Gå til innhold

holdbarhet på mousse ?

Anbefalte innlegg

Gjest lisha
Skrevet

hva er holdbarheten på ferdiglaget mousse?

tenker at moussen (f.eks sjokolademousse eller jordbærmousse) blir laget, og satt kaldt i kjøleskapet, og selvfølgelig tildekket med plastfolie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på om den er varmebehandlet først. Melkeprodukter blir vanligvis fort sure, men holder seg lengre om de er blitt kokt først.

Gjest lisha
Skrevet

Er greit å vite, er litt trasig å servere sur dessert :/ *mareritt*

går det greit å lage mousse to dager i forveien, og servere på den tredje dagen? (bruker selvfølgelig kremfløte med god holdbarhetsdato, men det har kanskje ikke så mye å si, når den først er blitt behandlet?

sjokolademousse ser ikke ut til å måtte bli varmebehandlet, mens jordbærmousse ser ut til å måtte varmebehandles?

Skrevet

Mousse har en tendens til å få hinne på seg om den står i kjøleskap. Trikset er å ikke ha plastfolien over bollen, men nedi bollen.

Altså så folien går nedover kanten, toucher hele moussen og så opp på den andre kanten.

Angående holdbarhet ville jeg kun latt den stå i et døgn om den skal serveres gjester, men som restemat kan jeg spise den selv i opptil tre-fire dager.

Skrevet

Feil forum?

Gjest lisha
Skrevet

lurer på å lage mousse til dessert i bryllup, så moussen vil da bli servert i porsjonsskåler..

dagen før regner jeg med at jeg ikke rekker noe annet enn å pynte lokalet og ordne siste tingene, ihvertfall ikke stå på kjøkkenet og lage dessert til 70stk :/

(men tenkte å pynte den kvelden før da, det skal vi rekke)

Gjest navnelapp
Skrevet

Eit lite tips: Viss du er nær Oslo ville eg stukke innom Pals i Norabakken (vis a vis Uranienborg kirke) og kjøp nøytral stabilisator på pose. Den erstattar gelatin, og gir eit heilt fantastisk resultat. Eg brukte den då eg lagde moussen til denne bryllupskaka i staden for gelatin, og det var så enkelt! Inga venting på at greiene skulle stivne, berre å røre rett i mjuk krem saman med smaksstoffa. Den heiter Zeesan Nøytral, og ein pakke stabiliserer så vidt eg huskar krem av 2,5 liter kremfløte.Då lagar du mousse til 70 personar på tjue minutt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...