AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #1 Skrevet 29. mai 2013 Jeg har bare lagt på meg etter fødsel. Tross trening og relativt sunt kosthold. Noen andre som har opplevd det? Trodde først kiloene skulle rase ned av amming, men har også hørt om de som har gått OPP i vekt. Har du gått opp av amming? Hva skjedde så ved ammeslutt? Anonym poster: 6521a94a7fe560b493fa62e14da65049
Tina_O Skrevet 29. mai 2013 #2 Skrevet 29. mai 2013 Jeg blir kjempesulten av å amme, så hadde jeg spist etter matlysten, hadde jeg nok gått opp i vekt, selv om jeg trimmer masse og har et sunt kosthold. Jeg er nesten ned på før-gravid-vekt nå, 2,5 mnd etter fødsel, men det er fordi jeg ikke la på meg veldig mye samt at jeg har vært litt restriktiv med kostholdet. Søsteren min la på seg ca 30kg, og hun raste ned i vekt under amming. Sannsynligvis kombinert med st hun hadde kollikkbarn som måtte trilles ekstremt mye og hun ikke rakk å spise så mye? Ei venninne la på seg 10-15 kg under amming... Jeg tror at hvis du spiser akkurat like mye som før du ble gravid, med samme aktivitetsnivå, så går du ned i vekt ved amming. Spiser du etter matlysta, pluss lite aktiv, kan du risikere å legge på deg... Det er vel så enkelt som å forbruke mer enn du tar inn. 1
Sol79 Skrevet 29. mai 2013 #3 Skrevet 29. mai 2013 Jeg spiste som en hest og masse godter, men gikk ned 10 kilo. Alt sammen raste på igjen kort tid etter ammeslutt.
helenaa Skrevet 29. mai 2013 #4 Skrevet 29. mai 2013 Jeg var stadig sulten og hadde alltid veldig trang til å spise sjokolade da jeg ammet, og hadde store problemer med å få vekta til å gå nedover. Kombinasjonen med lite søvn, gjorde at det var vanskelig å stå imot maten. Nå i ettertid har tenkt at jeg burde vært flinkere til å drikke vann. Av en eller annen grunn øker søtsuget mitt når jeg er tørst. Kanskje det kan være et tips?
Gjest Duftlys Skrevet 29. mai 2013 #5 Skrevet 29. mai 2013 Jeg ammer ikke, og har gått ned alt av gravidkilo etter fødsel og mer pga muligens trilleturene/trillejoggeturene:P Tror det er rimelig individuelt. Amming skrur jo selvsagt opp forbrenninga, men dersom du fyller på med drittmat, så er en jo like langt:)
helenaa Skrevet 29. mai 2013 #6 Skrevet 29. mai 2013 Jeg må legge til at jeg ikke har lagt på meg ved ammeslutt. For da ble søtsuget også mindre, og jeg klarte å spise mer normalt.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #7 Skrevet 29. mai 2013 Graviditeten kan gjøre morsomme ting med stoffskiftet, så kanskje verdt å ta en tur til legen for å sjekke? Ellers ville jeg ha ført dagbok over hele matinntaket og aktivitetsnivået. Vi tror ofte vi spiser mindre enn vi faktisk gjør, og særlig amming kan jo øke appetitten betraktelig. Dårlig søvn og slitenhet kan også føre til mange kjappe løsninger. Men om du vet at alt dette er i orden, ville jeg ha kikket på stiffskiftet. Jeg vet at mange leger ikke tror det kan ha skyld i vektøkning over et par kilo, men mange med lavt stoffskifte opplever at de må ligge svært lavt på kaloriinntaket for å holde vekta. Anonym poster: bcf4a503b53942f849c97bfb29b3fbbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå