet selv på noen underliggende plan kanskje. Jeg synes det kun burde være mennesker der som hadde et forhold til ham og genuint ønsker å ta sitt endelige farvel.

Når det er sagt, sier jeg og at det å støtte dem man har et forhold til, som likevel skal i begravelsen, er egentlig helt greit det og. Om vedkommende selv ønsker støtten.

Skrevet

Jeg ville dratt i begravelsen. Uten tvil.

Selv reiste jeg 130 mil og betalte 7000 kr for å være i begravelsen til faren til venninnen min, selv om jeg ikke kjente ham godt. Men jeg ville være der for min venninne, og jeg vet at det betydde veldig veldig mye for henne at jeg kom.

• Liker 1
Gjest Emmanuelle
Skrevet

Jeg ville dratt i begravelsen. Uten tvil.

Selv reiste jeg 130 mil og betalte 7000 kr for å være i begravelsen til faren til venninnen min, selv om jeg ikke kjente ham godt. Men jeg ville være der for min venninne, og jeg vet at det betydde veldig veldig mye for henne at jeg kom.

Jeg mener også at man støtter den som har mistet, den døde er jo død og vet ikke hvem som kommer i begravelsen.

Da min mor døde kom det flere venninner av meg for å støtte meg, selv om de aldri hadde møtt henne. Da jeg for kort tid siden mistet en slektning som betydde ekstremt mye for meg kom det til og med et par kollegaer som ville vise sin støtte (hadde måttet løpe fra jobb til sykehuset hver gang jeg fikk telefon).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...