Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har vi fått svaret vi har fryktet mest av alt. Mannen hadde helt negativ sædprøve. Føles forferdelig tungt og trist nå :cry: Drømmen om et barn gikk i knas etter en telefonsamtale med legen. Vi hadde på følelsen av at det kunne bli en lang vei å gå, at det kunne være nedsatt kvalitet- men ikke at det skulle være helt svart-dødt. Er helt tom nå. Kommer selvfølgelig til å søke nettet i alle kriker og kroker, lete etter håp. Mannen skal selvfølgelig videre til utredning for å finne ut hva som kan være årsaken, men samtalen med legen ga lite håp.

Usj, får mest lyst til å bare hyle ut, skrike, gråte...

Andre i samme situasjon? Som har fått beskjeden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare gi en god klem :klem:

AnonymBruker
Skrevet

Stor klem! :klem:

Jeg har ikke vært i situasjonen selv, men min svigerinne har. Hennes mann fikk samme beskjed. Men de fikk hjelp via en klinikk i Trondheim, og fikk faktisk et barn etterhvert. Jeg vet ikke hva de gjorde på denne klinikken som gjorde at det lot seg gjøre til slutt, men... Alt håp trenger ikke være ute. Spørsmålet er bare hvor mye man orker å gå gjennom for å komme dit, og hvor mye forholdet tåler. :hjerte:

Anonym poster: 627e27d9c52c9af5f2c93b9538210956

AnonymBruker
Skrevet

Uff, det er alltid tøft når man får slike dårlige nyheter. Vi er ikke i helt samme situasjon, men fikk beskjed for noen år siden at mannen sæd var så dårlig (både i mengde og kvalitet) at det ville være usannsynelig å bli gravide på naturlig vis, men allikevel en sjansje ved ICSI/prøverør... Nå er vi faktisk gravide på naturlig vis allikevel, så sånn sett er det jo alltid håp...

I prosessen vår, vi har jo også forsøkt prøverør, hørte vi også om en mulighet for å hente ut sædceller fra bitestiklene. Dette var spesielt for de menn som ikke hadde sædceller i sædvæsken sin... Dette inngrepet het PESA/TESA og er kanskje noe for dere? Du kan jo lese litt om det på linken under...

http://www.aleris.no/Sykehus--medisinske-sentre/Vare-enheter/Klinikker/Fertilitetsklinikk-IVF/Operativt-sad-uttak-PESATESA/

Ellers ønsker jeg dere bare masse lykke til på veien. Jeg vet alt om at det er en tøff prosess og min viktigste råd er at dere støtter hverandre og holder en åpen dialog dere imellom...

Anonym poster: a82116010bfc19720b728968d92648f8

Skrevet

Man kan ikke konkludere på mannens sædkvalitet før han har tatt 2-3 prøver, så det er for tidlig å ta alle sorger nå. Mannen har gjennom over 10 sædprøver opplevd at nesten alle tilsier gode muligheter ved prøverør, og en som sa at alt var dødt (etter en runde med feber).

Og selv om alt er dødt hender det at man finner årsaken, og kan behandle det.

En siste mulighet er å hente sædceller rett ut av pungen. Selv om alt er dødt ved test kan det finnes befruktningsdyktige celler de har muligheten til å hente ut for icsi.

Ta kontakt med noen som kan dette, så får dere mer tilpasset hjelp og bedre svar enn den legen dere har snakket med nå har gitt dere.

Skrevet

Da blir det sæd donor da....

onkelen min har helt døde sperm, han blir "pappa" for første gang nå om en uke eller to

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...