Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I vår lille familie starter dagen rundt 0530 av ulike årsaker. Det har fungert fint fram til siste uka. Mini på 7 mnd har plutselig begynt å våkne kl 03!. Jeg har prøvd det meste føler jeg...stryking, holde en hånd å magen, smokk, vann, bleiesjekk, rommet er mørkt.legges kl 19 og spiser 4fulle måltidet på dagen. Legging går som en lek, sover i løpet av 5min.

I dag kapitulerte jeg å stå opp kl 0445 etter en 30 min gråtestund hvor jeg satt ved siden av senga til mini og prøve å roe ned og trøste. Mini pleier ikke gråte når han er våken.....men prater og romsterer i senga. Sover godt på dagen-stort sett 3lurer av 1time. Siste lur avsluttes i 16-tiden.

Hva kan jeg gjøre for at morgenen igjen begynner 0530. ? Jeg har kjempet de siste dagene for å være en god mamma....er på gråten fordi jeg er sliten. Sover på dagen selv og legger meg kl 21 noen kvelder for å prøve å ta igjen litt.

Er dette bare nok en fase barn skal igjennom eller burde jeg bli bekymret?

Er alenemor....

Anonym poster: 23182bffff6085f5ed131402cf00b3d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Spørs om babyen har behov for melk? Vi var egentlig ferdig med nattmat, men måtte gå på en ny runde da babyen ikke roet seg uten. Vi har en svært aktiv krabat som til tider spiser dårlig på dagtid, så han har behov for melk på natta en periode til.

Skjønner godt at du blir utslitt. Har du ikke muligheten for litt avlastning så du får sovet ut en gang i blant?

Endret av Sol79
Skrevet

Min gutt på 7,5 mnd våkna også kl 3 i natt. Han gråt ikke, men lå og skravla, sutra litt etter hvert. Men jeg tror det er pga ei tann. Kan ikke være det hos deg da?

Skrevet

Hvorfor gir du ikke melk? Det kan være for tidlig å slutte med mat på natten

• Liker 2
Skrevet

7 mnd er for tidlig, enig. La babyen få bli en baby litt til!

Gjest Elyssa
Skrevet

Hvor sier hun at hun ikke gir melk?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvor sier hun at hun ikke gir melk?

Hun sier at hun gir vann, så da kan man vel nesten anta at hun ikke gir melk.

Endret av Sol79
Skrevet

Her har småen på 7mnd begynt å spise om natten igjen. Tilbyr alltid vann først når han våkner men ender i 90% av tilfellene opp med å amme. Litt kosesyk og kanskje, men han spiser godt så tror han faktisk er sulten og. Han spiser nå ca.3 ganger om natten mot 1 gang før. Håper det er en fase, men er han sulten skal han selvsagt få mat :-) Du kunne kanskje prøvd å gi litt melk og sett om baby sovnet igjen?

Skrevet

Min gutt spiser også på natta, 2-3 ganger, og han spiser en god del, så tror han er sulten. Så kanskje prøve å gi mat?

Eller så kan det være utviklingssprang? Henger ofte sammen med at de lærer noe nytt, litt dårligere appetitt og mindre søvn.

Skrevet

Her orket vi ikke det styret så ungen fikk melk på flaske i sengen til hun var over 2år (!!) altfor lenge i følge alle "rådgivere", men vi fikk nå sove deilige lange netter.. Fra hun var 7mnd våknet hun presis kl 6 hver dag til hun var over året...da begynte hun å sove litt lenger igjen.

Skrevet

Jeg har ikke noe konkret tips, annet enn å ikke styre for mye nattestid, for å signalisere at det fortsatt er natt. Fortsatt ha det ganske mørkt, lite lyd og generelt lite stimuli.

Men, det jeg tror blir en positiv greie med et barn nummer to, er at jeg da skjønner at alt går i faser. Da sønnen min var på den alderen, var det legging som var et sabla styr. Kunne holde på med aktiv legging i to timer, med mye hyling, hvor gutten måtte aktivt bysses i søvn. Dette varte i halvannen måned, hvorpå det poppet ut to tenner, og siden har det aldri vært et problem. Jeg syns mye annet rusk og rask har gått i perioder også, og fellesnevneren har vært at det meste har gått over uten at vi har gjort noe spesielt. Det kan hjelpe litt psykisk å tenke sånn også. Noen ganger er det ting å gjøre med, mens andre ganger er det beste kanskje å akseptere det og se om det går over, før man begynner å styre med mye nye greier.

Skrevet

Her også går det meste i perioder. Jeg har revet meg i håret og trodd jeg skulle dø av utmattelse flere ganger, men etter ei stund går det plutselig over. Har vel egentlig kommet fram til at jeg er forsiktig med å styre for mye og ty til lettvinte løsninger som fort kan bli en vane, men heller stå i det til det går over.

Vet det er lett for meg å si som har mannen til å avlaste meg. Har du ingen du kan be om hjelp slik at du får sove? Søvnmangel er forferdelig.

Skrevet

Hvis babyen ikke får melk om natten så ville jeg prøvd det i første omgang hvis jeg var deg. 7 måneder er litt lite å slutte helt på.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men hvis du bor i nord hvor det er lyst døgnet rundt, så kan det også være en årsak. Kjøp rullegardiner og gjerne også lystette gardiner så det blir ordentlig mørkt. :)

Gjest Elyssa
Skrevet

Gutten min er 7 mnd og har akkurat begynt å sove hele natta (dvs gjort det 4 av 7 netter den siste uka - bank i bordet)

Men hvis han våkner, gir jeg ham melk. Kunne ikke falle meg inn å nekte ham det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg signerer de andre og foreslår melk på pupp eller flaske. Jeg synes han er for liten til ikke å få melk om natten, spesielt siden han ikke sover natten gjennom av seg selv eller lar seg roe på andre måter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...