AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #1 Skrevet 28. mai 2013 Min far tok over sin hjemgård på sin odelsrett for 12-13år siden. Nå ønsker han å selge den, det jeg lurer på om han selger kan jeg ta den tilbake på min odel i etterkant av et eventuellt salg. Og om det er mulig betaler jeg da kun odelstakst eller markedspris? Mener å ha lest noe om at de ikke driver med odelstakst lenger. Setter pris på alle fornuftige innspill Anonym poster: 15b2b757c6ee29fa1ef753cc81c33712
Sommernatt Skrevet 28. mai 2013 #2 Skrevet 28. mai 2013 Odelshevdstida er på 20 år. Var garden i slekta før din far tok over? Hvis din bestefar da hadde odel på eiendommen før din far, og du er neste i arverekken (eldst av dine søsken), kan du heve eiendommen på odelstakst.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #3 Skrevet 28. mai 2013 Odelshevdstida er på 20 år. Var garden i slekta før din far tok over? Hvis din bestefar da hadde odel på eiendommen før din far, og du er neste i arverekken (eldst av dine søsken), kan du heve eiendommen på odelstakst. Om jeg ikke tar helt feil så hadde min bestefar gården, solgte den til en av mine tanter (yngre søster av min far) Før han så tok den på odel Anonym poster: 15b2b757c6ee29fa1ef753cc81c33712
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #4 Skrevet 28. mai 2013 Odelshevdstida er på 20 år. Var garden i slekta før din far tok over? Hvis din bestefar da hadde odel på eiendommen før din far, og du er neste i arverekken (eldst av dine søsken), kan du heve eiendommen på odelstakst. Og er odelstakst en fast takst under markedspris eller hvordan finner man ut hva den kommer på? Anonym poster: 15b2b757c6ee29fa1ef753cc81c33712
Sommernatt Skrevet 28. mai 2013 #5 Skrevet 28. mai 2013 Vet du om det faktisk er odel på eiendommen fortsatt? (Ein eigedom blir rekna som odlingsjord når fulldyrka eller overflatedyrka jord på eigedomen er over 25 dekar, eller det produktive skogarealet på eigedomen er over 500 dekar.) Hvis han tok den på odel fra din tante, tror jeg hun må ha eid i mer enn 7-8 år for at 20 års kravet skal være oppfylt. Men her er jeg ikke sikker, så hvis noen vet, så rett gjerne på meg! Odelstakst ligger som oftest litt under markedspris, men ikke så mye under som f.eks åsetestakst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå