Gå til innhold

Enkeltpersonforetak – selvangivelse for næringsdrivende for første gang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man ikke har tjent over 50 000 kan man være fritatt fra å levere næringsoppgave, sant? Jeg har gjort det på denne måten:

Se hvordan du leverer selvangivelse for næringsdrivende uten næringsoppgave. (ikke med vedleggsskjema)

Så, hvordan kan jeg vite om jeg har behov for å spesifisere avskrivninger, gevinst eller tap ved salg av driftsmidler eller personinntekt?

Det står noen unntak i teksten under her, så blir litt usikker. Hvordan veit jeg om foretaket ikke er regnskapspliktig eller registreringspliktig?

Føler meg ganske forvirra nå. Noen som kan hjelpe meg? :)

"Del 2 Fritak fra levering av næringsoppgave mv.

Noen personlige næringsdrivende er fritatt fra å levere næringsoppgave. Omfattes du av denne ordningen kan du likevel velge å levere næringsoppgave.

Er du fritatt fra å levere næringsoppgave, har du heller ikke bokføringsplikt. Du må likevel dokumentere alle dine inntekter og kostnader. Denne dokumentasjonen må du oppbevare i 10 år.

Til toppen

Vilkår for fritak

• Årets brutto driftsinntekt må ikke overstige kr 50 000
  • Du må være skattemessig bosatt i Norge
  • Foretaket ditt må ikke ha regnskapsplikt, jf. lov 17.07.1998 nr. 56 (regnskapsloven) § 1-2
  • Foretaket ditt må ikke være registreringspliktig, jf. lov 19.06.2009 nr. 58 (merverdiavgiftsloven) § 2-1.

Til toppen

Unntak

Inngår virksomhetens årsresultat i gjennomsnittslikning, kan du ikke benytte ordningen. Dette gjelder skogbruk (skatteloven § 14-81) og reindrift (skatteloven § 14-82). Driver du slik virksomhet må du levere næringsoppgave og RF-1177. Ordningen kan ikke benyttes dersom du plikter å levere:

• RF-1223 «Drosje- og lastebilnæring»
  • RF-1189 «Utleie mv. av fast eiendom» sammen med RF-1084 «Avskrivning» som både gjelder næringsvirksomhet og den utleide eiendommen

Du kan heller ikke benytte ordningen hvis du:

• krever næringsinntekten fordelt med ektefelle mv.
  • har drevet mer enn én virksomhet i året
  • har drevet virksomhet som er skattepliktig til mer enn én kommune"

Anonym poster: 7b10c09992824839087f6eb3208190f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vurdert å skaffe deg en regnskapsfører?

Skrevet

Hva slags foretak er det? Er det helt enkelt, trenger du sannsynligvis ikke å levere.

Er du momspliktig? Regner med at du ikke er det, siden momsgrensen er 50.000 - da er du ikke registreringspliktig.

Regnskapspliktig blir du med en viss omsetning, men jeg husker ikke hva grensen er. Det er ihvertfall snakk om mye penger, langt mer enn 50000.

Men det lureste er å ringe Skatteetaten og spørre!

Jeg selv har et helt enkelt enkeltpersonforetak, men jeg måtte levere næringsoppgave fordi jeg er registreringspliktig (tar mva på tjenestene mine) og fordi jeg har utleie av fast eiendom. Jeg har ikke regnskapsfører fordi firmaet mitt er svært enkelt og jeg klarer det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...