Gå til innhold

Venninner som lyver og skaper drama

Anbefalte innlegg

Gjest Irritert og lei
Skrevet

Hei. Jeg har en venninne som stadig vekk lyver, og jeg begynner å bli utrolig lei av det. Jeg har kjent henne siden vi var bittesmå, og hun har alltid løyet om diverse småting. Hun lyver særlig om ting hun har gjort eller opplevd, bla.a. har hun en historie om at hun egentlig har hatt en karriere som skuespiller i et annet land og at hun egentlig er kjendis der. Det er også slik at dersom noen forteller om noe spennende de har opplevd, så MÅ hun toppe historien, og forteller at hun har gjort noe i samme gata, bare enda mer fantastisk, f.eks. "Da JEG var på ferie der, så møtte vi Johnny Depp, og vi festet med han hele natta", osv.

Problemet er at det virker som om det bare er jeg som gjennomskuer henne! Jeg har som sagt kjent henne siden vi var bittesmå, og de andre har kanskje ikke opplevd "hele pakka" med løgner, som jeg har. Hun lyver ikke bare for å skryte på seg ting hun har opplevd, men også om negative ting. For en tid siden, så hevdet hun at hun hadde blitt forsøkt voldtatt på en fest. Folk kommer sikker til å synes at jeg er kynisk nå, men jeg GREIER ikke å tro på henne. Jeg var også på denne festen, og det virker ikke sannsynlig at det har skjedd. Jeg og noen andre venner prøvde å overbevise henne om at hun MÅ anmelde det, men det ville hun ikke. Etterpå har hun stort sett virket helt normal og bekymringsløs, men nå har hun plutselig begynt å fortelle at han som anodelig voldtok henne driver og sender henne meldinger, at han jobber i samme firma som henne, at hun møter han overalt, osv. Da venter hun selvsagt å få sympati fra oss. Jeg klarer som sagt ikke tro på dette, og jeg kjenner jeg blir så sint! Det er jo en forferdelig alvorlig ting å lyve om!!

Jeg har tenkt på å konfrontere henne eller noen andre av vennene våre med dette, men det som gjør ting litt vanskelig er at denne venninna er mye av limet i vennegjengen. Dersom jeg begynner å stille spørsmålstegn, og særlig ved denne angivelige voldtekten, så har jeg en følelse av at de andre ikke kommer til å tro på meg. Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal forholde meg til henne, det blir vanskleig oppføre seg som forventet og gi sympati når jeg ikke tror på henne!

Jeg har også en annen venninne som stadig vekk skaper drama. Problemet er ikke at hun lyver, men hun er svært psykisk ustabil. Innimellom sender hun meldinger til meg hvor hun forteller at hun bare vil dø. Det kan være detaljerte beskrivelser av hvordan hun har tenkt å ta livet sitt, og jeg synes jo det er grusomt å få slike meldinger! De første gangene det skjedde, så ble jeg jo livredd, og ringte henne med én gang og ba henne søke hjelp. Det har hun gjort, og etter en stund erklærte hun seg frisk. Likevel fortsetter hun å sende slike meldinger, og nå blir jeg bare sint. Egentlig synes jeg det er dårlig gjort å sende vennene dine melidnger à la "i sted tenkte jeg på å kaste meg foran en buss. Skulle ønske jeg hadde gjort det". Jeg blir så sliten av det!

Det er ikke første gang jeg har venninner som oppfører seg på denne måten, det virker nærmest som om jeg har en tiltrekningskraft på dem.. Jeg blir så utrolig sliten av dem! Hvordan skal man egentlig forholde seg til sånne mennesker??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

At man har historie sammen gjør dem ikke til venninder.

20 årene skal man bruke på å finne ut hvem som er venner eller ikke. Dumpe de som ikke oppfører seg. Hvert 7. år er det normalt å bytte litt om.

Endret av Wonders
AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes veldig ut som ei jeg kjenner. Hun lyver om det meste som kan lyvest om. Men de fleste av mine venner vet jo at dette er tilfelle og tar alt hun sier med en klype salt.

Hadde også tidligere ei venninne som av alle ting løy å sa hun hadde kreft! Vi skjønte dette var pisspreik, men for å være sikker ringte ei venninne mora eller broren hennes og spurte om dette var tilfelle. For å si det slik, vi hørte ikke mer snakk om at hun hadde kreft ;)

Jeg syns du skal hoppe i det jeg, konfronter henne og fortell akkurat hva du mener! Dersom hun har slikt behov for å lyve om alt mulig bør hun jo få hjelp, kan jo ikke være helt med psyksik?!

Drit i hva de andre tenker om deg, dersom du vet med sikkerhet at hun faktisk lyver har du jo ditt på det rene.

Siden dette er ei venninne du har hatt såpass lenge vil jeg tro du kjenner foreldrene også, da kan du jo kanskje ta det opp med dem også?

Uansett bør jo denne venninna de få en real oppvekker, det er ikke greit å lyve om alt og i alle fall ikke en voldtekt!

Når det gjelder den andre venninna de, ta det opp med henne også at du syns slike meldinger er vanskelige, at du blir redd, sint eller hva enn du føler...

Be henne heller få hjelp igjen fremfor å skremme vettet av hjelpeløse venner...

Anonym poster: 9b147e2857302ca0be6c99dd838a4e7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...