AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #1 Skrevet 28. mai 2013 Jeg har alltid vært motstander. Men har alltid et åpent sinn. Derfor vil jeg hører fra dere. Fortell meg hvorfor LCHF - altså Lavkarbo, er så bra for kroppen min når jeg er overvektig og vil ned i vekt. Anonym poster: d675dda4308c05f602b5ea700ec1db2d
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #2 Skrevet 28. mai 2013 Fordi Fotballfrue sier det. Unnskyld, jeg kunne ikke dy meg. Dytter, vil gjerne høre om det samme selv. Anonym poster: 5f9c2e1ba9d632a65daa907d0d0fcc04
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #3 Skrevet 28. mai 2013 For min del sprekker jeg ikke på lavkarbo sånn som jeg alltid gjorde på høykarbo. Har aldri søtsug og spiser dermed aldri snop eller kaker. Er mett og med stabilt blodsukker gjevnlig over hele dagen. Men dette er min erfaring da. Deilig å kunne spise smaksrik mat når man slanker seg istedet for alle disse smakløse lettproduktene Anonym poster: 021d56716e410914480b13cc4d0e737b 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #4 Skrevet 28. mai 2013 Jeg kan ikke fortelle deg om det er bra for deg, men jeg kan fortelle deg hvorfor det er bra for meg. Kroppen forbrenner karbo først. Skjærer man ned på karbo vil den i større grad forbrenne fett. I tillegg er maten mye mer mettende enn typiske lettprodukter. Jeg går ned ved å skjære ned kaloriinntak også men sliter mer med å at jeg da blir sulten. Noe som fører til sprekk. På lavkarbo er ikke det et problem. Jeg spiser når jeg er sulten og spiser til jeg er mett. Metthetsfølelsen varer lenge pga fettet, jeg spiser mindre og havner derfor ikke så mye kalorier som man kanskje skulle tro. Vektnedgangen er altså raskere og enklere. I tillegg føler jeg meg bedre. Jeg følger en streng versjon (ketolyse) og må derfor styre unna alt av halvfabrikater og ferdigprodukter. Disse er nemlig tjukka fulle av sukker og potetmel. Derfor blir rene råvarer, som kjøtt og grønnsaker, fremfor masse tilsetningsstoffer og sukker. Kroppen fungerer bedre uten sukker og jeg er ikke lenger sukkeravhengig. Den holder også mindre vann. I tillegg har jeg lært meg å lage mat fra bunnen av. Jeg er også mer bevisst på hvor mye sukker som tilsettes i forskjellige matvarer. Det har hjulpet meg å holde vekten. Lavkarbo fungerer for meg, men jeg ser ikke vitsen med å overbevise andre. Det er helt frivillig, man kan også spise lavfett og gå ned i vekt. Problemet er om man spiser mye karbo og mye fett. Anonym poster: f4299f0ccf1907224e82f7e32c1c6f2e 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #5 Skrevet 29. mai 2013 LCHF gir hormonbalanse. Så man spiller på lag med kroppen i stedet for imot den som man gjør med lavfett. Spiser man mye karbohydrater så påvirker det blodsukkeret for mye. Uansett om man spiser bare trege karbohydrater, så blir det likevel til blodsukker som igjen gir høy insulinutskillelse. Insulin er et livsviktig hormon, men kroppen vår er ikke laget for å spy ut store mengder insulin hele tiden. Insulin er også vårt største fettlagringshormon. Insulin gjør at energien i fettlagrene våre har vanskeligere for å komme ut. Å slanke seg med lavfett er som å kjøre bil med håndbrekket på. Anonym poster: c9d74d288c6e448cf468c02648a81b60 4
Mysmys Skrevet 29. mai 2013 #6 Skrevet 29. mai 2013 Jeg holder på å utdanne meg til å bli ernæringsfysiolog, og er ikke ferdig enda så vil ikke si at det jeg sier er noe som er riktig. Er man overvektig og ikke har motivasjon til å gå ned i vekt så er det gjerne greit å gå på dietter som gir en veldig rask vektnedgang slik at man får motivasjon for videre vektnedgang, problemet er jo at folk som ikke har god kunnskap og går på disse diettene, vil fort gå opp igjen og gjerne mer enn de gikk ned når de da må begynne å spise normalt igjen. LCHF diett, ville jeg absolutt ikke anbefalt, folk forteller at man får en bedre metthetsfølelse, og at man mister sukkersuget osv, som da er bra. Men jeg vil nok tro at i nyere forskning om en stund at de vil finne at LCHF ikke vil være bra for kroppen. Mange går på denne dietten i utrolig lang tid, og spiser mye mettet fett som gir økt risiko for hjerte og karsykdommer. Og det å være i ketose, hjernen er faktisk HELT avhengig av glukose (karbohydrater), og vil ikke kunne bruke ketonlegemer like bra som den gjør med glukose. Dette vil ikke være bra for hjernen i lang tid. Det jeg vil si er det beste er en et kosthold som kan bli et langvarig normalt sunt kosthold, man må huske på at det å legge på seg tok lang tid, så hvorfor skal man bruke 1 - 2 måneder på å gå ned denne vekten? Ja jeg ser at det kanskje er en lettere måte og gjøre ting på, fordi man vil ha et raskt resultat. Men tenk på denne måten: Å gå på en diett i for eksempel 4-5 måneder, gå ned mange kg, deretter begynne å spise normalt (og spiser den samme maten som før, går opp det samme igjen) så må man bruke mer energi på å gå ned disse kiloene igjen. Istedenfor å bruke 1 år på å tilrettelegge et kosthold, hvor man bytter om matvarer til lettere varianter, prøver å unngå for mye ferdigmat, lager mat fra bunnen av osv. Det vil like tidskrevende som å gå på en diett, og være sosialt i tillegg, hvor man kan gå ut og spise uten problem (dette kan man da ikke gjøre ved LCHF feks). Ble litt mye nå! Men bare litt tips
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #7 Skrevet 29. mai 2013 Jeg holder på å utdanne meg til å bli ernæringsfysiolog, og er ikke ferdig enda så vil ikke si at det jeg sier er noe som er riktig. Er man overvektig og ikke har motivasjon til å gå ned i vekt så er det gjerne greit å gå på dietter som gir en veldig rask vektnedgang slik at man får motivasjon for videre vektnedgang, problemet er jo at folk som ikke har god kunnskap og går på disse diettene, vil fort gå opp igjen og gjerne mer enn de gikk ned når de da må begynne å spise normalt igjen. LCHF diett, ville jeg absolutt ikke anbefalt, folk forteller at man får en bedre metthetsfølelse, og at man mister sukkersuget osv, som da er bra. Men jeg vil nok tro at i nyere forskning om en stund at de vil finne at LCHF ikke vil være bra for kroppen. Mange går på denne dietten i utrolig lang tid, og spiser mye mettet fett som gir økt risiko for hjerte og karsykdommer. Og det å være i ketose, hjernen er faktisk HELT avhengig av glukose (karbohydrater), og vil ikke kunne bruke ketonlegemer like bra som den gjør med glukose. Dette vil ikke være bra for hjernen i lang tid. Det jeg vil si er det beste er en et kosthold som kan bli et langvarig normalt sunt kosthold, man må huske på at det å legge på seg tok lang tid, så hvorfor skal man bruke 1 - 2 måneder på å gå ned denne vekten? Ja jeg ser at det kanskje er en lettere måte og gjøre ting på, fordi man vil ha et raskt resultat. Men tenk på denne måten: Å gå på en diett i for eksempel 4-5 måneder, gå ned mange kg, deretter begynne å spise normalt (og spiser den samme maten som før, går opp det samme igjen) så må man bruke mer energi på å gå ned disse kiloene igjen. Istedenfor å bruke 1 år på å tilrettelegge et kosthold, hvor man bytter om matvarer til lettere varianter, prøver å unngå for mye ferdigmat, lager mat fra bunnen av osv. Det vil like tidskrevende som å gå på en diett, og være sosialt i tillegg, hvor man kan gå ut og spise uten problem (dette kan man da ikke gjøre ved LCHF feks). Ble litt mye nå! Men bare litt tips LCHF er ikke en diett, men en livsstil. Det er ikke noe mennesker bruker fordi de ikke har motivasjon til å slanke seg. Mange spiser også LCHF uten noe ønske om å slanke seg, dessuten er det en fordel å leve slik dersom man har hormonforstyrrelser, PCOS, insulinresistens osv. Mange går heller ikke ned i vekt på høykarbo da et høyt insulinnivå hindrer vektnedgang.Man kan utmerket godt leve i ketose over tid, man kan også leve en stund i ketose for deretter å spise litt mer (langsomme) karbohydrater slik at man ikke lenger er i ketose, men velge en moderat versjon av LCHF. Det er etterhvert mange leger som anbefaler en slik livsstilendring. Lurer virkelig på hva dere lærer på studiet dersom du tror at LCHF er en kortvarig diett for umotiverte mennesker? Anbefaler deg å lese litt av Sofie Hexeberg. Anonym poster: 206f87ca3806bb5e90b40d5bc090baa9 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #8 Skrevet 29. mai 2013 Men jeg vil nok tro at i nyere forskning om en stund at de vil finne at LCHF ikke vil være bra for kroppen. Mange går på denne dietten i utrolig lang tid, og spiser mye mettet fett som gir økt risiko for hjerte og karsykdommer. Foreldet teori som har vist seg å være feil. Meta-analyse som har sett på 20 store studier med tanke på sammenhengen mellom mettet fett og hjertesykdom. De 20 studiene gikk over 5-23 år og innbefattet nesten 350 000 mennesker... Konklusjonen var ingen sammenheng mellom inntak av mettet fett og HKS. Dette vet Ernæringsrådet også. Og det å være i ketose, hjernen er faktisk HELT avhengig av glukose (karbohydrater), og vil ikke kunne bruke ketonlegemer like bra som den gjør med glukose. Dette vil ikke være bra for hjernen i lang tid. Hadde dette vært sant, så hadde ikke mennesket overlevd som rase. Hjernen funker helt fint på en god del ketoner. Det er sant at ketoner ikke kan erstatte glukose helt, men det betyr ikke at vi må spise karbohydrater. Kroppen er i stand til å lage den glukosen den trenger selv. Vi har kun ett hormon som kan senke blodsukkeret når det trengs - nemlig insulin. Men vi har mange hormoner som kan øke blodsukkeret når det trengs - glukagon, adrenalin, veksthormon, kortison. Hva høres det ut som at vi har trengt mest gjennom årenes løp - å senke blodsukkeret eller å øke det? hvor man kan gå ut og spise uten problem (dette kan man da ikke gjøre ved LCHF feks). Kan man ikke? Da må jeg gjøre det feil, fordi jeg har ikke noe særlig problemer. Var nylig på kinarestaurant og bestilte en rett uten modifikasjoner. Risen kommer jo i en bolle ved siden av, og jeg rørte ikke den men spiste alt det andre. I "norske" restauranter ber jeg om ekstra grønnsaker i stedet for poteter og gjerne en klatt meierismør til. Det er ikke vanskeligere å spise LCHF ute enn det er å spise et hvilket som helst annet kosthold. Men jeg er enig i at man skal gjøre en kostholdsforandring og ikke kjøre ekstremdietter. For å sitere Einstein: "Galskap er å gjøre det samme flere ganger og forvente forskjellig resultat." Går man tilbake til kostholdet man hadde før så bør man ikke forvente at det samme ikke skal skje igjen. LCHF er en kostholdsforandring jeg trives med og kommer til å spise slik resten av livet. Anonym poster: c9d74d288c6e448cf468c02648a81b60 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #9 Skrevet 29. mai 2013 Hvordan fungerer (moderat) lavkarbo når man samtidig forsøker å spise lite animalske produkter? Jeg spiser egg og cottage cheese, og det stort sett alt av animalske produkter jeg stapper i meg. Bruker soya-, ris- og havremelk i stedet for kumelk og slikt. Så ja. Opplys meg! Anonym poster: 5f9c2e1ba9d632a65daa907d0d0fcc04
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #10 Skrevet 29. mai 2013 Hvordan fungerer (moderat) lavkarbo når man samtidig forsøker å spise lite animalske produkter? Jeg spiser egg og cottage cheese, og det stort sett alt av animalske produkter jeg stapper i meg. Bruker soya-, ris- og havremelk i stedet for kumelk og slikt. Så ja. Opplys meg! Anonym poster: 5f9c2e1ba9d632a65daa907d0d0fcc04 Nå spiser jeg fisk og sjømat da, men du bør satse på proteinkilder i form av linser og bønner. Anbefaler deg å ta deg en tur innom lavkarbo.no, der fins det noen tråder om lavkarbo og vegetarianisme. Anonym poster: 206f87ca3806bb5e90b40d5bc090baa9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #11 Skrevet 29. mai 2013 Jeg har snakket med en god del leger om dietter osv, og alle sier det samme: Spis sunt og variert og ikke tenk på karbohydrater og kalorier. Jeg tror også man blir litt smågal om man driver på med sånt. Jeg spiser mye frukt og grønnsaker og så spiser jeg vanlige norske middager (typ kjøttkaker i brun saus og fisk) og når jeg spiser brødskive, så spiser jeg grovbrød med leverpostei, kjøttpålegg eller makrell i tomat. Har aldri søtsug på grunn av at jeg spiser så mye frukt og jeg er veldig slank. Jeg tror ikke det er lurt å kødde med kostholdet. Det beste er å ikke tenke lenger enn sunt og variert. Spiser man når man er sulten, så spiser man ikke for mye kcal heller. Anonym poster: 8c48faad7eb182c87c4b51380092037d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå