Gå til innhold

Nok å trene 3 ganger i uka?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tid til å trene mer enn 2-3 ganger i uka, men jeg trener veldig hardt når jeg trener da.

Jeg har ikke tenkt å gå ned i vekt. Er 160 høy og veier rundt 55-56 kilo.

Jeg spiser også veldig lite fordi jeg ikke har så mye matlyst (magesmerter), men jeg får i meg mye frukt siden det er veldig lett da.

Så jeg lurer på om det er nok å trene 2-3 ganger i uka om man kun trener for helsa sin del?

Anonym poster: 7af4df39eaf79c3f86313953e25a518d

Videoannonse
Annonse
Gjest Jenta123456
Skrevet

Ja det er en stor fordel for helsa di :)

2-3 ganger i uka, så lenger du trener ganske så hardt, er nok. (Enormt) mye bedre enn ingenting.

Skrevet

Jeg har ikke tid til å trene mer enn 2-3 ganger i uka, men jeg trener veldig hardt når jeg trener da.

Jeg har ikke tenkt å gå ned i vekt. Er 160 høy og veier rundt 55-56 kilo.

Jeg spiser også veldig lite fordi jeg ikke har så mye matlyst (magesmerter), men jeg får i meg mye frukt siden det er veldig lett da.

Så jeg lurer på om det er nok å trene 2-3 ganger i uka om man kun trener for helsa sin del?

Gjennom å trene tre ganger i uka får du mye bra helsegevinst. Hva mener du med at du trener "veldig hardt"? Det er ikke nødvendig å kjenne blodsmaken i munnen på hver trening for å få god helsegevinst.

For maksimal helsegevinst er det imidlertid aller viktigst å være i litt aktivitet hver dag. Om du er veldig stillesittende utenom disse 2-3 treningsøktene vil nesten hele helsegevinsten forsvinne. Når jeg sier "aktivitet" mener jeg ikke at du skal få blodsmaken i munnen, det holder lenge å gå i trapper, å gå generelt, sykle til og fra skole/jobb osv.

AnonymBruker
Skrevet

Gjennom å trene tre ganger i uka får du mye bra helsegevinst. Hva mener du med at du trener "veldig hardt"? Det er ikke nødvendig å kjenne blodsmaken i munnen på hver trening for å få god helsegevinst.

For maksimal helsegevinst er det imidlertid aller viktigst å være i litt aktivitet hver dag. Om du er veldig stillesittende utenom disse 2-3 treningsøktene vil nesten hele helsegevinsten forsvinne. Når jeg sier "aktivitet" mener jeg ikke at du skal få blodsmaken i munnen, det holder lenge å gå i trapper, å gå generelt, sykle til og fra skole/jobb osv.

Jeg trener ofte til jeg er så sliten at jeg nesten ikke kan gå etterpå, men jeg har drevet med friidrett før så jeg er vant med å trene veldig hardt (det er sånn at når jeg først er på trening så klarer jeg ikke slutte for det er så deilig å trene). Er selvsagt ikke hver gang jeg trener like hardt, men trener alltid til jeg er skikkelig sliten.

Nå i det siste har jeg vært ganske så syk, men til vanlig går jeg mye mellom de dagene jeg trener.:)

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt vanskelig når du ikke sier noe om hva du trener de tre gangene i uka? Koordinasjon, kondis, styrke etc.?

Ved styrke f. eks, så kan du faktisk få god progresjon med 2-3 ganger i uka hvis du trener riktig. Det er langt fra umulig å øke muskelstyrke -og masse om du spiser nok/riktig.

Anonym poster: 09068850eefef6b492a07a1347eab174

AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt vanskelig når du ikke sier noe om hva du trener de tre gangene i uka? Koordinasjon, kondis, styrke etc.?

Ved styrke f. eks, så kan du faktisk få god progresjon med 2-3 ganger i uka hvis du trener riktig. Det er langt fra umulig å øke muskelstyrke -og masse om du spiser nok/riktig.

Jeg trener vel mest kondisjon (3d-mølle, på stepmaskin og sykling). Trener også styrke hver gang. Bruker bosuball og sirkeltrening (sånne apparater som står i en sirkel og så skal man bytte når lyset i midten bytter farge). Trener og vanlige pushups og situps. Bruker også slynge, noe jeg synes gir gode resultater.

AnonymBruker
Skrevet

Hun sier hun trener for helsa, ikke for progresjon, økt muskelmasse/styrke.

Noen av oss gjør nemlig det, vi skal ikke noe sted med treningen annet enn å være i form.

Anonym poster: 965e059e83aac8fc7f726bf70726c15c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen av oss gjør nemlig det, vi skal ikke noe sted med treningen annet enn å være i form.

:jepp:

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Progresjon behøver ikke ende i et mål om å bli den neste Arnold eller være med på VM i benkpress, progresjon kan også bety å komme i "generelt god" form. Det kommer jo helt an på utgangspunktet, om man allerede var i knallform eller om man begynte fra scratch. Med 2-3 ganger i uka styrke og kondisjon så har man normalt forutsetning for å øke på begge deler, avhengig av hva man gjør mellom treningene, om man legger opp for god nok restituering, nok og riktig kost osv. Det er fint mulig å øke bra i muskelstyrke/masse med 2-3 ganger i uka, med riktig teknikk og kost.

:jepp:

-TS

Det er ikke lurt å spise for lite når man trener harde styrkeøkter flere ganger i uka, og du bruker jo også en del energi på kondisjon. Frukt er som regel bra i moderate mengder, men jeg ville også fått i meg proteiner hvis du trener tunge styrkeøkter. Ikke hopp over en proteinrik middag.

AnonymBruker
Skrevet

Progresjon behøver ikke ende i et mål om å bli den neste Arnold eller være med på VM i benkpress, progresjon kan også bety å komme i "generelt god" form. Det kommer jo helt an på utgangspunktet, om man allerede var i knallform eller om man begynte fra scratch. Med 2-3 ganger i uka styrke og kondisjon så har man normalt forutsetning for å øke på begge deler, avhengig av hva man gjør mellom treningene, om man legger opp for god nok restituering, nok og riktig kost osv. Det er fint mulig å øke bra i muskelstyrke/masse med 2-3 ganger i uka, med riktig teknikk og kost.

Det er ikke lurt å spise for lite når man trener harde styrkeøkter flere ganger i uka, og du bruker jo også en del energi på kondisjon. Frukt er som regel bra i moderate mengder, men jeg ville også fått i meg proteiner hvis du trener tunge styrkeøkter. Ikke hopp over en proteinrik middag.

Jeg har et veldig godt utgangspunkt, og har allerede trent i mange år, så kondisjon er bra og jeg er også veldig sterk. Har ikke akkurat lyst å få større muskler enn det jeg allerede har.

Jeg vet at det ikke er lurt å spise for lite, men jeg er fortiden ganske syk (trening hjelper mot smertene) så jeg spiser egentlig ikke så veldig mye annet enn frukt og smoothies for tiden. Dette har jeg snakket med lege om og han sier jo at det er bedre enn ingenting og at jeg får i meg sukker i alle fall.

-TS

Skrevet

Det er helt legitimt å trene for bedre helse, men alle treningsprogram må ha progresjon. Ellers vil ikke helsen nødvendigvis bli bedre.

Progresjonen trenger ikke å være så stor og det å sette seg konkrete mål er svært motiverende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...