AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #1 Skrevet 29. mai 2013 Om ikke denne pergokuren fungerer vil gyn henvise oss videre, og da er valget om vi skal gå rett på IVF (prøverør) eller at jeg skal få laproskopi for å sjekke at egglederene er åpne, for så å få eggløsningssprøyte når egget er klart. Dette valget er det vist vi som skulle ta (viss jeg forsto gynekologen rett) Har tenkt at jeg vil at vi skal "klare" oss mest mulig på egenhånd og har tenkt på laproskopi, for er det egglederene som er tette og de klarer å åpne dem vil det kanskje gå bedre for oss.. men de siste dagene har jeg tenkt at det kanskje er like greit å sette igang med IVF, det vil jo ende med det om egglederene er, og forblir tette, kanskje sparer man litt tid?? Noen som har en mening om dette - hadde du fått valget, hva ville du valgt?? Anonym poster: 5f1116833c96ba136d0d28a4f70541ff
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #2 Skrevet 29. mai 2013 Jeg har ikke tatt laparoskopi, men har derimot svært positive erfaringer med ivf. Etter å ha prøvd tre kurer med pergo, ble vi henvist videre til prøverørsbehandling. Det var aldri snakk om at jeg burde ha lap først. Det var 6 mnd ventetid før vi kom i gang med ivf, så om jeg vil anbefale dere å komme inn i køen så fort som mulig. Jeg opplevde vårt ivf-forsøk som lite stressende, fikk ingen/svært få bivirkninger av medisinene og ikke minst; vi lyktes på første forsøk. Nå er jeg halvveis i svangerskapet og venter en frisk liten gutt. Anonym poster: d1bcf3677cf4f408214e3bff8a76bd98
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #3 Skrevet 29. mai 2013 Det kommer ann på diagnosen. Jeg fikk påvist PCOS, så når pergo ikke fungerte ble det rett på IVF. Jeg ser fordeler med begge deler, skjønner at det ikke er så lett valg å ta. Anonym poster: fa95c3455875b72b314ce8ee4fd98e56
Athene Skrevet 29. mai 2013 #4 Skrevet 29. mai 2013 De fleste klinikker krever lap før man får innvilget henvisning til prøverør. Med mindre dere ønsker å gå privat. Så dette er egentlig ikke et valg du kan ta selv. Mange gynekologer og leger er ikke helt oppdatert her. Med mindre årsaken til problemet er hos mannen. For vår del gikk vi på flere pergokurer som ikke virket. Videre utredning viste at mannen hadde så dårlig sædkvalitet at vi måtte gå via ICSI uansett - dermed ingen grunn til å sende meg til lap selv om man trudde min eggkvalitet var årsaken til problemene.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #5 Skrevet 30. mai 2013 TS her.. Var hos gyn i dag, og om det ikke klaffer så vil hun henvise oss videre til IVF. Er kanskje forskjellige rutiner om en må ha hatt lap før ivf eller ikke rundt om kring i landet. Anonym poster: 5f1116833c96ba136d0d28a4f70541ff
Athene Skrevet 30. mai 2013 #6 Skrevet 30. mai 2013 TS her.. Var hos gyn i dag, og om det ikke klaffer så vil hun henvise oss videre til IVF. Er kanskje forskjellige rutiner om en må ha hatt lap før ivf eller ikke rundt om kring i landet. Anonym poster: 5f1116833c96ba136d0d28a4f70541ff Når legen henviser til ivf har man ennå ikke sendt søknad til selve klinikken. Sykehuset mottar henvisningen og innkaller dere etterhvert til time der søknaden blir fyllt ut. Her kan lap være en av kriteriene som stilles dersom mannens sædprøver er fine (noe jeg regner med de er i og med at du har gått på flere runder pergo) Klinikkene har ganske like kriterier. I vår søknad var det eneste som manglet hiv og hepatitt blodprøver. Da mannen allerede hadde to spermtester og jeg hadde alle nødvendige hormonprøver og undersøkelser, og slapp lap på grunn av mannens tilstand. Det kan være at alvorlig pcos alene kan være god nok grunn til å slippe, men dersom du har fått påvist eggløsning ved pergo er det som regel sammensatte årsaker til at graviditet ikke er oppnådd, som blant annet kan relatere seg til problemer med egglederne. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #7 Skrevet 30. mai 2013 I vårt tilfelle var det ingen, verken gynekologen vår eller legene ved fertilitetsseksjonen på sykehuset, som mente at det var nødvendig med lap først. Mannens sædprøve var helt fint, og det eneste som ble funnet galt hos meg, var at jeg har PCO. Til tross for PCO-en har jeg, og har alltid hatt, ganske stabile sykluser på 28-31 dager. Gynekologen mente derfor at jeg nok har eggløsning de fleste måneder, men at kanskje eggene ikke modnes godt nok. Jeg fikk også eggløsning på pergo, men oppnådde altså ikke graviditet. Så selv om det ikke ble funnet de store feil hos oss, slapp jeg å ta lap. Jeg ble riktignok spurt om jeg har hatt klamydiainfeksjon, blitt operert i underlivet, hatt underlivssmerter e.l., men siden jeg ikke har hatt noen av delene, ble det vurdert som lite sannsynlig at jeg skulle ha tette eggledere. Vi ble henvist til Haugesund forresten, så jeg tror det må være forskjell på hviike kriterier de ulike sykehusene stiller. Anonym poster: d1bcf3677cf4f408214e3bff8a76bd98
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #8 Skrevet 30. mai 2013 I vårt tilfelle var det ingen, verken gynekologen vår eller legene ved fertilitetsseksjonen på sykehuset, som mente at det var nødvendig med lap først. Mannens sædprøve var helt fint, og det eneste som ble funnet galt hos meg, var at jeg har PCO. Til tross for PCO-en har jeg, og har alltid hatt, ganske stabile sykluser på 28-31 dager. Gynekologen mente derfor at jeg nok har eggløsning de fleste måneder, men at kanskje eggene ikke modnes godt nok. Jeg fikk også eggløsning på pergo, men oppnådde altså ikke graviditet. Så selv om det ikke ble funnet de store feil hos oss, slapp jeg å ta lap. Jeg ble riktignok spurt om jeg har hatt klamydiainfeksjon, blitt operert i underlivet, hatt underlivssmerter e.l., men siden jeg ikke har hatt noen av delene, ble det vurdert som lite sannsynlig at jeg skulle ha tette eggledere. Vi ble henvist til Haugesund forresten, så jeg tror det må være forskjell på hviike kriterier de ulike sykehusene stiller. Anonym poster: d1bcf3677cf4f408214e3bff8a76bd98 Det er ganske likt min historie. Jeg har bare PCOS og fikk eggløsning med Pergo, mannens sperm er tipp topp. Legen mente at det ikke var noe vits i å sjekke om egglederene var åpen eller ikke, noe klinikken var enig med. Så det ble rett på IVF. Anonym poster: fa95c3455875b72b314ce8ee4fd98e56
Askmeagain89 Skrevet 30. mai 2013 #9 Skrevet 30. mai 2013 Jeg vil anbefale laparoskopi først. Fikk påvist PCOS tidlig, men har eggløsning og stabil syklus. Fikk pergo uten at det hjalp. Mannen har normal sædkvalitet og ingen skjønte hvorfor. Fikk forespørsel om IVF eller laparoskopi først og sa laparoskopi. Fant ut at jeg også har endometriose, helt tette eggledere og PCOS. Egglederne må fjernes før videre behandling. Man kan aldri vite, men greit å sjekke.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #10 Skrevet 2. juni 2013 Min erfaring er også at dette ikke er deres valg...Feks på Riksen gjør de alt for å slippe ivf. Dvs at du kanskje først prøver et par pergokurer for å sjekke at du har el. Deretter blir d nok lapraskopi. Etter lap går det ca 6 mnd m prøving igjen før man evnt får ivf... Anonym poster: 0b0bee2941342805b3956cad3f458831
Askmeagain89 Skrevet 2. juni 2013 #11 Skrevet 2. juni 2013 Min erfaring er også at dette ikke er deres valg...Feks på Riksen gjør de alt for å slippe ivf. Dvs at du kanskje først prøver et par pergokurer for å sjekke at du har el. Deretter blir d nok lapraskopi. Etter lap går det ca 6 mnd m prøving igjen før man evnt får ivf... Anonym poster: 0b0bee2941342805b3956cad3f458831 Det kommer helt an på hva de finner. Jeg ble henvist direkte til IVF. Kommer an på on det har noe for seg å prøve videre
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #12 Skrevet 2. juni 2013 TS her: Har fått påvist PCOS, har ikke fått påvist eggløsning på de tidligere pergokurene, det så mørkt ut denne gangen også. Skal starte med eggløsningstester til uka, så får vi se om det blir noen positive denne gangen. Har ikke noe som kan kalles sykluser, og sjangsen for å få og ha eggløsning minker også derfor. Mannens sædtest var helt tipp topp. Er mest sansynlig Haukeland jeg blir henvist videre til (er iallefall det som blir nærmest), noen har som har erfaring med denne siden av landet? Anonym poster: 5f1116833c96ba136d0d28a4f70541ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå