AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #1 Skrevet 28. mai 2013 Jeg er en 18 år gammel jente som siden jeg var 12 år gammel har slitt både med vekt og utseende.. Jeg har så klart prøvd utallige ganger å gå ned i vekt, spise sunt, begynt med trening osv osv osv. Hver gang har det gått over etter noen uker, det lengste jeg har greid meg med regelmessig trening er vell 1-2 måneder... Jeg har slitt med alvorlig depresjon, selvskading, har ett selvmordsforsøk bak meg, sosial angst, diverse spiseforstyrrelser (ja, jeg har prøvd å sulte meg, kaste opp mat og mye annet) og mye annet. Grunnen er hovedsaklig forholdet jeg har til meg selv og kroppen min. Nå er jeg på bedringens vei og har ikke vært så "frisk og klar" i hodet på mange år, jeg har vært skadefri i over et halvt år og alt går imot lysere tider. Rett medisinering og viljestyrke har hjulpet mye! Men også tanken på et sunt og bedre liv har hjulpet! Likevel har jeg ikke heeelt greid å sette det in action.. I dag er den første dagen min, og jeg har spist godt og sunt i hele dag. Ikke noe godteri. Første dagen på noen uker jeg ikke har spist godteri. :D Problemet er at jeg så klart luftet dette for min mor tidligere i dag, men hun bare lo og sa at "jada, det varer i 2-3 uker og så er det over". Og da følte jeg plutselig en enorm skam. Blir direkte flau av å tenke på trening.. For det har jo alltid vært slik, at jeg har holdt på en liten stund, så har jeg gitt opp. Men jeg føler at denne gangen blir det ikke slik... Jeg sliter også med en god porsjon prestasjonsangst, så jeg holder meg til trening hjemme og ikke på studio osv.. Likevel tør jeg ikke sette i gang med treningen. Er direkte redd for å feile og redd for å gi opp... Anonym poster: 1b420476b9e29f590d55f14c63599cb3
Gjest *MaggieQ* Skrevet 29. mai 2013 #2 Skrevet 29. mai 2013 For det første så synes jeg det var ekstremt dårlig gjort av moren din å slenge ut med en sånn spydig kommentar. Totalt unødvendig. Når det er sagt så hev deg over det! Det er din kropp, din helse og ditt liv og du har nå tatt tak i det for å bedre livssituasjonen din og det skal du være stolt over! Når det kommer til trening. Trening har påvist ekstremt gode resultater mot depresjon og nedstemthet. Så ikke tenk på treningen som noe stort som du kan feile med, for det kan du ikke Trening er kun positivt. For både psyken og helsen. Er det en spesiell treningsform du liker?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #3 Skrevet 29. mai 2013 Mange starter for hardt og tenker ofte at de skal trene flere ganger hver uke, og ofte skal vi trene på en måte vi ikke liker. Det sier seg selv at det er et vanskelig prosjekt og at det går ut over humøret. Er det ikke en treningsform du setter pris på? Om du finner en type trening eller aktivitet som du synes er fint å drive med er det mye lettere å fortsette. Det samme gjelder mat. Du bør ikke gå på ekstremdietter eller spise ting bare fordi det er sunt. Venn deg gradvis på sunnere mat og eksperimenter med oppskrifter for å finne ut hva du liker og hva du kan leve med. All kudos til deg om du klarer å kutte ut godteri fullstendig, men etter erfaring sprekker du, og da føler du skam år du tar neste godteribit. Mitt forslag er derfor å kutte ned på godteriet i første omgang. At det kun er lov på f.eks fredag og lørdag. Senere kan du kutte ned til kun lørdag, og så kanskje kutte det ut helt? Det er mye mer realistisk, og da kan du bli glad over å ha klart å holde deg Med tanke på det du skriver om selvfølelse mener jeg det er kjempeviktig at du driver med noe du selv har lyst til. Derfor synes jeg ikke du skal ha forventninger til at du skal bli kjempeflink til å spise sunt og trene med en gang, men heller tenke at det er en langsom prosess å utvikle en sunn livsstil. Det viktigste slik jeg ser det er ikke å gå raskt ned i vekt, men å faktisk ha det bra med seg selv mens man sakte men sikkert blir slankere. Har du forresten vurdert lagidrett? Om du faktisk ønsker litt treningspress er det kjempelurt å være med på lagidrett ettersom man da må møte opp i større grad enn om man trener selv. Hva med innebandy, basketball, badminton eller tennis? Og husk at gåturer i fine omgivelser er en fin aktivitet for oss som ikke er så glad i trening Forandring skjer ikke over natta. Ta først og fremst vare på deg selv og gjør ting som gjør deg glad Anonym poster: a7efb9afcdccc822742397bea2cfe020
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #4 Skrevet 29. mai 2013 Ikke vær redd for å feile. Gjør det du får til, og det som føles riktig for deg. Det var stygt av moren din å le på den måten. Lykke til Anonym poster: cd165e57b5876698394dee7a2bbee414
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå