Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest anonym
Skrevet

Hei.

Jeg har vært sammen med samboeren min i 10 år. Vi har til nå hatt separat økonomi. Han tjener i overkant av 100 000 kr i året mer enn meg. Begge har god inntekt og økonomi. Vi overfører et visst beløp (samme beløp hver mnd) til felles utgifter.

Jeg synes at nå er tiden inne for å få felles økonomi siden vi har vært kjærester i 10 år og samboere i 9 år.

Jeg lurer på om det er urimelig å foreslå felles økonomi?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ha det nå etter 10 år? Kan ikke se det er urimelig å foreslå det, men det er vel også greit å disponere dine egne penger som du vil, etter at den avtalte summen er lagt i felleskassa

Anonym poster: b1f9a8c58492c5c0234baf8a56143621

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, dere deler jo på regninger, matinnkjøp og slikt. Jeg har jo ingen erfaring, men liker å ha min egen økonomi å ha styr på, og jeg vet at kjæresten har styr på sin.

• Liker 1
Gjest anonym
Skrevet

Hvorfor vil du ha det nå etter 10 år? Kan ikke se det er urimelig å foreslå det, men det er vel også greit å disponere dine egne penger som du vil, etter at den avtalte summen er lagt i felleskassa

Anonym poster: b1f9a8c58492c5c0234baf8a56143621

Jeg tenker på det nå siden vi har vært så lenge sammen. I begynnelsen av et forhold er det kanskje ikke så smart å ha felles økonomi med tanke på at det nok er større sannsynlighet for at forholdet ikke vil vare. I tillegg tenker jeg at det er rettferdig at vi som samboere er likestilt og har like mye å "rutte med".

Gjest anonym
Skrevet

Det hørest kanskje litt dumt ut, men jeg tenker vell gjerne også at felles økonomi er på en måte neste steg i forholdet og at det er et tegn på at begge "satser" på forholdet.

Håper på mange tilbakemeldinger her....kanskje felles økonomi ikke er så vanlig som jeg tror?

AnonymBruker
Skrevet

100k er ikke så mye i praksis, så jeg ser ikke helt behovet. Dere har delvis felles økonomi, og det er hyggelig å kunne ha egne penger også. Jeg og partner har hatt 100% felles fra starten, pga store økonomiske problemer, men vi ønsker på sikt å gå over til en slik løsning som dere har, når vi har alt på stell, siden det er den beste løsningen i våre øyne. Eneste jeg ville hatt annerledes enn dere var evt at vi overførte en prosentvis del av felles beløp som gjenspeilte lønnsforskjellen, men kun dersom denne var stor nok til at det hadde praktisk betydning.

Anonym poster: 19f98aa2e9d88fa05e23291de14de71b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min skal flytte sammen etter sommeren. Vi har tenkt å ha felles økonomi med engang :)

Opprette en felles konto i banken med to bankkort så vi har hver sitt :)

Anonym poster: fb38d80dac40ca9edc23db5b404759f6

• Liker 1
Gjest anonym
Skrevet

100k er ikke så mye i praksis, så jeg ser ikke helt behovet. Dere har delvis felles økonomi, og det er hyggelig å kunne ha egne penger også. Jeg og partner har hatt 100% felles fra starten, pga store økonomiske problemer, men vi ønsker på sikt å gå over til en slik løsning som dere har, når vi har alt på stell, siden det er den beste løsningen i våre øyne. Eneste jeg ville hatt annerledes enn dere var evt at vi overførte en prosentvis del av felles beløp som gjenspeilte lønnsforskjellen, men kun dersom denne var stor nok til at det hadde praktisk betydning.

Anonym poster: 19f98aa2e9d88fa05e23291de14de71b

Tenker du at begge f.eks overfører halvparten av utbetalt lønn til felleskonto? Eks dersom den ene har 20 000, betaler den ene 10 000 og om den andre har 25 000 betaler den andre 12 500 ?

Gjest Gjest
Skrevet

Dere har jo felles økonomi. Det du vil et at han skal GI deg litt av sine penger

Gjest anonym
Skrevet

jeg vil at det skal være mest mulig rettferdig. 100 000 er faktisk en god del penger, og det sier seg selv at jeg ikke har råd til å f.eks de feireturene han har råd til og slike ting.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er egentlig rettferdig med at du vil ha 50 000 av hans lønn hvert år?

Det følger ulik inntekt med ulike jpbber, det betyr ikke at vi har rett på en del av andresinntekt. Men tar han virkelig ferier du ikke har råd til å være med på? I et 10 år år langt forhold?

Skrevet (endret)

Jeg er student og jobber litt ved siden av skolen....tjener kanskje 100 000 i året....

Min samboer tjener 1 million i året....

Jeg kjenner jeg kunne tenkt meg felles økonomi ja ;) og innen noen år så har vi nok det.

vi har vært sammen 4 år.... og han betaler alt av kostander

Endret av aurtit
Gjest anonym
Skrevet

Hva er egentlig rettferdig med at du vil ha 50 000 av hans lønn hvert år?

Det følger ulik inntekt med ulike jpbber, det betyr ikke at vi har rett på en del av andresinntekt. Men tar han virkelig ferier du ikke har råd til å være med på? I et 10 år år langt forhold?

Jeg tenker at etter en stund i parforholdet så bør alt mitt være ditt og omvendt (kanskje jeg er litt gammeldags :-/) Jeg tenker også at vi tar alle beslutninger sammen. Jeg har til nå hatt råd til dyre ferier fordi jeg er VELDIG flink til å spare, Jeg bruker knapt "egne penger" utenom feriene. Det som jeg bruker penger på (hus, strøm, mat, bil og andre fellesutgifter går av vår felles konto). Han derimot kjøper seg dyre luksusgjenstander og det han ellers har lyst på. Føler dette setter en demper på forholdet og at jeg irriterer meg over det. Selv om jeg i utgangspunktet ikke er opptatt av dyre klokker eller dyrt sportutstyr, men det kunne vært ok å brukt litt penger på seg selv utenom feriene også i stedet for å spare til de dyre reisene (som jeg for øvrig setter stor pris på).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke uenig med deg (er gjest fra kl 20.37) i at det er en god ting å satse på felles levestandard i hverdagen i et godt etablert forhold, men det blir ikke en rettighet. Det er hans penger og han må være enig. Dersom han vil ha separate økonomier fortsatt, vil det være naturlig at dete ser på andre muligheter for å øke din egen kjøpekraft, som å matche utgiftene bedre til din inntekt, eller at han litt høyere eierandel og du derfor kan redusere dine faste utgifter litt. Jeg tenker at det er naturlig å la sitt overskudd komme en livsledsager litt til gode også, men det er aelvsagt frivillig.

AnonymBruker
Skrevet

Fellesøkonomi er i teorien en kjempefin tanke. I praksis derimot tror jeg det kun byr på unødvendige irritasjonsmomenter. Siden begge partene aldri vil tjene nøyaktig like mye, så vil den ene på sikt irritere seg over noe, uavhengig om det er den som tjener minst eller mest.

En felleskasse derimot, er en god idé. Til å dekke de faste og daglige utgiftene.

Å styre sin egen økonomi utover dette tror jeg hvert fall er det bedre alternativet.

Og dette i seg selv tilsier jo ingenting om en kan bruke andre penger på partnere sin eller ikke.

Anonym poster: de27420344db6a04d7f1ab74cacdd1b9

• Liker 1
Skrevet

Betaler han mer enn deg av daglige utgifter som mat/restaurantbesøk/opplevelser i hverdagen etc for dere begge? I såfall har dere jo veldig lik fordeling.

100 000 i året utgjør ikke den helt store forskjellen utbetalt hver mnd, hvertfall ikke om han betaler toppskatt etc i tillegg.

Du kan jo evt be om at dere justerer de beløpene dere betaler inn til felleskassa slik at det matcher i prosent utbetalt lønn hver mnd? Da får du kanskje litt mer å rutte med, om det er målet.

Personlig synes jeg det er fint å ha separat økonomi, da kan jeg bruke pengene på det jeg vil (klær/sko og andre ting jeg setter pris på) uten å føle at det går ut over "våre penger." Har felleskonto til faste utgifter, og felles kort- og langsiktig sparing med samboer, og synes det holder i massevis.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og jobber litt ved siden av skolen....tjener kanskje 100 000 i året....

Min samboer tjener 1 million i året....

Jeg kjenner jeg kunne tenkt meg felles økonomi ja ;) og innen noen år så har vi nok det.

vi har vært sammen 4 år.... og han betaler alt av kostander

Hvordan kan du si i en annen tråd at dere har 85 000,- i måneden da? Skatter dere ikke ;)

Anonym poster: 13c7e777919702b40647a295923abb28

Skrevet

Hvordan kan du si i en annen tråd at dere har 85 000,- i måneden da? Skatter dere ikke ;)

Jeg er student...akkurat ferdig, tjener 25000

han tjener i snitt 60 i mnd

= 85 000

noen mnd tjener han mer....sånn som forrige mnd da tjente han 90 etter skatt...

Så får vi leieinntekter...

vi skatter masssse :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student...akkurat ferdig, tjener 25000

han tjener i snitt 60 i mnd

= 85 000

noen mnd tjener han mer....sånn som forrige mnd da tjente han 90 etter skatt...

Så får vi leieinntekter...

vi skatter masssse :P

Tallene du oppgir er helt på trynet, men men.

Du tjener 100 000,- i året, men har 25 000,- i måneden. Og han har 60 000,- i gjennomsnitt i måneden, men du oppgir at han tjener 1 million?

Språk og matte er tydeligvis ikke din sterke side.

Skrevet

Tallene du oppgir er helt på trynet, men men.

Du tjener 100 000,- i året, men har 25 000,- i måneden. Og han har 60 000,- i gjennomsnitt i måneden, men du oppgir at han tjener 1 million?

Språk og matte er tydeligvis ikke din sterke side.

tjente 100 i året da jeg var student....nå tjener jeg 25 i mnd i jobb... han jobber offshore...lønnen varierer fra 60-90 utbetalt.. det blir en mill sånn ca. + leieinntekter

... vi var i banken i går og fikk totalt oversikt over økonomien, i forbindelse med huskjøp.....jeg er ganske klar over hva vi har og ikke har nå.

Men skjønner ikke hvorfor jeg skal måtte forsvare det på noen måte... sånn er situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...