Gå til innhold

Mating av voksen katt og kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Vi har en voksen katt på litt over 1 år som har bodd hos oss hele tiden. Vi skal nå ha en katt til, denne er kattunge og må selvfølgelig ha mat tilpasset kattunger.

Den voksne er kastrert, og det skal selvfølgelig den lille bli også når den tid kommer.

Men det jeg lurer på er hvordan jeg skal gjøre det i forhold til mating av dem når de skal ha to forskjellige typer mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har akkurat den problemstillingen nå. Gamlekatta er ni-ti år gammel, lillepus er tre måneder+.

Han skal ha kattungefór, og hun går på en egen spesiell blanding.

I starten gikk det relativt greit, da han hadde mat og sånt på badet, og vi til en viss grad klarte å holde henne unna, men nå som begge har matskålene på kjøkkenet, er det en helt annen dans.

Hver gang jeg hører knasking fra kjøkkenet, sniker jeg meg ut med spruteflaska, og nesten hver gang sitter hun jaggu og eter hans mat, da får hun seg en real dusj. Hvis hun går til sin egen matskål, roser jeg henne med koselyder og klør henne på ryggen.

Forhåpentligvis responderer hun til disiplinen like godt som hun alltid har gjort; som regel har det holdt med et par-tre korrigeringer før hun skjønner greia. Men hun er et voldsomt matvrak, så det kan ta sin tid.

Om minsten spiser av hennes mat, er det ikke akkurat farlig, men når hun går på spesialfór, sier det seg selv at hun kommer til å bli smellfeit om hun fortsetter å ete hans mat i store mengder.

Våtfór kan de spise samme typen av, så da får de bare litt hver samtidig.

Noen katteeiere er sikkert heldige nok til å kunne sette matskålene på forskjellige steder og unngå at kattene spiser samme mat på den måten. For oss kan det hende vi må begynne å gi ham mat i bittesmå porsjoner slik at han klarer å spise opp alt i en runde, og bare la ham spise av hennes mat hvis han blir småsulten innimellom.

I ditt tilfelle er det ikke like kritisk, da eldstemann bare er såvidt året. Så din "gamlepus" kan fint spise av kattungematen uten at det er noe problem.

Endret av Minya
Skrevet

Vi fikk tips om å sette maten til den ene katten i en eske med lokk, for så og kutte et hull som bare den minste pusen kom seg gjennom. Da gjør du det ihvertfall litt vanskeligere for den 'gamle' katten å få tak i maten til lillepus.

Skrevet

Det er langt fra alle kastrater såm MÅ spesialbehandles på grunn av det. Jeg har oppdrett, som medfører at kastratene her har kattunger med seg i lengre perioder. Da får kastratene også spise foret som står framme. De spiser det de vil uten å legge på seg, holder seg jevnt nesten uansett hva jeg forer med så lenge det er for kattene vil ha (forsøkte bytte til ett nytt for de ikke likte så godt, da gikk hele gjengen ned i vekt her. Det var ingen suksess. Hadde så klart kun voksne i hus da.)

En katt på ett år er fremdeles ung. Kattungefor er egentlig noe de bør få fram til de er rundt året, kastratfor er i mange tilfeller direkte slankemat, og man skal helst unngå å slanke en ung katt med mindre den begynner å bli lubben.

Er kastraten din tjukk, kan du sette opp en foringsboks eller kasse, med hull som er for lite til at den tjukke katten kommer seg inn.

Syns ikke du skal bekymre deg, la de spise. Så får du heller gjøre tiltak hvis du ser at det ikke fungerer.

Skrevet

Det er langt fra alle kastrater såm MÅ spesialbehandles på grunn av det. Jeg har oppdrett, som medfører at kastratene her har kattunger med seg i lengre perioder. Da får kastratene også spise foret som står framme. De spiser det de vil uten å legge på seg, holder seg jevnt nesten uansett hva jeg forer med så lenge det er for kattene vil ha (forsøkte bytte til ett nytt for de ikke likte så godt, da gikk hele gjengen ned i vekt her. Det var ingen suksess. Hadde så klart kun voksne i hus da.)

En katt på ett år er fremdeles ung. Kattungefor er egentlig noe de bør få fram til de er rundt året, kastratfor er i mange tilfeller direkte slankemat, og man skal helst unngå å slanke en ung katt med mindre den begynner å bli lubben.

Er kastraten din tjukk, kan du sette opp en foringsboks eller kasse, med hull som er for lite til at den tjukke katten kommer seg inn.

Syns ikke du skal bekymre deg, la de spise. Så får du heller gjøre tiltak hvis du ser at det ikke fungerer.

Kastrerte katter skal vel hovedsaklig ha spesialfor for å unngå å få nyrestein eller blokkerte urinveier. Men jeg regner med at de fleste merker fra dyrebutikk og dyrlege er tilpasset dette uansett?

Skrevet (endret)

Er hovedsaklig saltet som er skadelig for de som får problemer med nyrestein, ikke fettinnhold, som er høyere i kattungemat som kan få enkelte til å legge på seg.

Finnes spesialfor man må til vetrinær for å få, men det er beregnet på katter som har reelle problemer. Og det er ikke sånn at bare for at katten er kastrert får den nyrestein.

Bare å lese på pakken hva som er i.

Fett + protein = bra

Salt + kornprodukter = ikke bra

også lurt å lese innholdsfortegnelse ut over %protein. Var innom coop, var overasket over hvor ye protein% de hadde i billigforet sitt. Så leste jeg at det proteinet var beinmel fra fjærkre... Rester etter MUK er tatt ut av kjøttet. Samme med kornprodukter.

Historisk sett ble katte og hundemat laget av restavfall etter matproduksjon til mennesker, oppfinnelsen kom i en tid hvor ernering til dyr ikke hadde så mye fokus. I dag er det stor forskjell på hva som er i forskjellige merker / typer dyrefor. De billigste greiene er laget etter de gamle prinsippene, restavfall.

Så les hva som er i det før man dømmer om det er bra å gi til dyret. Ikke bare hva den produsenten mener det er egnet til sammenlignet med sin produktserie. Jeg er f.eks ikke interessert i å mate en 6 uker gammel kattunge med beinmel av fjærkre. Selv om det står "kitten" på pakken.

Mange billige merker har også vanvittige mengder stivelse. Er samme som med mennesker, lever man på hvitt brød blir man feit. Selv om man har skippet smøret.

Endret av Tulling
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha gitt dem et fôr som begge kan spise f.eks.http://www.morene.no/katt/orijen-kattefor Orijen. Ellers er det vanligvis ikke noe problem om en voksen katt spiser kattungefôr noen måneder med mindre det feiler den noe helt spesielt. Akkurat som den voksne hunden her fikk valpefôr en stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...