Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jøde, men er ikke åpen om det til venner og sånt. Burde jeg det?

Anonym poster: 138b1c072e55b39e48734d25e6bf5a01

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei. Det er fremdeles folk som er ute etter dem.

Gjest Snyltefluen
Skrevet

Hva føler du selv om saken, det er jo det som betyr noe? Nå er ikke jeg jøde, men tok meg friheten til å svare likevel.

Skrevet (endret)

Det er en skam for landet hvis du har erfaringer som tilsier at du ikke våger være åpen om at du er jøde. Men jeg vil ikke kritisere deg for at du er forsiktig. Jeg ønsker et samfunn der hvert menneske kan stå for sine egne personlige meninger og flagge sitt personlige livssyn, og der vi nok kan kritisere hverandres verdier, men aldri true noen eller oppføre oss slik at mennesker skal måtte holde sine holdninger og sitt livssyn hemmelig.

Endret av Cuckold
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selv føler jeg ikke noe særlig om det. Altså, jeg er ikke vokst opp i et jødisk hjem (mine foreldre, hvor kun den ene er jøde har aldri vært opptatt av jødedommen eller den jødiske slekten), så sånn sett har det liten betydning.

Men, jeg er jo likevel jøde, og da blir det vel naturlig å fortelle det til mine nærmeste venner. På samme måte som det er naturlig at de vet at jeg også er halvt amerikaner.

Anonym poster: d9afe9edbe480ea40bbbe4919b9ab492

Gjest Gjest
Skrevet

.

Men, jeg er jo likevel jøde, og da blir det vel naturlig å fortelle det til mine nærmeste venner. På samme måte som det er naturlig at de vet at jeg også er halvt amerikaner.

La være. Det skal ikke noe mer til enn at det er noen arabere i nærheten av deg som får det å vite og så vil du bli utsatt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv føler jeg ikke noe særlig om det. Altså, jeg er ikke vokst opp i et jødisk hjem (mine foreldre, hvor kun den ene er jøde har aldri vært opptatt av jødedommen eller den jødiske slekten), så sånn sett har det liten betydning.

Jeg syns ikke din etniske bakgrunn er noe du bør klargjøre ovenfor venner. Men dersom jeg var på dater`n med en som var jøde, ville jeg visst det. Vet ikke helt hvorfor men jeg vil liksom vite "alt" om en mulig kjæreste.

Ellers støtter jeg brukeren over her som mener det er utrygt for jøder i Norge. Dessverre.

Anonym poster: b71271ef7e1ca87931637557533c21e1

Skrevet (endret)

Siden tråden ligger under Religion, livssyn og filosofi tenkte jeg du selv bekjente deg til jødedommen som livssyn. Forstår jeg deg rett handler det egentlig bare om at du er halvt jødisk av avstamning, det er jo kanskje ikke like sentralt og viktig å flagge, men det må vel være en grunn til at du har valgt å holde dette hemmelig for venner og bekjente, og det burde ikke være nødvendig. Ideelt sett burde det ikke vært mer problematisk enn å være åpen om at man har en spansk mor. I hvert fall ikke i det liberale samfunn jeg ønsker å leve.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I og med at familien aldri har vært opptatt av det, og jeg har vokst opp uten noen religiøse innslag, mine foreldre er ateister, det samme er jeg selv, har det aldri slått meg som viktig.

Selv har jeg ikke opplevd at det er vanskelig å være jøde i Norge. Nå er ikke jeg åpen om det, men har jødisk slekt i Norge, og ingen av dem har opplevd noe ubehag med det. Arabere er forøvrig like individuelle som andre.

Nå er det ikke slik at jeg bevisst har holdt det hemmelig, det har bare aldri vært et tema. Og det skyldes nok at jeg selv aldri har sett på meg selv som jøde. Det litt som om at jeg heller ikke ser på meg selv som amerikaner, selv om jeg er halvt amerikansk.

Skrevet

Hva legger du i å være jøde?

Har du jødiske røtter eller er du en troende jøde?

Religion er en privatsak og såfremt du ikke føler du må si ifra pga. religiøs overbevisning, så ser jeg ikke at det spiller noen rolle om dine venner vet hva slags tro evt. bakgrunn du har.

AnonymBruker
Skrevet

I denne sammenhengen mener jeg jøde som det å ha jødisk slekt/familie/aner.

Personlig er jeg ateist.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ganske få jøder i som er igjen i Norge. Jeg er ikke jødisk, men min erfaring er at mange mennesker ikke klarer å se forskjell på en vanlig jøde og den israelske stat. Veldig trist at helt vanlige mennesker skal gå rundt i frykt på grunn av deres etnisitet.

• Liker 3
Skrevet (endret)

I og med at familien aldri har vært opptatt av det, og jeg har vokst opp uten noen religiøse innslag, mine foreldre er ateister, det samme er jeg selv, har det aldri slått meg som viktig.

Selv har jeg ikke opplevd at det er vanskelig å være jøde i Norge. Nå er ikke jeg åpen om det, men har jødisk slekt i Norge, og ingen av dem har opplevd noe ubehag med det. Arabere er forøvrig like individuelle som andre.

Nå er det ikke slik at jeg bevisst har holdt det hemmelig, det har bare aldri vært et tema. Og det skyldes nok at jeg selv aldri har sett på meg selv som jøde. Det litt som om at jeg heller ikke ser på meg selv som amerikaner, selv om jeg er halvt amerikansk.

Du er vel bare godt integrert da (assimilert som noen mennesker foraktlig vil kalle det), og det betyr at du oppfatter deg som norsk. Hvis det er det som er forklaringen er det jo ingen grunn til at du skal dyrke en fremmed identitet du ikke har noe forhold til. Selv om du ikke benekter dine jødiske røtter forstår jeg det som at det ikke betyr noe for deg. Da forstår jeg også hvorfor du ikke gjør noe nummer ut av det. Men jeg går ut fra at du vil fortelle dine nærmeste venner, for selv om du ikke dyrker en jødisk identitet er det vel ingen grunn til å holde dine jødiske røtter strengt hemmelig.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Skrevet

I denne sammenhengen mener jeg jøde som det å ha jødisk slekt/familie/aner.

Personlig er jeg ateist.

Isåfall, så ser jeg ikke hvorfor du føler for å nevne det, såfremt du ikke mener det har relevans i en debatt.

AnonymBruker
Skrevet

Selv er jeg kjæreste med en som er jøde og kommer fra Israel. Er åpen om det til alle vennene mine og familien min og har aldri opplevd noe negativt med det. Personlig er jeg kristen/ateist. Hvis han kommer til Norge er jeg redd han blir utsatt for noe, men i det samfunnet jeg lever i nå tror ikke det kommer til å skje. Jeg synes man kan være åpen om hvilken religion elleer tilhørighet man holder med. Det er viktig for meg at kjæresten min føler seg trygg i hjemlandet mitt.

Anonym poster: f798c8b7b0c13c7c302633aa0f334a16

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde fått vite av en person at personen var jøde, så hadde jeg reagert like lite som om at personen sa den var muslim, hindu eller kristen. Det er jo bare en religion. Jeg er selv kristen.

Men om du er ateist med jødisk familie, skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du skal nevne det til folk. Det blir litt som at om jeg var ateist med kristne foreldre, så hadde det vel vært litt rart og gått rundt og sagt det. Jeg vet selvsagt at jødedommen er noe som "arves", men likevel.

Vi bor tross alt i Norge, så religion er vel egentlig ikke så viktig.

Anonym poster: bf91ded6a995d7cb27a68b8b5c8422bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde fått vite av en person at personen var jøde, så hadde jeg reagert like lite som om at personen sa den var muslim, hindu eller kristen. Det er jo bare en religion. Jeg er selv kristen.

Men om du er ateist med jødisk familie, skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du skal nevne det til folk. Det blir litt som at om jeg var ateist med kristne foreldre, så hadde det vel vært litt rart og gått rundt og sagt det. Jeg vet selvsagt at jødedommen er noe som "arves", men likevel.

Vi bor tross alt i Norge, så religion er vel egentlig ikke så viktig.

Anonym poster: bf91ded6a995d7cb27a68b8b5c8422bd

Mange regner jøder som en egen etnisitet. Forskning viser at de aller fleste stammer fra dagens Israel, selv om det naturligvis har vært innblanding fra andre folkeslag, der de har bosatt seg, også.

Anonym poster: e7fcee6a917f4fd16c136b04060e1b9f

AnonymBruker
Skrevet

Tror du over misforstår litt. Jøde er en etnisitet. Det er min etniske bakgrunn jeg tar opp her, ikke jødedommen. Men forstår hva du mener :)

AnonymBruker
Skrevet

Tror du over misforstår litt. Jøde er en etnisitet. Det er min etniske bakgrunn jeg tar opp her, ikke jødedommen. Men forstår hva du mener :)

Da var jo det jeg mente :)

Mange tror at jøder bare tilhører samme religion, slik som kristne gjør.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Da var jo det jeg mente :)

Mange tror at jøder bare tilhører samme religion, slik som kristne gjør.

Jøder er en religion, men du finner jøder mye godt overalt i verden og de ser ikke annerledes ut enn sine naboer av andre religioner.

Endret av Gjest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...