Gå til innhold

Er det vanlig å ha en "Hva om vi blir gravide"-samtale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Graviditet og barn er vel uaktuelt for oss da vi fortsatt er tenåringer og har karriereplaner begge to. Men føler likevel jeg burde snakke med ham om det, spesielt etter at han spurte om jeg hadde husket å ta p-pilla, og så sa "Men så hadde det ikke vært det verste som kunne skje å få barn med deg".

Vil gjerne få avklart at jeg ønsker å ta abort om det skulle skje, og også høre om han ønsker å få vite det eller om jeg skulle latt være å fortelle ham det.

Lite trolig at jeg blir gravid da jeg går på pillen, men er en slik samtale vanlig? Eller er det bare rart? :P

Anonym poster: 5173a3cd94f912163976556c986d84c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er veldig greit å få avklart slikt så tidlig som mulig. Hva om vi har helt forskjellige syn på abort, og hvordan skal alt foregå, etc. :)

• Liker 4
Gjest Spirula
Skrevet

Mannen min initierte en slik samtale like etter at vi ble sammen, noe jeg syntes var veldig greit, for da visste vi begge hvor vi hadde hverandre dersom jeg skulle bli gravid.

Jeg synes en slik samtale er fornuftig, siden prevensjon kan svikte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har snakket med min samboer om det.

Vi prøver også og bli gravide, virker som han er mer spent enn meg hehe.

Vi har snart prøvd i 1 år uten hell.

Anonym poster: 0f12fb176cffa5c3da36c2caf83fad67

Gjest oreokaka
Skrevet

Jeg syntes en slik samtale er viktig og lurt å ta :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er kjempelurt!

Jeg hadde en kjæreste som var av "det skal vi klare sammen isåfall" osv sjangeren, mens en som var av "da må du ta abort! no question! hiver babyen i veggen hvis du føder" osv ...

Sånt kan røpe mye ja.

Anonym poster: b8a5127285bf23a9199d89b350b7c1f2

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har alltid hatt for vane å ta en slik samtale før sex i det hele tatt kommer på tale.

Skrevet

Jeg synes det er fint å ha snakket om det. Det viser modenhet:)

Også vet dere litt hvor dere har hverandre. Selv om ting gjerne kan forandre seg når man står midt i det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt for vane å ta en slik samtale før sex i det hele tatt kommer på tale.

Jepp, greit å vite om fyren er av den typen som stikker isåfall, eller om han til en viss grad har moralen til å kunne ta seg av barnet.

Dersom begge vil ha abort er det jo greit, men alltid lurt å vite hva han ville følt om du beholdt barnet, for du kunne kommet til å ombestemt deg i det du har barnet i magen. Sånne situasjoner er vanskelig å forhåndsbestemme før du faktisk står der. Så synes dere også skal vurdere hvordan dere hadde følt det dersom du beholdt et eventuelt barn.

Veldig mange som havner i en situasjon der typen stikker, og da mener jeg det kunne vært greit å hoppet ut av det forholdet et par år tidligere, og heller funnet en som blir....

Skrevet

Jeg har alltid hatt en slik samtale tidlig i forholdet med de jeg har vært sammen med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde faktisk en type som "skiftet mening" angående dette, så kan være lurt å ha samtalen en gang i året :P

Før vi begynte å ha sex, hadde vi den samtalen, og med "forelskede øyne og sulten på sex" sa han at ja, om jeg hadde blitt gravid, så skulle vi klart det sammen.

Etter at vi hadde vært sammen 1 år, ble han veldig seg selv, og tok forholdet mye for gitt. Da var det plutselig ikke på tale at jeg skulle blitt gravid, da måtte det blitt abort, og nei han skulle ikke bli far i den alderen han var i (tror nok han egentlig mente at han ikke ville ende opp med meg, og ville følt seg bundet og fanget dersom jeg ble gravid og vi fikk en barn som bandt oss sammen og krevde ansvar fra ham).

Så TS, det er gull verdt å ha sånne samtaler. Dette ble selvfølgelig en eks etterhvert, og jeg er veldig glad for at det ikke ble oss :P

Gjest Gjest
Skrevet

Jepp, greit å vite om fyren er av den typen som stikker isåfall, eller om han til en viss grad har moralen til å kunne ta seg av barnet.

Dersom begge vil ha abort er det jo greit, men alltid lurt å vite hva han ville følt om du beholdt barnet, for du kunne kommet til å ombestemt deg i det du har barnet i magen. Sånne situasjoner er vanskelig å forhåndsbestemme før du faktisk står der. Så synes dere også skal vurdere hvordan dere hadde følt det dersom du beholdt et eventuelt barn.

Veldig mange som havner i en situasjon der typen stikker, og da mener jeg det kunne vært greit å hoppet ut av det forholdet et par år tidligere, og heller funnet en som blir....

For meg er ikke det er alternativ. Et svangerskap vil ta livet av meg. Så det er mer at jeg informerer om at "blir jeg gravid, så avliver jeg barnet så tidlig som mulig. Ønsker du vite dette?" enn en konkret diskusjon. Men dette kommer som regel greit opp av seg selv når vi snakker om prevensjon, jeg bruker alltid minst to typer, og siden kondom ikke er valgfritt om samleie er aktuelt så er det noe som kommer opp ganske tidlig.

AnonymBruker
Skrevet

Vi? :klo:

Ja, som i mor og barnefar.

Anonym poster: 469696203acaed121138023cf9d52904

Skrevet

Ja, som i mor og barnefar.

Det er bare kvinner som blir gravide. Vi er ikke så likestilte.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare kvinner som blir gravide. Vi er ikke så likestilte.

Jeg er fullt inneforstått med at fosteret ikke ligger i magen til mannen også, men når det er et kjærestepar som venter en unge, så ser jeg på begge to som gravide. ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fullt inneforstått med at fosteret ikke ligger i magen til mannen også, men når det er et kjærestepar som venter en unge, så ser jeg på begge to som gravide. ;)

Tja, det medfører jo forsåvidt en hel del ulemper for mannen også; så helt feil har du jo ikke ;)

• Liker 1
Gjest martefjarte
Skrevet

For meg er ikke det er alternativ. Et svangerskap vil ta livet av meg. Så det er mer at jeg informerer om at "blir jeg gravid, så avliver jeg barnet så tidlig som mulig. Ønsker du vite dette?" enn en konkret diskusjon. Men dette kommer som regel greit opp av seg selv når vi snakker om prevensjon, jeg bruker alltid minst to typer, og siden kondom ikke er valgfritt om samleie er aktuelt så er det noe som kommer opp ganske tidlig.

Nå ble jeg nysgjerrig på hva du feiler? Kan jeg spørre om det?

Skrevet

Ja, jeg har vært veldig klar på å ha en åpen tone om sånt fra starten av, nettopp fordi man aldri vet. Synes det er greit at det har blitt snakket om, i likhet med ønsker for hva en vil med forholdet etter hvert som det utvikler seg. Det være seg gifteplaner, hvor man ønsker å bo, husdyr, barn.. You name it. Bedre å være føre var enn etter snar. Ved å ha holdt fast på dette har vi oppnådd å ha samme synspunkter på det meste, eller møttes på halvveien, kjempeherlig. Jeg grøsser når jeg tenker på venninna mi som snart har vært sammen med typen i 10 år og fortsatt ikke har hatt en seriøs samtale om hverken barn eller ekteskap. Hva om man finner ut at man vil totalt forskjellige ting?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...