Gå til innhold

Hvordan gå frem når man skal flytte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nu har jeg og min familie funnet ut at vi skal flytte.

Vi skal flytte fra Nord-Norge til Østlandet, også har jeg mange spørsmål ang det, så mange at jeg faktisk har fått meg konto her for å kunne spørre dere :)

Hva er det første man må gjøre med tanke på leilighet (vi skal leie), jobb og barnehageplass?

I disse dager er det jo så vanskelig å få barnehageplass, og vi har funnet ut at vi skal flytte våren 2014.

Vi søker på bhg nu, men sjansene for at vi får plass før høsten 2014 er vel små, så hva kan man da gjøre ? Får man barnepass penger fra Nav hvis man må være hjemme med barnet ?

Det vi har tenkt på er å kanskje jobbe slik at han jobber dag og jeg kveld, frem til høsten, da vi forhåpentligvis har fått plass i barnehage.

Er det noen her som har gjort det samme som kan dele erfaring med oss?

Vi har ikke familie der (men har noen vennepar) så vi må helst ha en plass å bo når vi kommer ned.

Dette er noe vi har tenkt på lenge men først nu bestemt oss for å gjøre.

Anonym poster: 06a15e3ee3d77b11bd8bd83232df3b2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får man barnepass penger fra Nav hvis man må være hjemme med barnet ?

det kalles kontantstøtte

Anonym poster: 737299b457d8e1f5a1a383f8e8ea36c2

Gjest Marmot
Skrevet

det kalles kontantstøtte

Og man får det maks til barnet er 23 måneder.

Skrevet

det kalles kontantstøtte

Takk (?) for rettelsen!

Hadde du svar på det også?

Får man kontantstøtte når man velger å flytte vell viten om at man ikke har bhg plass ?

AnonymBruker
Skrevet

Takk (?) for rettelsen!

Får man kontantstøtte når man velger å flytte vell viten om at man ikke har bhg plass ?

Blir svært overrasket om dere ikke får. Så lenge man ikke har bhg plass får man kontantstøtte, aldri hørt om noen som har blitt nektet det pga flytting. Så det vil jeg nesten ta som en selvfølge.

Men om du er det minste usikker, så kan du ringe nav og spørre.

Gjest Marmot
Skrevet

Takk (?) for rettelsen!

Så lenge barnet er under 23 måneder får man kontantstøtte når man ikke har barnehageplass, uavhengig av hva grunnen er.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Hun er over 23 måneder så det kan jo by på noen utfordringer da. Får ringe NAV og høre.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Hun er over 23 måneder så det kan jo by på noen utfordringer da. Får ringe NAV og høre.

Hvis hun er over 23 mnd så får dere ikke kontantstøtte, enkelt og greit!

Anonym poster: a82ed44ba85e0f607fc50b6f91869194

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

er det barnehagesøknad som står på førsteplass i alt som må gjøres når man skal flytte?

jeg bare lurer.

hva med jobb til mor og far på nytt sted, og et sted å bo....

Gjest Marmot
Skrevet

Barnehagesøknad er vel det som haster mest fordi de fleste steder bare har opptak én gang i året, og man kan si opp den plassen man får dersom flyttingen ikke kan gjennomføres likevel.

Skrevet

Uten jobb har dere vel ikke penger særlig lenge til å betale bo-utgifter, så jobbsøking må/kan gjøres før dere finner sted å bo. Men uten bhg-plass kan dere ikke jobbe, så før dere begge takker ja til nye jobber, må dere ha barnepass i orden.

Hvor man får jobb, har jo også en del betydning for hvor man skal lete etter bolig, og hvor man skal søke bhg.plass.

Evt kan dere leie et sted å bo først, flytte nedover og så begynne jobbsøkingen etterpå, hvis dere anser at det er stor sannsynlighet for at dere får jobb innen det blir økonomisk krise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...