June91 Skrevet 28. mai 2013 #1 Skrevet 28. mai 2013 Hei. Jeg trenger noen tips fra dere. Jeg har vært syk med spiseforstyrrelser i 10 år. Nå er jeg helt frisk! Men, jeg har lyst til å gå litt ned i vekt. Jeg har gått på en danseskole og trent dans 16 timer i uken frem til nå for noen uker siden da jeg måtte slutte på grunn av skade. Jeg har gradvis trent mindre og mindre siste halvåret på grunn av skaden. På grunn av at jeg har trent så mye og på grunn av at jeg har brukt så mange år av livet mitt til å tenke på hva jeg spiser, så har jeg spist akkurat det jeg har lyst på. Jeg har spist chips og is og bare god mat for jeg har en tanke om at livet skal nytes Men nå merker jeg at jeg har faktisk gått mye opp i vekt. Både min mor og kjæresten min har bekreftet at jeg har gått opp i vekt (så det er ikke bare i hodet mitt). Så nå har jeg lyst til å bli litt flinkere til å spise sunt, for jeg kan ikke trene noe annet enn å gå på tur på grunn av skaden min. Kan ikke jogge, det som jeg egentlig liker å gjøre. Men jeg klareri ikke å spise sunt. Jo mer jeg tenker på at jeg skal spise sunt, jo mer usunt spiser jeg. Jeg klarer ikke å tenke på noe annet enn mat. Og jeg er så redd for at jeg skal gå inn i den onde sirkelen og bli syk igjen! Jeg kan nå huske sååå godt hvorfor jeg en periode gikk på do og fikk opp alt igjen etter jeg hadde spist. Jeg vil ikke gjøre det igjen! Jeg skal ikke gjøre det igjen, men hva skal jeg gjøre når jeg ikke klarer å slutte å spise? Jeg har vært så flink, kjøpt masse frukt så jeg kan kose meg med det i stedet (jeg elsker frukt), men nå har jeg siste timen satt å spist nugatti rett fra boksen. Hva feiler det meg!? Håper noen har noe tips til hva jeg kan gjøre!
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #2 Skrevet 28. mai 2013 Høyde, vekt? Anonym poster: d3612be4846fbd3ccdca277162313dbc 1
Platitude Skrevet 28. mai 2013 #3 Skrevet 28. mai 2013 Det er en del anorektikere som går over i overspising og/eller bulimi etter å ha blitt frisk, kanskje du burde søke hjelp (igjen)? Jeg tenker at dette er spesielt aktuelt dersom det er vanskelig å stoppe deg selv fra å spise, noe det virker som med kommentaren om Nugatti.
June91 Skrevet 28. mai 2013 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2013 Jeg er 160 og akkurat nå veier jeg 70 kg. Det er ikke ekstremt, men skader ikke å gå ned litt kanskje, når størrelse L begynner å bli for lite, hehe.. Jeg sluttet i høst liksom... Og jeg føler meg ikke syk nå egentlig. Ingen som har problemer med å ikke klare å slutte å spise når man bestemmer seg for å spise sunt? Går kroppen i "trass" liksom?
Gjest *MaggieQ* Skrevet 28. mai 2013 #5 Skrevet 28. mai 2013 (endret) Siden du tidligere har hatt spiseforstyrrelser så tror jeg det viktigste for deg akkurat nå er å ha faste rutiner. En enkel matplan som du skal holde deg til sånn at det ikke blir mye stress og fokus rundt mat. Hold det enkelt. Frokost Lunsj Mellommåltid Middag Kvelds/snacks Ikke ha NOE som trigget bulimi i hjemmet(som nugatti etc) Ha bare gode, sunne råvarer og frukt tilgjengelig. Sett opp en middagsplan for hver uke slik at du vet hva du skal ha til middag hver dag. Da slipper du å tenke på tom mage og utsette deg selv for farlige tanker. Det er også viktig at du holde blodsukkeret stabilt, derfor anbefaler jeg flere måltider om dagen slik at du får jevn tilgang på næring. Det farligste for en bulimiker er svingende blodsukker. ALDRI handle på tom mage. Som dessert/kveldssnacks så er det digg med fruktsalat eller oppskjærte grønnsaker som du kan knaske på. Minigulerøtter er fint å ha i vesken. Hva du enn gjør så ikke start å telle kalorier eller begynn å veie deg. Fokuser på sunn mat i moderate mengder(tenk 1/3 protein, 1/3 trege karbs og 1/3 grønnsaker på tallerkenen) og gå turer, sykle, trene stryke, yoga eller hva du nå trives med som treningsform. I sekundet du klarer å tenke sunn livsstil og noe som du kan leve med uten å skade kroppen så vil kroppen stabilisere seg på en sunn måte som du vil føle deg vel med. Vekta har ikke noe å si så lenge du føler deg komfertabel med deg selv Endret 28. mai 2013 av *MaggieQ* 2
June91 Skrevet 28. mai 2013 Forfatter #6 Skrevet 28. mai 2013 Tusen takk for masse gode tips *MaggieQ*. Jeg har skrevet opp rekkefølgen din og skal prøve å holde på det! Angående ha ting hjemme er det ikke så lett for jeg bor med kjæresten min og vi må jo ha de tingene han har lyst på også.
Gjest *MaggieQ* Skrevet 28. mai 2013 #7 Skrevet 28. mai 2013 (endret) Tusen takk for masse gode tips *MaggieQ*. Jeg har skrevet opp rekkefølgen din og skal prøve å holde på det! Angående ha ting hjemme er det ikke så lett for jeg bor med kjæresten min og vi må jo ha de tingene han har lyst på også. Jeg går ut i fra at han vet om SF'en din? Viktig at du er ærlig med han at du er i en litt vanskelig fase akkurat nå. Tror han lett vil ofre noen måneder uten nugatti etc stående i skapet så du kan bli trigget. Jeg tror du vil få det lettere etter en liten stund når du har fått fast og gode rutiner og kjenner at kroppen trives med den nye livsstilen, men inntil det sitter litt bedre så kan det være lurt å ikke ha for mye fristelser rundt deg. Helt greit at han kjøper seg noe ekstra i helgene etc, men at du presiserer at det ikke er lurt å ha ting liggende tilgjengelig i leiligheten da du er i en sårbar periode nå. Altså at han rett og slett spiser opp det han vil ha på lørdagen og ellers holder matskapet rent for drittmat. I verste fall kan dere kjøpe et medisinskap med lås som bare han har nøkkelen til. Jeg tipper han vil gjøre det han kan så du skal holde deg frisk Endret 28. mai 2013 av *MaggieQ*
June91 Skrevet 28. mai 2013 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2013 Hehe, joda, han gjør nok det. Og ja han vet alt. Takk igjen!
Gjest *MaggieQ* Skrevet 28. mai 2013 #9 Skrevet 28. mai 2013 Hehe, joda, han gjør nok det. Og ja han vet alt. Takk igjen! Lykke til
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #10 Skrevet 28. mai 2013 Det farligste for en bulimiker er svingende blodsukker. Så det du sier er at lavkarbo er tingen for henne? Jepp, absolutt verdt et forsøk, mener jeg. Anonym poster: bc17503455a57c4580557b7994a2991d 1
Gjest *MaggieQ* Skrevet 28. mai 2013 #11 Skrevet 28. mai 2013 Så det du sier er at lavkarbo er tingen for henne? Jepp, absolutt verdt et forsøk, mener jeg. Anonym poster: bc17503455a57c4580557b7994a2991d Jeg lever med smartkarbo som består av mye proteiner(kylling, egg, fisk, karbonadedeig), moderat med trege karbs(brun ris/pasta, knekkebrød, havregryn, grovt brød)litt fett(nøtter, gode oljer, avokado) og mye frukt og grønt. Jeg har tro på et variert kosthold der jeg ikke ekskluderer noen matvaregrupper. Spiser sukker også, men holder meg til en gang i uka i små mengder.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #12 Skrevet 28. mai 2013 jeg har slitt med spiseforstyrrelser i lang tid. når jeg endelig kom ut av det, så levde jeg som deg. spiste det jeg hadde lyst på og gikk opp i vekt. jeg hadde i lang tid lyst å bli sunn men jeg var litt redd for å falle tilbake på gamle vaner når jeg begynte så kviet meg veldig. men når jeg først prøvde så hver gang fikk jeg så sinnsykt lyst på is. og alt annet snaks. det jeg gjorde etter mye prøving og feiling var å ta det gradvis. først begynte jeg med å spise kun knekkebrød på jobb og kun drikke vann på jobb. men spiste annet som jeg ville. så gikk jeg løs på frokosten. spiser da kun knekkebrød eller en smoothie. så gikk jeg løs på middagen. gode rådvarer og skikkelig kjøtt. til slutt så tok jeg tak i godis problemet ;P fmen jeg tok det litt rolig. først med begrensninger og når jeg fikk l,yst på noe godt drakk jeg heller en smoothie. gjerne et glass vann først. det er ikke sikkert det er rette løsninga for deg. men for meg hjalp det veldig. jeg har gått ned i vekt. men jeg vet ikke akkurat hvor mye siden jeg har kvitta meg med vekta for lengst. men jeg merker det på klærne. jeg holder på med den sunne livsstilen min enda! det her er noe jeg klarer å holde meg til. spiser kaker og sånt i spesielle anledninger men har ikke lyst på det så ofte som før! Anonym poster: 2762cf27c4deb9f60f9de015e000f90d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #13 Skrevet 29. mai 2013 Jeg ville bare dele mine tips og erfaringer, ettersom situasjonen din minner veldig om min egen. Jeg har også hatt spiseforstyrrelser i nesten 10 år, er også 160 høy og 70 kg! Det siste året har det vært mye frem og tilbake og utprøving når det gjelder maten. På det meste veide jeg 75 kg, og bestemte meg for å gjøre noe med det på en sunn måte. Her er hva som har fungert for meg: - Ikke ha usunne matvarer hjemme som frister til overspising - Planlegger alltid hva jeg skal spise til neste måltid, og hvor mye. - Trene minst 3-4 ganger i uken (Hjelper på humøret og motivasjonen) - Ofte for meg er det bedre å ikke ta noe godis/usunt i helgene også, merker fort at jeg kan sprekke hvis jeg spiser litt, da MÅ jeg bare ha mer Foreløpig gått ned 5 kg, og kommet inn i str 38/40. Håper det går bra med deg og at du holder deg frist, Lykke til Anonym poster: 8b8f17b23d9e8d59b5b4622c9dd68de5 1
June91 Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #14 Skrevet 29. mai 2013 Tusen takk for masse gode tips! Jeg tar det med meg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå