Gå til innhold

Tale til brud fra forlover - tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann

Jeg har fått æren av å være forlover til min beste venninne, og skal selvsagt holde tale.

Jeg er ikke verdens beste når det gjelder slikt, men jeg er heller ikke helt på bærtur da jeg har en jobb som gjør at jeg er vant til å prate litt.

MEN: angsten slår jo litt inn da. 130 gjester av fjern og nær, emosjonell dag osv.

Har dere noen gode råd til en nervøs forlover?

- Hva er det viktig at jeg får med?

- Hvor lenge bør talen vare? Er redd jeg blir stående så lenge at folk blir lei. Har så mye jeg gjerne vil si!

- Hvor rørende bør det være?

- MÅ jeg være morsom?

- Hva gjør jeg om jeg blir emosjonell under talen?!?!

Har kjent bruden siden vi var 6 år, og nå er vi 31. Så jeg kjenner henne ut og inn, og er derfor redd tårene kommer til å ta meg hele dagen.... Uff.

Dere som skal gifte dere eller har gifta dere:

Hvordan er den perfekte tale fra forlover?

Anonym poster: 10495c14833cdf46fb161d60178a1aaa

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg syns ofte dei kortaste talane er dei beste, iallfall når dei er grundig gjennomtenkte og velformulerte. Det er også lettare å ikkje bli så emosjonell når ein har tenkt igjennom nøyaktig kva ein skal seie. Det er mange måtar å gjere ting humoristisk på. Ein kan peike på morsomme opplevingar ein har hatt saman, men utfordringa då er at det oftast er morsommast for dei to-tre som var der då det skjedde.

Ein artig vri som eg opplevde ein gong var ein talar som lista opp alle dei tinga som vedkommande ikkje forsto ved personen h*n holdt tale til. Då får ein framheva særeigenheitene ved den personen ein held tale til, og ein kan framheve både positive og negative ting. Det var iallfall suksess i den talen eg høyrde.

Min forlovar gjorde noko liknande, ho snakka om mine meir eller mindre rare trekk, og sidan dei fleste i salen kjenner meg godt så vakte dette allmenn munterheit. Og så konkluderte ho med kvifor ho likevel er så glad i meg, og framheva at eg er flink til å seie den rette tingen akkurat når ho treng det mest (og nokre andre ting). Då var ikkje eit auge tørt, men ho hadde faktisk holdt seg frå å gråte heilt fram til då. Så humor er iallfall ein måte å halde tårene på avstand på, utan at ein skal drite ut personen ein talar til.

Skrevet

Alt godt har mange fine poeng syns jeg :)

Jeg ville blitt veldig glad for en kort til middels lang tale der forloveren sier noe om forholdet hun og jeg har til hverandre, og hva hun tenker forholdet til ektemannen min har gitt meg. Hvordan jeg har utviklet meg som person med han ved min side. Jeg ville også like det godt hvis hun henvendte seg til mannen min og ba han passe på meg, ta vare på venninnen hennes på en måte.

Jeg ville like at hun trakk frem noen morsomme episoder fra gamle dager, gjerne sånne som ikke alle har hørt og som kanskje er litt småflaue (åttendeklasses kjærlighetssorg eller noe fra en tur vi har hatt sammen der vi flørtet med noen skikkelig teite eller noe sånt) Og så kunne hun ramset opp (og forklart) mine fem beste og dårligste sider sånn at brudgommen får en pekepinn om hva han har begitt seg ut på. Jeg liker altså litt humor uten utdriting, litt alvor uten triste tårer og litt latter uten å latterliggjøre :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for lange og veldig fine svar, dere to!! :)

Her var det veldig mange gode tips, som jeg tar med meg videre.

Vil gjerne ha svar fra flere!

Anonym poster: 10495c14833cdf46fb161d60178a1aaa

Skrevet (endret)

Nå er det noen år sida, men når jeg holdt tale som forlover så ble den ganske kort. Jeg tok utgangspunkt i hele vennskapet vårt og tok ut noen episoder og sider ved henne. Jeg gjorde det mest humoristisk jeg da, men for meg var det også viktig at jeg ikke ble så intern at de andre gjestene ikke ville henge med. Jeg sa også litt om tida etter hun traff brudgommen og de to sammen. Start gjerne med mye på papiret og skrell ned i flere runder. Vil også anbefale å prøvetale høyt, da får du en feeling på tid og flyt i talen.

Endret av pusla
AnonymBruker
Skrevet

Har bare vært i 2 bryllup, men dæven døtte, de har jammen vært heldige med talene! Så utrolig forskjellige og alle like gode på hversin måte. Kan liste opp hvordan de forskjellige la opp talene sine:

- En sa, gi meg en A! Og så fortalte han noe om den personen på A. Skikkelig morsom og tok personen på kornet, for "alle" kunne kjenne han igjen på de forskjellige punktene. Tror han hoppet over noen bokstaver da, så du trenger ikke 29 ting liksom.

- En tale med utgangspunkt i et eventyr som passet personen veldig godt!

- Power point presentasjon, med bilder og slikt. Og klassisk oppbygging om personen (litt om oppveksten, deres forhold til hverandre liksom)

- Rap med rim. Knall bra!!! Men en må jo kunne litt slikt, eller ha litt anlegg for det ;)

- Klassisk/vanlig tale med et tilbakevendende punkt om personen (mannen/dama med den sexy rumpa etc)

Anonym poster: d6fa382f4553977eb0082653e7c39da2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...